AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

Byte till M-ratt, enbart köpa själva ratten?

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!
Provsatt en 525i från -02 i helgen och la märke till ratten. Det var en M-ratt som kändes betydligt skönare än den jag har i min 525:a från -01. Vill gärna byta!

Just nu har jag denna ratt:
Länk

Men vill byta till:
Länk

Vad jag förstår, om jag dels kollar på bilderna samt jämför "part number" så är det bara själva ratten samt "M cover" (#3) som skiljer dessa två åt. "Multifunktionspanelen", kablage, hub cap med airbag m.m. verkar alla vara desamma.

FRÅGAN:
Vet någon om detta säkert stämmer, så att jag då "bara" behöver köpa ratten samt "M cover" för att sedan få en mycket stiligare och skönare ratt?

//Marc
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hejsan!

Nu har jag provat och svaret på frågan är JA! =)
Köpte en M-ratt utan airbag och multifunktion och tog sedan Airbag och multipanel från min gamla ratt och satte ihop och monterade fast...Fungerar!

God Jul
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis som du redan upptäckt så är det bara själva ratten och täckplattan för den nedåtgående ekern som skiljer. Jag kan gissa att du är helnöjd för M-ratten är riktigt skön jämfört med sportratten som är lite spinkig.

M-rattar utan airbag finns ju att få tag på till rimlig peng och enligt mig är det en mycket prisvärd uppgradering om man idag sitter med den vanliga sportratten. Har man däremot den fyrekrader standardratten eller den gamla M-ratten så behöver ju även airbag och multiknappar införskaffas och då är det helt andra pengar som ska till.

___
//Ulf
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Hej,

får man fråga vad kalaset gick på samt hur mycket meck det var? Jag är själv sugen på M-ratten.

Sen känns lite läskigt att börja rota med airbagen själv, eller är den farhågan obefogad?

/Micke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Jag är otroligt nöjd! Det är just känslan i den tjockare kransen som gör det skönare att manövrera. Den vanliga (min förra) sportratten är stenhård och känns inte bra alls. Sedan ser det helt enkelt mycket bättre ut.

Jag hittade en annons här på Autopower och slog till direkt. Det var en M-ratt utan multipanel och den saknade även airbag. Som nämnt ovan var det bara att ta multipanelen och airbagen från min förra ratt. Jag betalade 1500:- och tyckte det var helt okej. Det var grymt bra skick...Men finns säkert att hitta billigare! Just nu annonserar jag ut min förra ratt och får väl se om man kan få den såld och tjäna igen några hundralappar... =)

Mekningen tog 50 min. och jag använde mig av denna guide:
Länk

Det var otroligt enkelt!
Kör hårt!

//Marc
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Glömde ju en sak!

Det är absolut inga problem att ta loss airbagen. Glöm inte att koppla ur batteriet bara. Sedan behöver man ju inte kasta airbagen i backen eller allmänt misshandla den! =)

Det vara samma oro för mig att den skulle blåsa upp, både nu då jag bytte ratt, samt då jag demonterade dörrsidorna för byte av högtalare. Men det är absolut ingen fara...Följ guiden bara!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Då och då annonseras det här på autopower. Finns en kille i Stockholm som brukar sälja nya rattar. Han hade även en specialmodell med M-färgade trådar för några hundralappar mer. Denna säljare brukar även annonsera på tyska e-bay. Hittar man inte någon ratt på Powerbörsen så är det tyska e-bay som gäller. Tror att 1500-2000 är normala priser för en ratt i bra eller nyskick.

Själv så uppgraderade jag från den gamla M-ratten och behövde då även airbag och multiknappar. Köpte denna bättre begagnad för ca 3500kr och sålde min gamla ratt för 2800kr.

Bytet är relativt enkelt även om det är lite pill första gången innan man får koll på hur fjädrarna funkar som låser airbagen.

___
//Ulf
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Tja, det verkar ju överkomligt! Nu blev jag riktigt sugen på en insats själv om man kan hitta någon prisvärd ratt. Det vore väl en fin julklapp till sig själv =)

Har sett att det finns på e-bay då och då men skall spana lite på forumet också.

/Micke
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tja, här har du ju t.ex.:
Länk

Det är ju med både multifunktion (en fördel om du redan har multi installerat ;) ) samt airbag. Så priset är ändå rätt ok.

Det där är den ratt jag monterat...

//Marc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.