AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
989

525tdsA-92 automatlåda och trött

MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Har haft min diesel i ca 3000 mil den har rullat 28000 på mätaren men det vet man ju aldrig säkert,import-00, funkar ok rullar mest långstyrning runt i sverige i jobbet funkar perfekt me automaten varvar bara drygt 2000rpm i 130 km/h och ca 0,7 men drar på tok för mkt för att rulla i stan.

Tänkte höra lite erfarenhet, det är massor som man borde göra men finns ju kuligare objekt i garaget at pilla me.

Startar skapligt i alla väder (nya glödstift monterade)men är det under 10 grader finns det ingen ork alls i maskinen måste stå på tomgång ett antal min eller rulla sakta innan den går skapligt? Förpump kass så det gäller att stå plant om man vill få liv i knacket. Kan pumpen göra att den är så seg kall?Eller ere nå kallstart reglering som strular

Oljebyte automatlåda finns ju bra info om, men hur vet man vilken olja till vilken låda?
Börjar bli dags för renovering men tänkte klara mig ett tag till, lockupen går först i efter ett par mils körning men sen funkar den ok, samt att man får vänta ca 3 s innan backen går i när lådan är varm men funkar fint när oljan är kall. Backar man i uppförsbacke med varm olja tenderar den till att slira,
Monterade KCR box men det gillade lådan inge vidare slirade något så boxen den gick till bättre behövande. Den drog också mer bränsle med kcr monterad.

Nån som bytt fläktmotor på M5-89, krångligt?? ser lite småtight ut?

Annars ere BMW power som gäller.....
Re
31
Reuter
530 D -02
525 TDSa -92 (röd)
525 TDS -93 (Silver)
har rullat 20000mil me min 92 tdsa.nu gått 43630mil.
byt olja i automaten,använd dexron III.
fick renovera min låda efter en tänkt burnout som slutade i haveri..:(
säljer min låda om intresse finns. ska byta motor tänkte konvertera till manuell då. kolla så din vevaxelbult sitter fast,fick ett haveri för någon vecka sen då motorn skar. drog fast bulten och startade igen.
MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Tack bra, ska byta olja först och hålla tummarna att den funkar 1 tag till, men bra att veta var det finns en låda.
Har du bytt olja i din låda, hur mkt får man ut genom avtappningspluggen, köra motorn på tomgång en stund brukar tömma ytterliggare ngr liter?

F-n va trist en jäkla bult så skär maskinen är det illa me motorn eller funkar den igen, är den bulten till remskivan på vevaxeln du menar.
Re
31
Reuter
530 D -02
525 TDSa -92 (röd)
525 TDS -93 (Silver)
har bytt flera ggr som mest går de nästan 6 liter. tror du kan ha för lite i den nu på symptomen. känn hur den gamla luktar,bränt är inte så bra. motorn på tomgång när du fyller i stora pluggen ungerifrån. jo den bulten(22mm nyckel) den går bra fast jag hade 4000varv när de tog stopp! 240mil har den klarat hittills,drar ingen olja heller. men varm kan man höra ett svagt lagerknack så nånting händer väl snart.:)
MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej

Har bytt olja i automaten gick superbra och snabb ca 40 min,fick ut ca 3,5 liter och fyllde ca 4 liter sen vare fullt, märkte dock ingen som helst skillnad,växlar precis som innan,olja var något mörk men annars ok, har nog varit bytt före mig då någon vart på pluggen och dragit före mig.
Nej de blir till å rulla vidare och hålla tummarna att den håller många mil till och om jag får tid och ork skall ja va lite seriös och byta filer också.

MVH
Hans

bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Om man har gammal och dålig olja i lådan så är väl ett filter byte att rekommendera.
Visa användare
5
JesonPower
525 tds 93:a automat
Hej, det finns en del olika Autolådor till BMW ZF och GM Transm i olika utförande. Kontrollera numret på lådan och sök på webben. Jag använder Transmax Z olja. viktigt att välja rätt olja.

Jeson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.