|
|
|
|---|---|
|
hur mycket stryper igenterligen katten och den främre ljud dämparen motorn? hur mycket prestanda tjänar man på att byta det mot sport katt och dämare eller helt plocka bort det och ersätta med ett rör? handlar om en bmw 325 zacke | |
|
Det finns en stor mängd trådar i ämnet redan. Jag hävdar i vanlig ordning att en frisk katalysator inte "stryper" motorn någonting, och att det därmed inte ger några prestandamässiga fördelar om man tar bort den. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har sett flera test som visar på ingen strypning alls.. Tillochmed test som visar på bättre vrid MED kat. //amullo --- |
|
|
Beror helt på vilken motor, vilken kat. och andra faktorer, t.ex. om motorn optimeras med t.ex. mappning i samband med att avgasrening tas bort eller instaleras. T.ex. så testade man i Camaro Cup att köra med katalysatorer... 100 hk försvann. ETTHUNDRA hästar försvann, men om jag minns rätt så mappades bilen inte om vid testet. Och om du tar och slängner "katten" från en gammal bil(runt 85-88 då det var relativt nytt) så brukar de må bra av det, effektmässigt alltså -utan några justeringar. Då biltillverkarna inte alltid satsade pengar på att modifiera motorerna mer än nödvändigt... |
|
|
överladdad motor så märker du skillnad sugis så marginell eller kanske tappad effekt (vrid). |
|
|
På en modern motor så spelar de ingen roll om du tar bort katten. Bilen tror ju fortfarande att du har den kvar då den är programerad att det finns en katt |
|
Helga |
Jag vet lite om "gamla" bilar. Honda 1.6i 88-90. Med kat 110 hk. Utan 120 hk. Saab T16 88-90. Med kat 160 hk. Utan 175 hk. Volvo 740 GL, 2.3 88-91. Med kat 116 hk. Utan 136 hk. Saab T8 88-90. Med kat 140/155 hk. Utan kat 145/165 hk. Eller som Christer Glenning påstod. Att man fick fler hk med kat. Ja det tro f-n när det inte var samma motor utan dom borrade upp från 1.8 till 2.0 :-) //Helga |
|
Helga, är siffrorna från riktiga mätningar eller från broschyrer etc.? Det många glömmer, är att man samtidigt med katalysatorinförandet tvingades sänka kompressionen i många motorer för att klara att köra dem på den 95 oktaniga blyfria bensinen. Dvs. merparten av de förlorade hästarna som "sprang ur stallet" i samband med katalysatorns införande, kommer ifrån den sänkta verkningsgraden som är ett resultat av den lägre kompressionen.... I övrigt håller jag med om att en frisk katalysator inte stryper effekten nämnvärt i en i övrigt otrimmad BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej tackar för svaren, nästan allt i avgasystemets väg är bytt till lite grövre simons grejer men har väntat med katten eftersom att priset på en 100 cells katt är ganska högt, men jag kan alltså hoppa över det helt så vidare ja inte tänkt mappa bilen eller? zacke |
|
| Jag skulle nog valt att låta den sitta kvar om du inte ska värstingtrimma som sagt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.