|
|
|
|---|---|
|
Nån som provkört/ägt båda? Frun är inne på en ny Mini Cooper S, och jag själv lutar nog åt BMW 120d. Vi har inte behov av någon stor bil så dessa båda verkar klara våra önskemål. Nån golfbag vill man ju få plats med, men det fungerar nog om man fäller baksätena. Synpunkter? // Micke | |
|
Jag har ägt/kört en 120d i 2 år/12.500 mil. Cooper S har jag provkört vid några tillfällen. Som jag ser det är det en fråga om 'religion' här - framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift. Bägge har vägegenskaper i toppklass. Likaså är utseendet en smaksak vilket man gillar bäst. - Mini är mer 'busbil', 120d mer komfort/säkerhet - 120d är mer ekonomisk i drift, Mini är kvickare - 120d är mer praktisk med 4 dörrar och större lastutrymme 120d slår Mini med hästlängder om det handlar om lite längre resor - lägre ljudnivå, bättre sittkomfort, bättre fjädringskomfort. Plus att full tank räcker 80-90 mil.... Vill man ha en 'kul' bil för tätortskörning och/eller bus på krokig landsväg ligger Mini bättre till, men även 120d är underhållande. Kör man väldigt lite (under sådär 1000 mil/år) är diesel mindre intressant rent ekonomiskt. Se till att provköra bägge ordentligt, i den typ av körning ni kommer att använda bilen! Och försök slippa Run Flat-däck, som bägge bilarna är standardutrustade med! /// Gunnar E. |
|
|
dalkarl en golfbag kan du få in om du tar ut dina drivers och sätter i dem i efterhand. Tro mig jag vet iaf om 1 serien Min BMW 116i Länk |
|
|
Svar i två olika forum ;) Som sakt, har ungefär 9000mil i en Mini bakom ratten. Åkte bland annat Sthlm-Paris tur och retur samt Norge runt med dom bilarna (Cooper / Cooper S). Inget större fel på komforten och det går utmärkt att åka längre sträckor. Sportstolarna i ettan är dock bland dom skönaste jag träffat på så där är ett plus. Dock är stolarna lite bättre i nya Minin än gamla tycker jag. Har dock beställt en 120d nu p.g.a bränsleförbrukning och rätt mkt bil för pengarna i mina ögon. Men som sagt provkör båda och känn efter, dock borde alla äga en Mini nån gång :) |
|
| Jag krockar hellre i en 1-serie än en mini... för vem fan vill dö i en Mini? | |
| dalkarl: Mini är milsvidd mera underhållande och den nya modellen lär inte vara krockosäkrare än komfortsömnpillret e87 (ettserien). Men om du premierar en tystare och mera avskämad körupplevelse så kanske BMW:n är något för dig. | |
|
Jag tänkte försöka hinna med lite provkörningar i helgen. Tyvärr har inte den lokala BMW handlaren några mini, så det blir till att åka till Uppsala. Hoppas provkörningarna ger nån slags indikering åt något håll, annars blir det ett svårt val... Tack för inputen så länge! // Micke |
|
|
Undrar om verkligen BMW är ett mer ekonomiskt val som nybilköp? Letade Cooper S ett tag innan familjen blev för stor och andrahandsvärdet för en Mini Cooper verkar slå det mesta. |
|
| Vill nog påstå att jag tyckte mini´n var sådär... Hyrde en under en tid. Komfortmässigt alltså. Lite nervös men dock underhållande. Som bruksbil skulle jag välja 1:an alla gånger. Som renodlad andrabil skulle jag dock välja mini´n pga körglädjen. | |
|
Jag tror att den nya kommer vara ett lyft. Den nya 175-hästars turbomotorn verkar mycket intressant. Det största problemet med MINI tidigare, och jag har ägt en MINI Cooper S -04, var inredningskvalitén. Även om den är rätt ranglig i ettan så var den betydlgit bättre än MINI. Dock så säger rapporterna att BMW gjort ett ordentligt ryck på den fronten. När det gäller köregenskaper så vinner även gamla MININ på knockout vs 120d. Den nya ska vara ännu bättre. Även här så gäller det att byta ut de värdelösa run-flat däcken för att verkligen känna vad bilen går för. Som många skribenter ovan nämnt så beror det på var användningsområdet ligger? 3000 mil om året eller 1000 mil om året? Var? Hur? Osv. Men jag råder dig att prova nya MINI. Den ska vara bättre än den gamla på alla plan. |
|
| Angående körmängden så har jag möjligheten att välja. Antingen pendlar jag med tåg eller om bilen är bekväm så blir det bil. Jag har valt att åka bil och då blir det ca 3000 mil/år. Väljer jag tåg (trist) så blir det säkert bara 1000 mil/år. | |
|
Jag pendlade 6 mil om dagen i min MINI och det var aldrig några problem. Men att pendla låt oss säga 15 mil om dagen vet i katten om jag hade velat. Vid 3000 mil per år så känns 120d dessutom som det mest ekonomiska valet. |
|
| Det är två helt olika bilar det där oavsett om dom har samma "pappa" och krängs under samma tak. Komfort eller sport, bara att välja... | |
| Varför är en 120D så våldsamt osportig? | |
|
Har som sagt kört en Cooper S med KW coilovers och cirka 220hk i motorn. Nu har jag inte hårdkört 120d, men dom jag testat med M-sport chassit skäms inte för sig när det svänger, balansen är fin och styrkänslan klart godkänd. Här är ett bantest med Kelleners 120d Länk Snabbare varvtider än bl.a. SKN Cooper S. Så jäkla osportig är den inte ;) |
|
| SemiImbecille: Hade varit med intressant med två originalbilar istället. Ska man jämföra modifierat blir resultaten lätt missvisande. | |
|
Sant. Track challange då :) Försig bara 120i men 120d lär ju inte vara sämre. Varvtid Hockenheim 120i : 1,24,2 Mini Cooper S: 1.24,6 (163hk) 1.22,7 (170hk) Rätt jämna med andra ord |
|
|
...vill bara tillägga att "sportighet" knappast handlar om varvtider! Exempel: En Cayenne S (=ej Turbo) fick bättre varvtid med The Stig på Top Gears testbana än M3 E30 - men det råder väl ingen tvekan om vilken som är den sportiga bilen av dom? :) |
|
|
Skulle precis skriva det Sani skrev. Vad är sportigast en BMW 650 eller Lotus Elise? I mina ögon får dieselbilar det svårt att vara sportiga. Däremot nyttiga (och ja, jag vet att Audi vann Le Mans med en diesel). Dessutom så ser man ju att nya 175 hästars MININ är snabbare! :o) |
|
|
Jo det är självklart men vad jag försöker säga är att jag upplever chassi och styrning är helt ok på 120d, visst motorn kunde varit roligare (läs 130i) men det är ju sånt man får ta för att få bättre bränsleförbrukning. Men bilen är knappast tråkig att köra här är ett intressant test i debatten ;) Länk |
|
|
Nya MINI Cooper D med Peugeots 1,6 HDi på 109 hk under huven tror jag kan bli en riktigt trevlig liten bil. Kommer i vår. Var ute och provade en Peugeot 207 1,6 HDi med samma motor för en tid sedan. En riktigt kul motor som gav mersmak. Grymt vrid redan från botten och få kilon att flytta på ger bra klös. Dessutom går Peugeotdieslarna riktigt tyst och mjuk med väl dämpat dieselknatter. BILAR: BMW Z3 2,8iA Roadster -98, Saab 9-3 TiD 150 hk -06, Saab 9-3 Aero -02, MG ZTT 180 -05 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.