AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.124

Konstigt ljud vid avstängning

Sida 1 av 2
la
70
lampan
328iM -95
Tjena!
Är det nån som har en aning om vad det kan vara för konstigt ljud på min 535:a när jag stänger av den? Det låter inte alltid...men för det mesta. Det är väldigt svårt att förklara hur det låter, men man kan väl säga att det låter som ett "tungt" rassel precis när jag stänger av motorn. Inget knackande ljud eller så man på nåt sätt kan tro att det är kamkedjan, utan ett "tungt" rassel. Har hört att växellåderna/kopplingen på dessa kan uppföra sig lite knepigt på dessa?? Någon idè kanske??

cu
146
curigan
528iat-00
En trolig orsak kan vara att avgassystemet skakar till
när du stänger av bilen där sitter värmeplåtar mm mm
som ger ljud.Motorkuddarna kan va slitna &:så då
blir det mera kast när motorn stannar,då rör sig avgassystemet ganska mycket.Nåt att börja med i alla fall.
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Det är inte den berömda "växellådsstocken" du hör?
Det är mer regel än undantag på E34 som gått lite.

/Olof
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Oops...gått en del, kanske jag skulle skrivit.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag har också ett konstigt ljud i min 535i när jag stänger av motorn. Jag är inte säker på att det är samma ljud som beskrivs av "lampan". Jag tycker det låter som att ljudet uppkommer till vänster i motorrummet om man sitter i bilen. Ljudet uppstår även ibland när man har kört ca. 200m och låter i ca. 5-10s.

MVH
/Jonas
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Till TCG:
Fick svaret för en månad sen på min bil med samma ljud: Det är torkararmaarna på vindrutetorkarna som spänns när du kört en stund och när du sen stänger av så slappnar de väl av antar jag.
Ha det bra
/S

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har också ett sådant rassel från antingen växellådan lr koplingen.Låter som att det tuggar kugg.

Lampan:Har du testat hålla in kopplingen när du slår av bilen,påmin låter det iaf inget då.

Svante:Växellådsstocken..går det att göra nåt åt det problemet lr?
la
70
lampan
328iM -95
Ska prova med att hålla ned kopplingen o stänga av, annars kan det vara så enkelt som Curigan trodde, avgassystemet som skakar till vid avstängning.
har exakt samma ljud ;)..

på min 535a..

/mvh jocke
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Roffa: Det är samma på min, låter inget när man har kopplingen nedtryckt. Vad jag vet är det inget man kan göra något åt. Åtminstone inte billigt.
Enligt BMW är det inget att bry sig om. Ganska störande dock.

Njut av livet -- det går inte i repris.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Joo det är rätt störande..ska riva isär på min bil och kolla iaf,men det får bli nästa månad då jag har bättre med pengar att lägga ut på delar.

Mvh:Roger
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Enligt BMW så går det inte att göra nånting åt rasslet. Den verkstaden jag pratade med hade totalrenoverat en låda, och den lät likadant efteråt. Ingen fara alltså.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Tycker det låter konstigt..borde ju gå att göra nåt åt det..kan ju inte var omöjligt.

Är ju nåt som är fel..lät ju knappast så när bilen kom ut från fabrik =)

Paap Reeder
Hej!
Det är bottenstocken. Kommer efter ca 20 -25´mil. Åtgärd: byta lagren. Tar 1 dag - ur med lådan. 1 - dag riva och plocka ihop lådan. 1 dag - montera eländet.
Jag hade ett jäkla rassel ett tag. Körde på OK olja. Bytte till Castrols specolja för man vxl och ljudet reducerades mycket kraftigt.
Ett råd är således att börja med att byta till en vettig olja.
MVH /// Paap Reeder
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ska riva ner lådan imorrn..men när bilen står stilla på friläge..snurrar bottenstocken verkligen då?
Tycker det lät skummt..
Om inte annat borde man ju märka när man tar ner lådan vad som e fel.

Mvh:Roger
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Roffa! Hur gick det efter det att du hade haft isär lådan, hittade du några fel? Är rasslet borta?

The Dude
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jadu..tyst blev det då inte..har bytt lagrena på bottenstocken+lagrena på in och utgående axel..stoppat dit m5:ans koppling + nytt urtrampningslager..har även monterat ett solidt svänghjul från m5:an,gjort mig av med dubbelmassesvänghjulet..lagret på ingående axeln var dåligt, plastskydden på lagrena på bottenstocken hade gått sönder men lagrena var inte särskilt dåliga i sig..men annars inga synliga fel..ej skadade kuggar eller nåt spån i lådan..men ljudet består fortfarande tyvärr,har du samma problem lr?

//Roffa

--------
Min BMW - Länk
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Jo, och det slog mig oxå att det läcker lite olja ifrån packboxen till den ingående axeln. Det började väsnas lite idag, då slog ju tanken mig. Måste nog hälla på en ny tjockare olja...

The Dude
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ok..packboxen har jag också bytt..ska upp me bilen på lyft och lyssna med stetoskåp då kanske man får ett humm om vart i lådan det låter eller så inte..ska också prova sätta i nån annan tjockare olja.Låter din även när du slår av bilen om du inte har kopplingen nertrampad?

//Roffa

--------
Min BMW - Länk
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Ja, nu är det så att min bil inte går vintertid. Sen har det varit lite grejer jag har velat byta ut innan jag börjar köra med bilen, har dock kört lite med den. Detta gör ju att jag inte kör bilen dagligen vilket får till följd att man inte tänker så mycket på det. Fast idag när jag hörde det på tomgång, utan att jag tryckte ner kopplingen kom jag å tänka på det. Fast det brukar inte låta på tomgången utan jag tror jag stod på ett litet ojämt underlag, då stod ju bilen inte plant...tror inte den låter om den står plant på tomgång....Men visst låter det om den när jag stänger av den utan att frikoppla...

The Dude
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja det är rätt mystiskt..tycker nån borde ha lyckats åtgärda felet..för det är ju som jag skrev tidigare..ljuden finns ju inte när bilen kommer från fabriken..har funderat över många teorier..att dreven skulle bli nerslitna och just lite glappa..men då borde det bli spån i lådan.Hör gärna av dig med resultat efter du bytt till tjockare olja i lådan.

//Roffa

--------
Min BMW - Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.