AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.674

Hur fanken monterar man loss regg-skylten på en E46?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag skall undersöka om jag har rost/galv-släpp på bakluckan, vill kolla bakom reg-skylten, men hur får jag bort den? Ser inte en enda skruv, varken på insidan el utsidan.

Är det "knäpp-funktion" ...bara slita loss? Eller måste man montera bort inredningen på insidan på nått vis? HJÄLP!

Jag har en 320i 2001:a Sedan , E46

Tror det finns någon slags vita "plast-pluppar" som döljer skruvhuvuden...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Misstänker att du har en regskylts hållare om du inte ser några skruvar eller skydd för dessa.
Det du gör är att lossa den nedre "listen" som ganska ofta har reklam på sig från firman den är såld på. Därefter så går det att vinkla ut skylten och dra den uppåt. det varierar från olika skylthållare hur skylten sitter fast.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Na
440
Nattugglan
Wendtan,

Du har nog rätt, det sitter nog en sådan på min bil, vet att firmas namn står i nedre kant.

Men om jag nu lyckas ta bort REG-skylten, kan jag då se plåten? eller måste jag montera bort själva skylthållaren också? Det vill jag nog om jag skall rengöra sen o vaxa nån ggn. Hoppas det sitter skruvar på skylthållaren i alla fall, det måste det ju göra.

TACK,
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du tar bort hållaren också.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har du den gamla typen av regplåt (plast och lite större typsnitt), tag en plattmejsel och bänd försiktigt i underkant mellan hållare och regplåt, sedan är det bara att jucka ut plåten och sedan ser du två skruvskallar, vips så är regplåten och plåthållare borta :)
Na
440
Nattugglan
Danke!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ang. rost. Är det inte bakom bakluckans handtag som rosten brukar finnas?
Na
440
Nattugglan
Player,

Hmmm, jag läste någonstans att man skulle kolla bakom reg-plåten och i utrymmet vid tanklocket. Jad har en sedan, kan tänka mig att det ser annorlunga ut på en kombi, som jag gissar att du har(?) ..eftersom jag inte har nått "bakom" handtaget.... mitt handtag sitter liksom infällt gjömt i plåten ovanför regplåten, tror inte det finns rost där, och vet inte heller hur man lossar detta handtag? Vet du? ...kanske bra att kolla där också.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Nattugglan.

Jo jag har en sedan. Du lossar handtaget med tre eller fyra torx som sitter på vardera sidan om skyltbelysningen i nämnda handtag. Ska du helt ta bort handtaget måste du lossa inredningen i bakluckan och där koppla loss strömförsörjningen med en snäppkontakt.
Na
440
Nattugglan
Player,

Bör/måste man ta bort handtaget helt för att inspektera efter rost? eller kan man ta bort det delvis för att kika?

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det räcker utmärkt med att skruva bort de torx som håller handtaget.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har upptäckt rost bakom regplåten på en E46 sedan, så kolla där också för säkerhets skull.

Rost innanför tanklock är det väl främst E39 som har problem, E46 har väl en massa plast runt tanklocket om jag inte minns helt galet nu.
Na
440
Nattugglan
Jonasjonas,

Ok, som jag misstänkte, det är bakom reg-plåten, men jag ska kolla på båda ställena :-D

På min E46 2001 så är det bara plåt vid tanklocket, inte en skymt av plast.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.