|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon på detta forumet som har lyckats med konststycket att få på 24ventilers toppar på en V12a? Kamkjedje drivning mm måste vändas och frågan är om det finns några likheter alls mellan topparna på M70/M73 och M50 som vattenkanaler, bult mm... Som sagt bara lite funderingar, men vore kul att veta om någon har gjort detta =) Jesper H BMW CS #05876A BMW SC #392 | |
|
Är ju ett ganska ordentligt jobb, har nog aldrig hör/läst att nån lyckats med det. ena toppen kommer ju hamna åt "fel" håll desutom. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
kom på en sak. mc laren f1 har ju en motor baserad på M70:n med 48 ventilers motor. fast de tär nog inte bara att byta toppar som gäller, + att dom nog e rätt svåra att få tag på. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
JaJsEn: Ja, precis det var det jag menade med kamkjedje drivningen måste flyttas till andra sidan toppen för den ska matcha den "felvända" motorhalvan. S70 motorn som du pratar om har mycket riktigt 48ventiler. Men tror inte att den motorn är specielt lik en M70 i övrigt mer en att det är BMW som byggt den. Ah, nu kom jag även på vart jag hade läst om denna operation Ta en titt på detta projektet på rejsa.nu en kille som bygger en F1-replika med M70 motor och M50 toppar. :D Byggherren kanske även finns här på AP? Länk (Krävs nog att man loggar in) Jesper H BMW CS #05876A BMW SC #392 |
|
|
"Att få m-50 topparna att passa är lite jobb men topplocks bultarna + vattenkanalerna passar direkt, smörjningen får ske med slang eller rör upp till toppen. För övrigt så får man kapa sönder toppen i föredetta framkant som nu blir bak på toppen + fixa helt ny kamdrivning+lite till." det va ju iprincip det ända som stog i tråden, (läste igenom hela) blev dock själv jävligt sugen nu, hadde varit en kul maskin i en E30 eller nått =) mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Ja, det på rejsa som är det enda jag har läst om någon som gjort den operationen. Därför jag tänkte höra om det fanns någon här på AP som hade gjort något liknande och hade erfarenheter :) JaJsEn: En e30 med sådan motor hade nog gått aldeles förbra för både hälsan och körkortet =) Jesper H BMW CS #05876A BMW SC #392 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.