AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.972

tjär- och asfaltslösning varje vecka?

ma
13
mans_erik
520iAT -02
Tvättar min bil varje vecka i hopp om att den ska hålla sig ren och fin men så här på vintern blir det ändå som sandpapper bakom hjulhusen och baktill (har kombi). Det blir bra om man använder tjärlösning men är det verkligen bra för bilen? Borde man vaxa bilen efter tvätt i så fall? Hur håller ni era bilar rena från "sandpappereffekt"?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Avfettning tillsammans med en vanlig schampotvätt och sen vaxa.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Lacknafta är som trolleri! Dränk lite trassel i lacknafta o tvätta försiktigt - försvinner på en ggn! Vaxa sen skadar ju inte.

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
...skall du ha avfettningsmedel så använd "kall-avfettning" ..skall vara skonsammare mot din innan gjorda vaxning.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kall avfettning är väll samma som tjär asfalt lösare är väll petrolium baserad ovh löser det mesta eller har jag fel ??
själv använder jag enbart prickbort, löser all smuts och tjära och är samtidigt mycket mer skonsamt mot lack/vax än avfettning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Släng på ett par stänkskydd runtom så slipper du åtmindstone hälften av all upprivande smuts. En Ditecbehandling gör att du inte behöver vaxa bilen någe mer. Speciellt bra om du tänker behålla bilen några år. Kallavfettning, prickbort osv tar ju bort allt vax rätt snabbt så du bör ju vaxa efter kanske var 6:e tvätt. Viktigt är att inte lägga stark avfettning mer än upp till dörrhandtagen för lägger man det ovanför där så torkar man ut alla gummin i underkant av fönstren mm och det är ILLA.
Här finns en riktigt bra handtvättguide. Länk
Lycka till. Asken
ma
13
mans_erik
520iAT -02
Har kontaktat smartab och Motormännen. Smartab ser förstås inget negativt med att använda tjärlösning hur mycket som helst. Motormännen tycker bara man ska vara försiktig, men att det går bra med avfettning, tjärlösning eller lacknafta. Själv tycker jag tjärlösningen funkar mycket bättre än avfettning så jag tror jag ska köra med det men att jag kompletterar med vax ibland. Var får man tag på bra stänkskydd?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Till en Bmw, på Bmw.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Att ta bort kravet på stänkskydd, är bland de sämsta eu-anpassningarna hitintills.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kostar en knapp tusenlapp runt om till en e39:a (min är touring, men tror det är samma ungefär för en sedan).

mvh

Martin
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Mycket najs att det kravet försvann.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tja smaken är ju olika, gillar man stenskott på rutorna, blästrad huv och lyktglas så är det ju mycket najs.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Återinför stänkskydden!
Obegripligt dumt att dessa försvann.
Vet ni när kravet togs bort på stänkskydd? 1/1 1982 alltså för snart 25år sedan, 13år innan Sverige gick med i EU.

Jag gillar inte stänkskydd, fult samt bildar en lergegga innanför = rost direkt.

Stephan
Dom som vill ha stänkskydd kan väl få ha det?!? För övrigt så hoppas jag verkligen INTE att dom återinför det...!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Vi vet att stänkskydden togs bort för tjugofem år sedan. En anpassning till ett framtida EU inträde sas det, vill jag minnas. Jag kan bara konstatera att skillnaden i antalet stenskott och spräckta rutor blev enorm efter att stänkskydden togs bort. Bmwtjejen har missuppfattat lite. Jag vill inte nödvändigtvis ha stänkskydd själv, jag vill att alla andra ska ha dom. :-)
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Och för tjugofem år sedan var jag tjugofem år yngre och knappt hälften så förståndig som jag nu är. Så då tyckte man minsanna bara att det var bra att kravet på de fula och smutssamlande stänkskydden togs bort.:-)
Hehe VoRon.. givetvis får andra ha det... för min del oxå.. :)
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag har inga stänkskydd på min bil. Kan tänka mig att dom har tagit bort dom när de sänkte den. Men det blir så j***a skitigt bakom hjulen. Men om man skulle sätta på stänkskydd kommer väll dom skrapa i vid varenda ojämnhet i vägen...
Någon som har något tips på vad jag kan göra?

/Leon
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har monterat stänkskydd på min E38, kan med glädje konstatera att det hamnar mindre "saltlake" på underedet samt att kanterna på hjulhusen inte längre blir blästrade av sand :-)
Kanske inte så snyggt.. men skonsammare åtminstone för min bil och dess lack, speciellt bakom hjulhusen under list :-)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.