AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
669

nybliven ägare 530 ia touring

va
1
valfrid
BMW 530 IA TOURING
Jag är nybliven ägare till 530ia touring (aut) 22000 mil pris 117000 (tillv 2002-09), den ska in på service nu i veckan, finns lite rost på motorhuven samt vänster b-stolpe, samt lite på bakluckan. Rosten på motorhuven samt bakluckan går på garantin, men tydligen inte b-stolpen? Är det nåt jag ska be dom kontrollera extra noga nu på servicen? Jag lämnar den inte till en bmw.verkstad. Bilen har navigator och cd-växlare samt stora stereon. Den har ej tv, funderar på att köpa till det, nån som har erfarenhet av detta?, sen verkar navigatorn vara en aning föråldrad, södra länken var tex inte med, samt den grafiska kartan är inte så tydlig, räcker det med att köpa ny skiva och vad kostar den?, samt en uppgradering av navigatorn, går det att göra och i så fall hur går det till?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du med B-stolen menar de svartlackerade bitarna eller bländarna så är det riktigt att dessa ej ingår i rostskyddsgarantin och tyvärr är dessa också väldigt rostkänsliga. Har detta på båda mina bilar.

Att komplettera med en TV-modul ska inte vara några problem. De som satt original är ju analoga och kommer ju att bli mer eller mindre värdelösa inom något år eller så. BMW har tagit fram en hybridmodul, dvs en som är både analog och digital och även denna passar din bil. På BMW är denna box dyr men går att hitta på e-bay för 600-700€. Om det behövs ytterligare något för att få TV'n att fungera kan jag tyvärr inte svara på.

Kart-CD kommer ut två gånger om året och den senaste heter BMW Scandinavia 2007-1. Om du har CD'n som satt original i bilen så är det säkert så att det är mycket som förändrats sedan den kartan gjordes. Detaljnivån kan du ju ställa med den ratten när kartan är i bild. Det är också möjligt att operativsystemet för din navi är gammalt och även detta går att uppgradera. Du bör har ett operativsystem med det nyare gränssnittet men om så inte är fallet så gör det ganska mycket för utseendet att uppgradera. Här Länk hittar du en del info om navi samt överst så ser du en bild på det nyare gränssnittet med split screen. Uppgradering finns beskrivet på denna sida och det finns även länkar där man kan ladda ner programvara. Om du gör detta så tänk på att använda kvalitets-CD samt att bränna på så låg hastighet som möjligt. Naviläsaren är ibland känslig för hembrända skivor.

___
//Ulf
Välkommen till forumet och en trevlig bil.
I mina tidigare BMW hade jag tv, och det är inget jag saknar. Det var mest en ploj som för mig inte tillför ngt mervärde och som jag inte skulle betala något för. Om du har tänkt att andra ska se på tv under färd, så är fabriksinställningen att den slås av vid 5 km/h (tor jag det var).
Med tanke på bilens ålder rekommenderar jag dig att låta servicen ske på en auktoriserad verkstad. Det är inte alltid som tillverkare återkallar bilar när de upptäcker mindre brister. Sådana kan även döljas vid ett servicetillfälle och om bilen går till killen runt hörnet, finns risken att dessa fel inte åtgärdas.
Vidare kan det vara så att du inte har kartmaterialet på en CD utan på en DVD. Det var väl under 2002 som man bytte media? Andra vet det säkert, jag ville bara påpeka det.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.