|
|
|
|---|---|
|
i ett minitest i nya t.v framstår nya 325ix nästan som en tråkmåns: slö, tråkig, nervös styrning osv, audi A4 2.0t sport är rena lyckopillret! i övrigt har ju e90;n imponerat i alla tester verkar det som, så: sabbar 4 hjulsdriften bilen så mycke? eller testade dom ett dåligt ex tro? | |
Helga |
Jag tänkte detsamma när jag läste reportaget. Var det samma reporter tro som sablade ner 5-serien i älgtestet? Lite snett att jämföra en turbo med maxvrid vid 2.000 resp sugmotorn där maxvrid ligger 4.000. Det var ju mycket där som 325iX fick stryk. Omkörningsegenskaper på högsta växel (6) från 70 km. Vem farao trycker plattan i botten på en sugmotor på sexans växel vid 70 km om man skall om en långtradare. Där finns ju bara tomgångsvarv nästan. Löjligt testmoment mellan dessa två bilar. //Helga |
| jag tror nog att 4 hjulsdriften drar ner mkt på körglädjen och prestanda. Sen har jag alltid tyckt att instegmodellen för 4wd borde vara 330 :) | |
|
När TV testat E90 och E91 325i tidigare har de ansett att den har en "utpräglad sportmotor" med spetsig karaktär. Nu har den helt plötsligt varken botten eller topp och kategoriseras som en komfortmotor. De borde snacka ihop sig på redaktionen om vad de tycker egentligen..... De har väl inte tid, de klurar väl på vilket korsord de ska ha i tidningen och coachar tolvåringen som ritar "fantombilder". Trams! TV har förövrigt tappat otroligt mycket sen Calle Carlqvist, Carl Legelius, Eric Lund och framförallt Claes Johansson slutade. Automobil är bara att gratulera! |
|
|
TV skall inte tas på alltför stort allvar. Stora delar av redaktionen representerar en jantelagens högborg som ägnar sig åt att odla Volvo och Saab kult. När de inte räknar läskbackar. Se t.ex hur de lyckades slänga in en Saab 9-3 som alternativ till Honda CR-V. Skulle aldrig köpa eller prenumerera på den, däremot läser jag vissa nummer på biblioteket. Som det här. Håller med Arese att vissa TV-reportrar verkar ha något emot BMW. En del är dock kunniga, duktiga och fördomsfria, och borde söka sig till en annan tidning. Däremot håller jag inte med chris76 om att 325:an blir "nästan sågad". Den främsta invändningen är som Helga skriver just avsaknaden av bottenvrid. Det går att komma runt om man vet vad man har under huven och hur man ska göra. TV:s reporter verkar inte ha vetat det. Att försöka köra om på sexan verkar bara orutinerat och oseriöst. Arese, Automobil är Sveriges bästa biltidning! /Lars Vägen är målet. |
|
|
TV-testet inspirerade mig faktiskt till det här: Länk Där har jag bl.a. jämfört styrningen som får kritik i TV (notera hur TV-skribenten driver med BMW-förare genom att sätta "dynamisk" inom citationstecken. Typiskt TV.) /Lars Vägen är målet. |
|
| ja det är lite märkligt att det ska skilja så mycket beroende på vem som testar bilen. I förra numret där dom testar dieslar, (325d mot a4 tdi bla) "sågades" E90´n sportchassi medans audi´s fick beröm. Alla andra tester jag läst (TV, AMS mm) om dessa båda bilar så har audi´s sportchassi sågats och dom har avrått alla att välja det då njurbälte behövts! Medans bmw´s setts som en bra kompromiss mellan komfort/väghållning. Man vet inte vad man ska tro... | |
|
Nu har jag inte mer än ytterst snabbt skummat igenom testet men Bmw:s chassisättning fick väl pluspoäng i testet och vann väl komfortronden? Den kritik som framkom mot Bmw:n är väl samma punkter som i många andra test, dvs: - Något klent bottendrag (känslan av detta är säkert starkare med fyrhjulsdriften) - Spårkänslig och nervös på vägen I övrigt instämmer jag med vad som sagts angående TV:s utveckling den senaste tiden och kvaliteten på deras tester. Presenterades det några acc-siffror i testet? |
|
Helga |
Detta är vad jag tror: Att vissa bilmärkens generalagenter tycker att BMW får för bra kritik och klämmer åt vissa reportrar att sabla ner BMW lite. Mao köper god reklam. //Helga |
|
En åldersfråga kanske... När man är ung så är det kul att ligga och yla som en varg i fullmåne på 6500 rpm hela tiden, motorn ska ju fan låta som en tandläkarborr uppskruvad på max. När man blitt lite äldre är det gött med en turbo som ger maxvid redan vid 2000 rpm så man kan susa förbi långtradarna på 6an utan att växla ned. Eller så är det dagsformen som avgör, man är ju inte alltid på humör för att varva. |
|
|
Tja, det är bara att konstatera att det där med recensioner är en i högsta grad subjektiv historia. Det märks ju inte minst av på det här forumet där till exempel "Vad är bäst: farthållare med rattknapp eller separat rattspak" kan leda till långa diskussioner. Det jag tycker man ska försöka läsa ut ur recensioner är "Är den här prylen bra för mig?" och inte stirra sig blind på slutbetyget. Om man till exempel gillar att mysa omkring i 2000 rpm och vill ha bra acc utan att behöva växla kan man ju antingen köpa en bil med fyrcylindrig turbomotor, kanske rentav en diesel, eller skaffa automat, så växlar bilen åt en. Gillar man känslan av att peta ner till 3:ans växel och låta motorn sjunga ut är ju en högvarvig sexa trevligare. Om Kalle Recensent tycker det första är viktigt lär han ju haussa den typen av bil. Problemet är när recensenter använder "bra" och "dåligt" utan att ge några argument. "Testvinnare" säger ju ingenting om man inte har talat om vilka premisser som gäller för testet. "Porsche 911 GT3 har dåligt lastutrymme" - öh, jaha... Det blir dessutom väldigt märkligt när man sågar en bil för att en av dess egenskaper inte passar recensenten. Jag har också irriterat mig på att man i de få TV-tester jag har läst ofta skriver en sak i löptexten och sedan ger betyg som inte rimmar med det, till exempel att bil A är mycket roligare att köra än bil B och så får bil B helt otippat högre betyg på Körglädje... ? Jag måste nog hålla AMS för en lite bättre tidning - kanske för att de recenserar bilar med samma värderingar som jag själv. Allt går väl tillbaka till varför man läser bilrecensioner. Själv läser jag för att kolla lite vad min nästa bil skulle kunna bli - men nu har jag en ny bil, så nu vill jag bara läsa lovord om den :) /ElakaKatten |
|
|
Övergav Teknikens värld till förmån för Auto Motor & Sport för några år sedan och det är jag glad för.. AMS är den bästa svenska biltidningen för tillfället, kan även rekommendera engelska EVO, strålande bra. |
|
| o-100 på 8.15 på 325:an, riktigt kasst med tanke på man.låda, bra grepp o 218 hk-.......jag tror det var nåt fel med den motorn...... | |
|
Undrar vad danieel menar med att fyrhjulsdriften drar ner mycket vad gäller körglädje o prestanda. Som alla vet bor vi i ett land där det är stor skillnad på väder. Bor man som jag i lappland med snö o isiga vägar större delen av året så är skillnaden i körglädje o prestanda vida överlägset både framhjulsdrivna som bakhjulsdrivna bilar. Åker man fyrhjulsdrivet på våra vintervägar då kan man "snacka" om körglädje. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.