AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.393

Vilken motor är bäst, E34 540 4,0 L V8, M5 3,6 eller 3,8?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jag har tänkt att turbotrimma en e34 540 eller en M5 men vet inte vilken man ska välja.

Vilken motor är bäst i kvalitetssynpunkt?

I många annonser man läser så är 3,8 litarn allt som ofta "renoverad för 25000 kr" och då tycks det allt som ofta vara toppar det rör sig om. Är detta något som 3,6:an också är smittad av?

Vad jag vet är det bara oljepumpen som kan jobba sig låss på 540 motorn, är det något mer man behöver tänka på när det gäller den V8:an? Kan man ta av oljetråget på 540´n utan att lyfta ur motorn?

Hur mkt kompression är det i de olika motorerna jag nämnt?

Mvh: Tobias, Göteborg

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är ingen expert inom detta men det känns att v8 borde vara bäst i att trimma. Det finns mer att plocka ut ur v8:an. 70hk+/per liter volym är inte mycket.
Ur 3,8 och 3,8 har man plockat ur nästan 90hk och sen har man hört ofta att chiptrimmade 3,8 håller inte!
så v8 borde hålla för många hk extra. Det finns kompressor trimmade v8 på 400hk+

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
V8an blir förmodligen dyrast att trimma eftersom du kommer att behöva dubbelt av mycket.

Flåklypa
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Va du behöver göra med motorn beror ju helt på hur mycket du hade tänkt ladda..?
Ligger du runt 0,5 i laddning så behöver du inte göra speciellt mycket...byta spridare,bränslepump,topplockspackning kanske.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Ska du turbokonvertera ær nog M5 3,6 bæsta utgångsobjektet.
Ngt mindre borr ger krafrigare cylindervæggar. dvs tåligare.
Fungerar ju med 3,8 oxå, men jag hade valt 3,6.an som utgånsobjekt.

Sen beror det ju på vad du ska landa på før effekt.

540;n finns det færdiga kompressorsatser till och før ca 40K har du 400hk o vrid på øver 500...
Utan att behøva øppna motorn.
540 v8 har alublock och ær kænsligare før høgre laddtryck som du kanske efterstræver. att det ær TRÅNGT runt grenrøren på dem så att montera ex. dubbelturbo ær inget man gør på en kafferast.

Slutsats: "billiga" 400hk med møjlighet att øka med intercoller osv så ær 540 ett bra alternativ.

ur M5 tar du ur mer effekt men kosta oxå en hel del med sprut, mappning, turbo osv..

Ang tråget på 540 så ær det tvådelat. det finns ett lnspektionslock i botten som man kan ta ner enkelt och bra. se mektips, dær finner du allt du behøver veta om det.

Mvh L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.