|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu har man äntligen fått sin Bilstein B12 sats (Fjädrar och dämpare) monterat. Nu är frågan vad nästa steg borde vara för att förbättra väghållningen. Tanken ligger väl vid powerflexbussningar. Men är det något som man borde ta innan det? Och jag undrar även vad egentligen skillnaden blir med andra krängningshämmare, sånna som t.ex. säljs på Forza.se. Mvh, Niklas | |
| Bra breda däck skulle jag tro | |
|
Tack för svaret. Jag tog inte med det då det är vinter nu, och jag precis har köpt ett par gislaved nordfrost 5, men har självklart tanken att köpa ett par bra däck till sommarn. Jag pratade med dom på forza, och det dom verkade rekommendera är powerflex bussningar. De dom tyckte var bra att byta var: bakre bärarmsbussningen fram och bakramsbussningarna samt bärarmsbussningarna bak. Hur svåra är dessa att byta/hur lång tid kan det ta? Jämför gärna om det tar längre tid/är lättare eller svårare än att byta dämpare och fjädrar. Mvh, Niklas |
|
|
Dem är jävliga att byte utan rätt verktyg. Har själv satt på bilstein väghållning på min kärra. Har bytt dem bussningar du nämner, länkarmsbussningarna fram och bak till powerflex. Vart bra men bilen känns lite små stötig i låga hastigheter, på motorväg/landsvägar så går den skitbra! Men att byta dessa bussningar är som sagt lite jävligt, du ska ju pressa i dem nya, dem gamla kan du typ bränna ut, avskärma tanken och så men det är lite småjävligt. Verkstad tar väl gissningsvis 2500 för byte av dessa om du går till en icke auktoriserad. Bussningarna själv betalade jag 350 spänn stycket för.. Så det blir ju lite pengar men ändå. Vad har du för bil? Det är ju alltid bra om bilen har rullat en bit, bussningar är ju gummi och gummi blir gammalt från dag 1 då man öppnar förpackningen och börjar montera gummit.. |
|
| Dom gamla bussningarna kan man väl skära eller elda ut men de nya, hur svåra är dom att få i? Måste man ha nån typ av press eller går det med fett och handkraft? Räcker kanske med en skruvtving? Annars kanske man kan dela bussningen mitt av och sätta i en del från varje håll som man gör med en svarvad aluminiumbussning, har detta några nackdelar? | |
| Vissa går bra att sätta i skruvstädet och pressa in.. | |
|
för att ha bra väghållning ! sänkning + hjulinställning 18 tums fälgar gärna breda :) .t.ex bra däck byssningar ska vara friska krängningshrämmare stabeliserings stag om du kör på mycket korkiga vägar .. för att ha bra downforse ska man ha så lite luft underbilen så möjligt också |
|
|
Alex nu ska jag vara taskig. :D Sänkning ger ingen bättre väghållning. Det viktiga är att ha väl avstämda dämpare och fjädrar. Visst sänker du tyngdpunkten om du sänker bilen men det är inte säkert att detta gör nånting bättre. I många fall på standardbilar är det tvärtom. Så små fälgar som möjligt med breda däck på. Stora fälgar väger mycket --> mycket ofjädrad vikt ---> sämre väghållning Krängningshämmare skall du ha men vilken? Ca ca 30% av krängningsmotståndet skall komma från krängningshämmaren. Sett ur väghållningssynpunkt är det inte katastrof med krängning. Mindre luft under bilen ger inte bättre downforce. Det viktiga är hur luften leds under och över bilen. Det enklaste för att få hyfsad downforce utan att räkna och testa är en splitter och sedan se till att undersidan är helt plan. Keep up the good work! |
|
|
Triss: de kör med 19-tummare i t.ex. WTCC... de lider inte precis av det. Stabiliseringsstag...? Menar ni fjäderbensstag? _____Vraum!_____ |
|
|
Du skriver inte vad du har för bil. Satsa på nya orginal bussningar runt om och biffigare krängningshämmare. Diffbroms förbättrar kanske inte väghållnigen, men den höjer körupplevelsen. Breda däck ger bättre grepp, men nödvändigtvis inte bättre "handling", dessutom är bredare däck mer trögrullat. /Anders C |
|
|
Nu kör de visserligen med 17" i WTCC. För att kunna hjälpa dig måste man veta vad det gäller för bil och vad du ska använda den till. Keep up the good work! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.