|
|
|
|---|---|
|
Eftersom själv äger jag en Mercedes SLK numera så är man även medelm på mbsca.com. Det jag har märkt från forumet är att Mercedes-folk verkar gilla BMW tillskilland från BMW-folk som inte är så förtjusta i Merca eller generellt andra tyskar. Det verkar inte finnas några tjaffs om rivalitet mellan Mercedes ägare vs BMW som det annars är vanligt bland Audi eller BMW folket. Några tråd där BMW hyllas faktiskt på ett eller annat sätt... Länk Länk Länk | |
| måste vara medlem för att logga in!! | |
Gemini__ |
Var faktiskt in där och läste i den tråden igår. Finns alltid personer i båda "lägren" som på ett eller annat sätt visar sin avsky mot andra märken på ett ganska starkt sätt =) Vilket är patetiskt. Mercedes är riktigt fina vagnar, i många fall trevligare än motsvarande BMW faktiskt. Men det är som alltid en smaksak. Tycker det för övrigt är en bra stämning på det forum du länkar till, vilket är skoj. Mvh: Thomas |
|
Tycker att autopower tidigare varit relativt öppet för diskussion och jämförelser med andra märken. Dock har nyare medlemmar mer eller mindre satt stopp för det med ett beteede som bättre platsar i sandlådan! MB är på väg tillbaka, både när det gäller kvalité och formgivning. Nya CL är riktigt trevlig. Vilket bör betyda att nya CLK kommer ge 3-serie coupé en riktig match! |
|
|
Finns nog både och i alla läger precis som Gemini_ säger, personligen tycker jag MB lyckats klart bättre med designen än BMW de senaste åren. Nya SLK är snygg och CLS är makalöst vacker, sen skall vi ju inte ens tala om SLR, jag får gåshud. Bara att hoppas att de kommer tillrätta med kvaliteten. /Fredrik |
|
|
Såvitt jag förstår har MB E Klasse fortfarande rostproblem. Enligt en stockholmsverkstad jag talade med kommer det in 3-åringar med rost. Inte för att vi BMW-ägare heller har det så roligt i det fallet. Jag hoppas att modellerna som kommit efter E39 och E46 inte har samma problem. Annars tillverkar både BMW och MB trevliga bilar. Audi har jag aldrig kört så det vet jag inget om, men designen som ju är en smaksak har jag tidigare upplevt som lite NSU-aktig. Mvh Mikael |
|
|
Det finns en del härifrån som hänger på MBSCA, jag själv bland annat och det finns givetvis MB ägare därifrån som hänger här på Autopower fastän de inte kör BMW. Bara för att man äger ena märket så behöver man inte tycka illa om andra märken. ___ Bilen: Länk |
|
| MB är stil och elegans samt en klart högre dos sportighet än tidigare, dock är rostproblemen egentligen det enda hotet mot märket. Som sagt 2-3 år gamla MB 600SL vet jag personligen om som har varit inne för rost och det var ingen liten rost det var fråga om. En bättre begagnad AMG vore härligt, frågan är hur försäkringar och reservdelar ligger i förhållande mot BMWs M-modeller? | |
Gemini__ |
Ja, det där med rosten är inte så skoj. Är riktigt intresserad av att införskaffa mig en W210 kombi. Men när man tar del av alla skriverier ang. rostproblemen börjar man tveka en aning. Tråkigt, för det är riktigt fina bilar för övrigt. Om man köper en bil får man se till att den har varit inne för kontroll/åtgärd hos Mercedes, men vad är det som säger att den inte kommer rosta igen? Mvh: Thomas |
| Jag har hört att Mercedes är väldigt måna om miljön och färgen som man använder för att lackerar bilarna med är "extra" miljövänlig men den drar till sig rost. | |
|
Kul att några var positivt inställda till BMW på MBSCA, jag fick nämligen ett annat intryck när jag var lite aktiv där. Men jag gillar MB skarpt :) /Olof |
|
|
Jag tror inte att rostproblemen är relaterade till miljövänlighet eftersom även olackerade ytor rostar sönder, exempelvis fjäderbensfästen, vilket vi Bilägare rapporterade om nyligen. Dessutom tycks mycket av rosten ha samma placering som hos E39/E46 dvs dörrar motorhuv och baklucka och dessutom angrepp på motorfästen och motorhuvens undre sida. Men visst kan det vara så att en delförklaring till de ökande rostproblemen för MB/BMW är relaterad till moderna miljövänliga färger, men därom vet jag inget. Jag hoppas dock att E61 är bättre i detta hänseende och än så länge har jag inte sett några klagomål så jag håller tummarna. Mvh Mikael |
|
|
På tal om miljövänlig lack, någon som kommer ihåg Volvos första försök med vattenbaserad lack på 70 talet. Där kan vi snacka om rostproblem, speciellt på jubilemums modellen. Hade väl lite att göra med att de köpte oren plåt från Polen oxå, men den lacken var inte bra om man säger så. Kan bli intressant att se hur en modern Audi klarar sig med sina helgalvade karosser, den 95'a Audi A4 jag hade mellan 1998 och 2002 såg inte rolig ut undertill, medans den var som ny på de ställen jag kunde komma åt att tvätta. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.