AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.382

köpa E30 eller E36

Sida 1 av 2
Tjena!

Har ganska nyligen gått o kärat ner mig i bmw, har speciellt fastnat för e30, e36, e 46. Men pengarna räcker tyvärr inte till en e46a, så jag hoppar fram och tillbaka mellan e30 och e36orna..

så jag tänkte jag skulle fråga er om lite hjälp, vad finns det för plus och minus på de begge bilarna? det är i förstahand 320 och 325 modellerna jag är intresserad av..
till vilken bil finns det mest "godis" (läs: trim, sportchassie osv)...

Alla tips är uppskattade :)..

MVH
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Det beror helt på vilken budget du har. De flesta säger att runt 30 000 måste man ha för att köpa en e36;a, annars sastar du på en e30.
Men jag köpte min e36;a för 14 000, och lagt ner ungefär 5000 i reparationer, så visst kan det gå med 20 000 också.

Jag skulle absolut satsa på en e36;a då den är mycket modernare, och SNYGGARE enligt min del.

Du kan även använda säkfunktionen här, då denna frågan har diskuterats ganska mycket.

/ Leon
beror som sagt på vad du har för budget.. du kan få n rätt så fin e36 för ca 15-20 tusen.. sen kan du ju modda dem lite... till e36 finns det hur mycket syiling som hellst men trim och sånt vet jag itne
hade tänkt lägga 40 -50k på ett fint ex.

@B-M
ja, tack för tipset, Ska söka runt lite

@bmw_jerry
är mest "prestanda höjjande grejjer" jag är ute efter :)

Har märkt att det inte är speciellt enkelt att hitta exemplar som gått under 15k mil, men har hört att bmw sexorna ska gå ganska bra trots att de varit med om 20k+ mil'??
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Visst går det att busa med en E36:a men en E30 är mer bus "i grunden"... mindre och lättare.

Kolla inte så mycket på miltal och årsmodell utan skicket och intrycket bilen ger!
Här kommer ett tråkigt och vuxet tips: E30 är lika krocksäker som en cykel. Det finns en anledning till att den är lätt ... den är helt enkelt klent byggd.

E36 är mycket bättre, faktiskt säkrare än E46. Mer info finns här: Länk

Om du är det minsta intresserad av att överleva en krock så väljer du alltså E36.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
För 40-50 skulle jag vilja påstå att du får ett fint stycke e36!

Priserna på dessa bilar är ofta höga, men försäljningspriserna ligger nog lägre ner. Det är en relativt gammal bil men ändock väldigt populär bland yngre både på gott och ont.

Vill du (host) styla bilen så är ju e36 det bästa valet... Finns hur mycket skit som helst till den!

För 50 lappar borde du finna än relativt fräsch 328i eller vara lite smartare och köpa en 325i >93 för ca 30-40 och sen lägga resten av pengarna för att få den i ba skick/bygga ljud/fälgar/service eller vad som nu är viktigt för dig!

Märkligt att e36 ska vara säkrare än e46 i folksams tester. Deras tester är ju från verkliga olyckor, då har ju ingen kollision samma natur som en annan, hur kan man då dra en slutsats om vilken som klarat sig bäst?
Jag blev själv förvånad när jag såg att E36 har bättre krocksäkerhet än E46. Folksams statistik bygger som sagt på verkliga olyckor och känns mer relevant än alla syntetiska tester tillsammans. Inte för att BMW brukar klara sig så lysande i krocktester heller, E60 fick inte mer än 4 stjärnor i EuroNCAP, vilket får anses vara ett misslyckande för en nykonstruerad bil. E90 klarade sig bättre. Men i slutändan så går Folksams statistik före alla tester, E60 har inte dykt upp där ännu.
Jo
58
Joney
BMW 325IA -91
Tror ni man kan få en schysst e36 som funkar för 20-23.000 om man köper på blocket?
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Joney: spelar ingen roll var du köper den...

Tror att detta inte är omöjligt, gäller hitta ett kap eller en 316, 318 eller 320 som verka vara mindre attraktiva.

_____Vraum!_____
ha
734
haack
X3 30d -18

klart de går...ja köpte min vinterbil för drygt en månad sen.
sportskinn, M-optik taklucka 18tummare o.s.v för ungefär de pengar du pratar om..

Länk

tandeberg
lägg till runt 20k på din budget och pruta ner nån tidig e46a. Mitt tips iaf
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Är det inte ganska svårt att hitta en e46a för 40 000?

Om man nu skulle göra det så är det väll ändå kanske lite svårt att dubbla sin budget bara sådär, eller..?

/ Leon
tackar för många bra svar!

ser ut som jag kommer satsa på en e36 :)
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Jag har båda två. E30'n är sjukt mycket busigare att köra än E36'an. Min 320 släppte runt 80 på tvåan när jag körde rakt fram... E36'an får man provocera o den sladdar så snällt o beskedligt så man blir riktigt impad, o då är det väl 70hk mer i E36'an jag har ;)

Som vinterbil vill du inte ha en E30, den är helt hemsk. Mina sprillans GoodYear dubbdäck höll inte i alls nästan...

Even alcohol can bend the room...
SpineKracker
STOPP OCH BELÄGG!
Du ska ha en fin e30 såklart! De är snyggare och ger ett lite mer "bmw-inbiten"-intryck =)

Roligare och fräckare om du frågar mig. Men det är klart, särskilt krocksäkra är de väl inte. Men det gör ju inget så länge man inte krockar ju...

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Skaffa en av varje, vardags E36:a typ 318/320 och en busig eller fin E30.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
E36!
Hade försökt få tag på en ganska välutrustad 325 Coupe, Du kan få ett ganska fint exemplar för de pengarna! Alternativt lite mer snålutrustad 325a och lägga pengarna på somsagt, fix och service eller skatt och försäkring för den delen :S!...

Men för 40-50k så kan du kosta på dig lite tid och vara rätt noggran med urvalet och ha tålamod, 320'in tycker jag är en lite onödig modell.. Då köper du en sexa för att ha en sexa.... Dvs ljudet, gången och finare vrid... Men den kostar mycket mer att ha och äga än en 318is och är knappast så mycket fortare. Steget från ex en 318is är för litet enligt min mening för litet och det enda vettiga är såfall att ta 325.

Det som talar för en E30 är ju givetvis att du för de pengarna kan få tag på en i UTSÖKT skick... Då har du verkligen råd med att vara petig! Men en E30 för 40k hade jag inte vågat köra som en E30 skall köras hade varit för rädd om den, och då försvinner en del av charmen :/

Valet mellan E30 och E36 är så att säga om du endast vill busa och kanske släppa på grejer som komfort och stabilitet. Dock så hade jag somsagt inte köpt en E30 för 40-45k för att busa med! Och ska man inte busa så är E36 ett vettigare alternativ, =), Mer BIL för pengarna.

Jag köpte en E36a för drygt 10.000, och visst skicket är därefter =) Men den har trotts det lyckats få mig att se ljuset, och då jäklar måste bilen vara grym.. heheh

// MVH Jocke
SpineKracker
e30....

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
e30... e36 är en dussinbil! e30 är en klassiker, men valet beror förståss på vad man ska ha bilen till!

Das leben ist kein probelauf!
SpineKracker
Ett argument som talar för E30 är att en fin E30 håller värdet bättre, iof så lär väl inte E36orna komma ner mycket till i pris men en fin E30 i originalskick ökar snarare i värde.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.