AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
749

Hastighets mätare 540 E39

Hej! Jag har tyckt att hastighetsmätaren visar alldeles för mycket så jag har provat med kompisar när de kört framför mig och kommit fram till att när jag ligger i 110 så kör jag egentligen i 90!!! Undrar om detta är något man kan fixa lätt??

MvH Niklas
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Har du rätt däckdimensioner?

/chni
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Däck kan inte påverka så pass mycket att du kan se skillnad.

Om man tar tid med ur och checkar bilens datorn samtidigt så kan man se diffen men inte med andra bilar.

De flesta mätare har aldrig exakt hastighet, av samma anledning så tar polisen vid laserkontroll +- ett antal Km.
Det finns en lathund under "diverse" här till vänster där man kan kolla skillnaderna med olika däck och profildimensioner. Visst går det att märka skillnad, 10-15km fel på mätaren är inte svårt att åstadkomma.

FP
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Bra fundering, något som jag oxå klurat på, har en felvisning på mellan 20-30%!!
Innebär att skall 70 hållas bör jag köra 90. (Blir ändock omkörd, men det är en annan sak!)
Har haft ett antal bilar i mina dagar, men aldrig någon som har haft denna storlek på felvisningen.
Kör med rätt däcksdimension, både sommar och vinter.
Hämtas mätsignalen från någon av givarna ute vid hjulen? Vänster bak?
Där styrs tydligen farthållaren i från. Har farthållare och den fungerar utmärkt.
mvh/Gunnar

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
de hämtas väl vid lådan,

Jag kopplade bort en givare på en a4 quattro vid vänster sida fram av axeln på motorblocket.

(killen som ägde bilen ville inte att mätarställningen skulle upp, han körde mycket ) det roliga va att han inte viste hur fort han körde.
På E39 är det pulsgivaren på vänster bak som förutom styrsignal till ABS ger hastighetssignal för mätaren och en mängd annat, t.ex styrning av torkarintervall inkl. regnsensor, styrning av volymreglering för stereon, varning vid öppen dörr eller dragen handbroms när bilen börjar rulla osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.