|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss skaffat mig min första BMW och tänkte skaffa mig en till mer som entusiastbil. Jag funderar på att skaffa en 540 e34 och turbokonvertera. Jag har turboaggregat och utrustning för att bygga det hela. Vad jag vet så är det 10:1 i kompression i motorn, klarar den lite lätt laddtryck utan att kompsänkning? Växellådorna, jag tänkte mig en manuell låda för det är ju inte så lätt att skrota en som en automatare när laddtrycket är på topp och man växlar. En manuell låda får ju lite "andrum" innan laddtrycket byggts upp igen. Hur tålig är automatlådan? Hur tålig är den manuella lådan? Nån som kör turbo eller kompressor? Mvh: Tobbe, Göteborg | |
|
10:1 är nog så högt även för lätt ladd, rent generellt. Men med ett avancerat styrsystyem och en gud bakom tangentbordet går det. Problemet med M60 är att den spricker mellan cylinderbankarna redan vid ganska moderat effektuttag (500hk?). BMWs automater är stryktåliga, men jag tvivlar på att de uppskattar laddtryck i någon större utsträckning. Manuella lådor håller. Däremot är det dubbelmassesvänghjul på manuella M60 och de håller inte. --- Going sideways. |
|
|
tjena, vad exakt behövs för att göra en turbo konvertering till en 540 e34? förutom turbo agregat då :P skulle vilja gör det med min.... :D vart man kan lämna den osv. ska ju helst inte kosta skjortan då :) |
|
|
Ska du lämna bort ett sånt jobb och få det riktigt gjort kommer det att kosta! Iaf dubbla bilens värde... Vad behövs? 2st aggregat, styrsystem, kabelhärva, 8st spridare, soppapump, intercooler/chargecooler, tryckrör, 2st specialgrenrör, 2st wastegates (om aggen saknar wg), avgassystem, 2st luftfilter, diverse smågrejer, några hundra timmar, mm, mm. Är inte säker på att det går att använda original plastinsug. Om inte skenar kostnaden kraftigt. Ska man ta ut riktig effekt måste man kompsänka och o-ringa eller pyramidringa också, dvs nya kolvar och stakar samt maskinbearbetning av motorn. Har säkert glömt nåt också. --- Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.