|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen besiktigat min vinterbil (dock ingen BMW men samma fråga skulle kunna gälla en BMW oxå). Allt var OK utom avgasvärdena som var lite dåliga, HC 220, CO 0.4, CO2 0.6, Lambda 1.03. Tilläggas bör att vid föregående besiktning var alla värden gott o väl godkända (CO 0.1, CO2 0,2, HC 40, Lambda 1.01 ca 3000 mil sedan). Vad jag gjort är att jag bytt kamrem samt gett bilen en allmän översyn vid inköp. Bilen har rullat ca 36000mil. Motorn går jämt, stabilt o fint på alla varvtal. Vid byte av kamremmen så ställde jag tändningen med "lampa" med hjälp av ett märke på remskivan samt motsvarande märke på kamremskåpan, så här vid närmare eftertanke skall nog inte detta göras på tomgång utan vid ett visst varvtal, men någon etikett i motorutrymmet som talade om detta hittade jag inte (fanns en sådan på min gamla 323:a tex), Nu är min fråga om tändningen är något felställd(förmodligen för mycket för-tändning) hur skulle detta då påverka avgasvärdena? Om jag lyssnar riktigt-riktigt noga så kan jag kanske-kanske höra små-små misständningar runt 2500-3000rpm, men bilen går som ett skott o snålt. Så om någon vet vid vilket varvtal man ställer den "dynamiska" tändningen på en VW Passat -91 med 1.8L 90Hk så hojta gärna! Mina första åtgärder blir att dubbelkolla att kamremmen sitter rätt, ställa in den "dynamiska" tändningen igen, oljebyte, byte av stift. Personligen är jag rätt övertygad om att det är den felinställda tändningen (???) som är boven, borde kollat upp vid vilket varvtal tändningen skall ställas istället för o gissa, men det kände inte lika noga eftersom det inte är en BMW*haha* | |
|
Det du har ställt efter är noll punkten dvs tändningen står nu på 0 grader tdc. Ställer man inte tändningen på din bil genom ett hål ovanpå v-lådan där man kan lysa på markeringar på svänghjulet? |
|
|
Lösningen: Märket på remskivan ÄR den dynamiska tändpunkten vid tomgång, i detta fall 6grader för ÖD. Den stora tabben jag gjorde var att INTE nollställa "advance ratten" på tändlampan! När jag kontrollera tändningen i kväll var den alltför mycket före ÖD (Ca 15-20grader istället för 6grader) detta pga att "advance ratten" påverkar "stroben" trots att man inte har omkopplaren i läge "advance timing" (en Biltema tändlampa som således inte är helt logiskt uppbyggd eller så borde jag kanske ha läst manualen noggrannare...). Efter att ha nollställt "advance ratten" o ställt tändningen efter remskivans märke mätte jag hur många grader tändningen var före ÖD med hjälp av lampan genom att vrida "ratten" tills det statiska tändningsmärket var i fas med sitt refernsmärke, o halleluja de bidde ganska exakt 6graders förtändning! Så nu kan jag inte höra dessa små-små misständningar (eg spikningar....) längre, frågan är om avgasvärdena har ändrats nu, man tycker att de borde ha sjunkit...Någon som vågar sig på en gissning? Det lustiga är att trots att tändningen var alltför avancerad så ryckte bilen inte det minsta,den gick bra o snålt, det enda man kunde ev ana var dessa små-små misständningar (som jag trodde va nåt ljud från avagassystemet bara eftersom det var så dovt ljud, känner igen spik ljud då jag "experimenterat" med att tok-förställa tändningen i min ungdom, eller ja trodde jag gjorde det iaf för de lät riktigt illa när "experimentbilen" spika...) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.