AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
990

Det tredje läget till automatlådan?

Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
"S" läget=Sport
Mitten läget=Normal
Nedre läget= ?

Tycker mej inte märka nån skilnad på det och normalläget..
bo
44
bosse73
525tds94
du har ju tre läge s är sport e ekonomi m manuell växling

Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Hur växlar jag manuelt då..? "förvirrad"
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Uhmm.. Typ ha i M läge och för spaken fram och tillbaka?

Bar att ha när man synkroniserar spjällhusmotorerna åtminstone..

Ra
52
Ragge1000
750ia 1989
Mitt M-läge är vinterläge. Motorn varvar inte fullt och drift på bakhjulen är reducerad för att jag skall kunna ta mig fram på halt underlag.

Nisse
Med lådan i läge MD så åker du bara på trean, därför känns det som ett vinterläge.
Med M så låser du lådan på vald växel, oavsett hastighet/gaspådrag.
Paap Reeder
... men kör man på E så inte växlar den upp till exvis 3:an om man lägger spaken på 2.

MVH /// Paap R

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att M står får Mudd and Snow, vilket senare döptes om till *.
Jag vet inte men jag tror... manuell växling på 750i E32 köper jag inte.

___
Bilen: Länk
Paap Reeder
... så här står det i boka:

"...
Lämplig under körförhållanden när du önskar att behållla den valda växeln. Du kan starta i valfritt växelläge och vid acc sker inte nedväxling. Med detta program kör du i läge D endast i tredje växeln.
....
Under vinterförhållanden på halt underlag är växelläge 3 lämpligt. Det möjliggör mjuk start och dessutom undviks automatiska växlingar."

MVH /// Paap R

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för info paap som klargjorde det hela.

___
Bilen: Länk
Mr
36
Mr.Bucket
750iA -91
Tack så mycket för svaren. Mitt liv känns lite ljusare när nu när vi klarjort funktionen på denna tyska tingest..

//Mr.Bucket
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
slutväxeln.

Mera värdelöst vetande

I de tyska instruktionsböckerna står M för ”Manuell-Programm” som svårt översatt till svenska betyder manuellt program. Det innebär som Koop skrev ovan att styrboxen skiter i att växla automatiskt oavsett gasspedalläge, motorvarvtal och hastighet.

I länder med vinterklimat ersättes ”M” med snöflinga * = vinterprogram vilket är ett annat styrprogram som innehåller viss automatisk växling i D läget (se mer om * i instruktionsboken för såna bilar).

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
fast slutväxeln tillhörde nog en annan tanke
Paap Reeder
molle! ... är det inte så att 5- växlade automater har snöflinga och 4- växlade har ett M?

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Min startar mycket riktigt på 3:an om man lägger i den (som rek under vinterförhållanden) ... men det känns som om automaten får "jobba mer".

Molle! ... är det inte så att lamellerna i resp inkopplat lamellpaket måste slira mer vid en "3- start" än om man kör på E eller S?
Utväxlingen i lådans 1 och 2 används ju inte och det blir tyngre för lådan.

Var tas annars "slirningen" upp?? Är det så att lamellpaketet "klipper till" som vanligt och "slirningen" sker i konvertern?? ... då måste flera 3- starter i a f höja oljetempen.

MVH /// Paap R

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Min 4hp22 i e30:n från 91 har symbolen "3-2-1", sedan vet jag att "M" fanns på e34 och e32 i slutet av 80 och början 90 med 4hp22/24. Jag har även sett M på femväxlade ZF lådor från tidiga 90-talet i exotiska länder. Men jag har ingen aning om när byten skett och på vilka marknader de olika symbolerna/programmen använts. Om jag får reda på det kommer jag nog att lägga det till den växande samlingen värdelöst vetande.

Kluriga frågor du ställer. Så här tror jag. Om lamellerna skulle slira mer vid en 3-start än en 1-start, ja lite i teorin, men om det i praktiken skulle leda till signifikant större slitage vete sjutton när ingreppet av växel på en frisk låda sker sekundsnabbt och konverterns slirning dämpar ju lamellernas slirning i ingreppsögonblicket. Tror det är marginellt även på statorns koppling såvida du inte har för vana att fullgasa igång på 3ans växel från start varje dag. Efter ingreppet tar ju konvertern över allt "slirande" vilket som du säger höjer oljetempen om det pågår under längre tids körning.

Molle
Paap Reeder
... läser man i boka så framgår det ett "litet olika uppträdande" mellan snöflingelådor och dom med M.
En asterisk vid snöflingan hänvisar till 740 och 5HP det var därför jag tänkte att teknen hade litet olika betydelse.
Främst gäller det när och hur den växlar upp i snöflingeläget om jag förstod det hela rätt.

Provade litet med M idag i olika farter och starter. Kan vara ett byfånetänk men jag tycker inte att "det känns bra" att dra iväg på 3:an.
På någe vis vill jag ha ett mycket mera distinkt ingrepp om man så säger.

Efter litet mera tänk tror jag att det kanske är så att konvertern tar upp slirningen och inte lamellkopplingarna.

Jag kan nog sälja mitt M-läge på blocket när 3,91/25% kommer på plats.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... tecknen .. menar jag ju.

MVH /// Paap R

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ja, så länge man inte gasar innan ingreppet är klart tror jag den ökade slirningen på lameller/bromsband är marginell vid 3-start.

hmm, om man gasar hårt på 3:an från stillastående får man ju mellan impeller och turbin en större hastighetskillnad som måste vara längre tid vid 3-start än 1-start. Då får ju statorns koppling bromsa hårdare och längre tid i början för att statorn ska stå still innan turbinens höga varvtal får impeller och stator att börja hänga med och belastningen minskar på statorns koppling, så inbillar jag mig nog.

när det gäller tecknens vara eller icke vara på olika lådor är jag ute på hal is.

/molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.