AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.339

Logiken bakom registreringsskyltar?

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jag har en liten egenhet att studera reg-skyltarna på de flesta bilar jag ser. Men vad som stör mig är "logiken" i bokstäverna (första bokstaven). Det verkar ju, i princip, vara så att -00 börjar på R, -01 S, -02 T, -03 U, -04 W, -05 X. Med vissa överlapp. Nu, efter X, verkar man ta nästan vad som helst. A, B, C, H, K - har sett flera olika. Dessutom stör det mig gravt att vissa SAAB och Volvo (mest XC90!) börjar på P, trots att årsmodellen definitivt inte är -99. För bövelen, farsan hade en Volvo 940 från -93 som började på P! 1996 började hans 850 på O, 1998 började V70:n på K...

Har någon koll på detta, och kan reda ut logiken?

Detta gör mig så galen att jag skriver detta inlägg halvtre på natten! Dags att söka hjälp? :)

/L
Länk kanske kan ge något.

/Udo Dirkelsniff
Länk
Osäker på vad din egentliga fråga är, men P som första bokstav började man använda redan 1986-87 på privatimporterade bilar (PA-PD). Svensksålda bilar kunde få P fr o m 1991.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Åh! Mitt favoritämne!
Okunniga folk undrar hur jag kan se vad det är för årsmodell på de flesta bilar. Så nog stör det mig lite att de börjat använda andra begynnelsebokstäver nuförtiden. Min aura av mystik dämpas..... ;)

Jag är också lite skadad i detta ämne. Har också undrat varfrö så många xc90 har regnummer som börjar just på "P"...
De
163
Devva
520i -89 E34
Sist jag var var och registreringsbesiktade sa killen på bilprovningen då jag frågade hur det fungerar med reg nr, att det väljs slumpvis ur en databas, dvs kan lika gärna bli ett av de nya i ordningen som ett "återanvänt". Hur det förhåller sig med fabriksnya bilar förtäljer dock inte denna historien.

Så ser ni en röd mazda 323 efter vägarna med XUZ som början på reg nr, tro inte att det är en -05, för det är fjorton år fel ;)

//Devva
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Udo,
Den där tråden upplyste en del. Hellre än att fördjupa mig i alla detaljer, konstaterar jag att vissa år följer en logik, andra år tar gamla kombinationer.

Anders N,
Jag är också osäker på min fråga. Men just P förbryllar mig, och uppenbarligen även tagge. Om den kom på svenska bilar -91 är ju frågan hur den kan sitta på ganska många Volvo XC90 och några SAAB 9-3 från (?) 2002.

Stavros,
Ta't lugnt, om modellen ser ganska ny ut och har ett "konstigt" reg-nummer så är det väl en -07... ett tag till i alla fall ;)

Devva,
Det verkar vara något lurt med den där Mazdan?!

En anekdot till sist. Morsan har en bil -05, ***112. En dag såg jag samma modell, samma färg, med ***107! Alltså samma bokstäver. Snacka om enäggstvilling :)

Ytterligare en anekdot. Apropå KKK som diskuterades i en annan tråd, jag har sett detta på en Mercedes A-klass från (troligtvis) sent 1990-tal. Eh?

Skönt att inte vara ensam om att alltid fundera på reg-nummer...

/L
LeoniAquila:

Det finns flera som är regnummer nördar:)) så du är inte ensam. Det finns även en site för likasinnande personer, som tyvärr inte kommer på just nu.

Under 80-talet hade vi en volvo med regnummer LKY-XXX i förra veckan såg jag en ny MB model större med regnummer LKY-XXX två nummer ifrån....

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vår E60 som vi köpte ny hos BMW Stockholm och hade i ett år i sthlm innan vi tog med oss den till Danmark, hade UTWxxx - det reg. numret är nu återanvänd ! Har för mig en Ford Fiesta rullar omkring med det nu :(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
En Volvo på 80-talet, LKY***? Låter rimligt, familjen hade en Volvo 240 med LEK*** då.

Stackars E60:n, den förtjänar väl ett bättre öde än att lämna skylten till en Ford. Ford är en av de mest anonyma och trista bilar jag kan tänka mig, tillsammans med bla. Opel. När man tänker efter finns det oerhört många tråkiga märken... fast nu var det ju reg-skyltar vi diskuterade!

/L
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
LeoniAquila:

Nu rullar den ju på fina dyra röd/vita danska skyltar :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Trodde detta var uttjötat sen länge...) Att återanvända plåtar från skrotade, krockade, upprostade, "försvunna" bilar, släpvagnar, MC, snöskotrar osv har man gjort sedan systemet med de nya skyltarna började, dvs inte från dag 1 med ganska snart efteråt. Systemet är slumpstyrt men ibland kommer ett antal bilar av samma fabrikat i en klump med skyltar i en serie, så kommer lite återanvända nummer, sen ny serie osv. Thats it...
Man får acceptera att återuppstå (eller övertaga nr) från en Ford osv, min första bil (en Ford...) blev t.ex så småningom en släp. Min andra bil (också en Ford... så bra var dom på den tiden) är nu en Polo. De hade DBG resp GTC när det begav sig runt -70 talet men det hindrar t.ex inte att jag har ett par bilar nu -97 resp 98 som har BLT och ACC.

FP
Paap Reeder
min M535 -86: CAW ... nyreg svensksåld
min 750 -91: AGL ... import 96
... vilket bara bevisar folkes ord.

MVH /// Paap R

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Verkar som sagt vara en blandning av logik och slump men tråden Udo länkar till reder ju ut en del.

Och på tal om besläktade bilar. Jag köpte för några år sedan en bättre begagnad V70 -02. När jag någon tid senare besökte en gammal kompis som jag visste också hade en V70 som han köpt ny något år tidigare blev vi båda ganska förvånade när våra bilar hade samma bokstavskombination och bara ett par nummers skillnad. För skojs skull så kollade jag sedan på VV's hemsida och kunde konstatera att chassinummerna var ännu närmre, bara en bil skillde våra bilar. Ganska otroligt med tanke på hur många V70 som tillverkas varje år.

Mina befintliga bilar har båda X som första bokstav.

___
//Ulf
Min -00 har SBD och blev bums stämplad som importbil (vilket den iofs är...), ända tills den hamnade bredvid en vit äktsvensk 850, också med SBD...

FP
folke; Var 850 en fd militärbil? Den var ju minst 4år gammal när den fick skylten.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.