|
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det någon effekt att vinna på att byta sina kattar till sportkattar? Svaret får gärna variera beroende på om maskinen är original eller låt säga kompressormatad. Finns det om möjligt mer effekt att hitta genom att köra raka rör istället för sportkattar? Behöver man lura sina lambdasensorer om man kör raka rör eller de är bara att köra? | |
|
Om du ska vara laglig: kör med kattar... Om du ska plocka ut mest effekt(med mappning): kör utan... MEN: har du något att vinna med 10 hk extra? Lika bra att köra med riktiga sport- eller race-kattar istället. Då har man samvetet RENT iallafall, he he... |
|
|
Vadå "har du något att vinna med 10hk"??? Hur kan man ställa en sån fråga på ett trimforum, hehe. Hur mycket ljud absorberas i en katalysator jämfört med en friflödande dämpare? Tänkte att det kanske bli lite väl ljudligt att köra med helt raka rör men det borde ju typ gå att ersätta kattarna med två smala dämpare istället. Flödar ju lika bra som raka rör. |
|
|
Tänkte typ byta original till dessa universal sportkattar: Länk Kan de va nåt? Tanken är lite att detta är en liten förberedelse till ett framtida kompressorbygge. |
|
|
De där kattarna kommer jag själv att köpa så småningom, metallkärnan är både motståndskraftig (avgaser) och hållbar mot stötar. Mvh |
|
|
Ferrita byggde ett system till min bil(saknade kat. då...) med en 200-cells katalysator och en stor ljuddämpare. Snubben som byggde var mycket erfaren och kunde i princip allt. Han sa att en kat. fungerar som en liten ljuddämpare, alltså inte bara som avgasrening. Därför han inte rekomenderade mer dämpare på min bil, he he... 2,5" hela vägen var det. |
|
|
Hur blev bilen efter de då? Gott ljud kan jag tänka men kände du av att han blev nåt rappare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.