AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.354

Blir Lambda sensorer sämre och sämre med tiden?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Är lambdasensor något som blir sämre och sämre med tiden eller slutar dom tvärt att fungera? Bör man liksom byta dessa när bilen gått långt för att upprätthålla servicen?

Jag kollar på realoem och där finns två alternativ. Antingen har man en före och en efter varje katt eller så har man bara en efter.
Nu var det ett tag sen jag va under bilen men enligt bilder jag har så ser jag bara en sensor före katten. Är det olika på olika bilar hur många sensorer man har?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ravve: Förmodligen är det olika då jag har 2st före katten samt 2 st efter. Den ena av de främre (före katten) reglersonderna bytte jag i början på året. Det var motorlampan som började tändas och släckas. Efter en minnes avläsning i Dis:en, så skickade den ej ngr signaler. Märkte dock aldrig att bilen gick sämre men det var bara att byta för att vara på säkra sidan. c.a 2200 sek kostade den.

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har fått en felkod med carsoft på en lambdasensor. Efter nollställning har den inte kommit igen men de är ändå sånt som "oroar" och som man vill ha fräscht. Kanske går bilen lite sämre än den behöver göra även om man kanske inte märker de.

Lätta att byta själv väl? Skruvar väl bara rakt ut från röret. Sitter de med kontaktstycke när man köper nya eller ska man skarva kablar själv?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Det var bara att koppla in den nya. Jag började med att låta släcka ner motorlampan för att se om den tändes upp igen. Den var släckt ett tag sedan började den lysa igen. Jag skulle avvakta lite med att byta om jag var du, enligt min mek så kan det vara så att det passerar ngt smuts som "triggar" varningen. Sonderna är nämligen ganska känsliga för smuts m.m. Om lampan tänds upp snabbt igen, ja då är det bäst att byta:)

Vh/Kermit.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min lampa har inte tänds men carsoft har sagt till om de. Men min fråga kvarstår fortfarande:

Är lambdasensor något som blir sämre och sämre med tiden eller slutar dom tvärt att fungera? Bör man liksom byta dessa när bilen gått långt för att upprätthålla servicen?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dem blir sämre och sämre med tiden skulle jag vilja påstå. Sen när den väl är dålig så får du olika symptom.

Det första brukar vara hög soppa förbrukning, ovanligt hög. Sen brukar tomgången vandra mellan 600-1200 rpm, lite olika men den vandrar. Till slut kommer bilen bli så svårstartad varm att det knappt är möjligt att starta bilen, pga bilen oftast går fett och du skickar på för mkt soppa och dränker luft-bränsleblandningen i förbränningsrummen..

Men det är allmänt vedertaget att lambdasonder klassas som slitagegrejer och bör bytas vid x antal mil. Har själv bytt på mina samtliga tidigare bilar, innan 20 kmil ungefär. Dock har jag snart kört 22 kmil med orginalsonden nu. Inga symptom än.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åldertendensen är att de tar längre och längre tid på sig att bli uppvärmda och börja reglera ultimat.
Om man kopplar in en voltmeter så kan man se skillnad i regeleringshastighet på en gammal och ny enligt min kollega som bytt en hel del sonder.
VAG är nån bytesrekomendation på ca 14.000 mil

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det så att ålderstendensen ökar bränsleförbrukningen vid kallstart längre och längre tider. Alltså att den dricker mycket bensin en längre stund vid kallstart med slitna lambdor jämtemot nya?

Tycker min ekonomimätare ligger i maxat läge i princip hela tiden de första fem minuterna. Även vid väldigt lite gaspådrag ligger den högt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kollade med BMW igår och enligt dom har jag bara sonder före kattarna på min och de kostar 1800:- / styck.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Hade lite små "problem" med min bil förra veckan. Gick dåligt + svårstartad varm. Gick dåligt = svarar inte bra på gas, utan känns som den dränkte sig själv och var slö.

En snabb koll på verkstad hos en bakant visade att vevaxelgivaren var kass + lambdasensor på cylinder rad 2 sensor 1. Dagen efter var jag på¨BMW solna och hämtade en sensor och en givare, bytte, raderade koderna och bilen var sig själv igen. Bilen i fråga har väldigt snart gått 22 kmil. Har 2 sonder, hoppas den andra håller lite bättre, men ett byte av den är väl också snart dags.....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Länk

Dessa borde man väl kunna handla? Rätt mycket billigare än i Sverige och de är ju märkesgrejer. Sitter de Bosch original eller?

Vad är skillnaden på dom?
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Köpte min lamdasond på Biltema 398kr fungerade perfekt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag skulle gärna vilja ha med kontakt och slippa skarva.
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Skarvhylsor+krympslang följer med. Skarva vit.vit mot svart,svart blå mot grå svart mot vit
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Märkte du nån skillnad efter bytet eller varför bytte du?

Känns inte rätt att sätta en Biltema sensor på bilen. Lägger hellre till några hundra och får Bosch?
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Märkte ingen skillnad. Bilen blev godkänd på bilprovningen . CO=0 HC =64Bilen det gäller är 525 24v 91

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Glömde att tala om att inna n var värdet på HC över 300 har haft stora problem att få ner värdena på CO och HC efter byte till Biltemas sond är allt OK

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Beställde precis två stycken från Länk
Det blev 1500:- inkl frakt.

Den jag köpte var Bosch och heter 13559 med kontakter osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.