|
|
|
|---|---|
|
Jag gjorde en riktig dundertabbe idag. Var stressad på jobbet för jag hade bråttom iväg på ett möte, men var tvungen att slå en båge så jag löper in på toan och när jag ska spola det är då det händer, tänker inte på att jag har nyckeln i handen så precis när jag trycker på spolningen så glider nyckeln ur handen och ner toan, naturligtvis försvann den direkt och där stod jag som ett fån med hemnycklarna inlåsta i bilen. Efter mycket ringande o lånande av en annan bil och åka några mil för att hämta reservnycklarna till hemmet hos mina föräldrar så lyckades jag hämta den andra nyckeln till bilen. Mina frågor är om jag ska anmäla förlusten av nyckeln någonstans så det inte blir nå problem i framtiden? samt om vad det kan kosta hos BMW att skaffa en ny nyckel? | |
|
Finns egentligen ingen instans att anmäla till. Du kan istället beställa en ny nyckel och koda om de nycklar du har , då kan ingen köra iväg med din bil även om de skulle utföra djuphavsdykningar i reningsverkets bassänger för att efter 3 års letande i godsaker hitta din nyckel. Endast de omkodade nycklarna kan då starta din bil. Det är ochså högst troligt att den nerspolade nyckeln ganska direkt tappade sin förmåga att deaktivera elektronisk startspärr då elektronik vanligtvis inte tål vatten , och absolut inga långa stunder. |
|
|
Du kan spärra nyckeln hos närmaste BMW handlare så lugnar du dina nerver. En ny nyckel kostar kring 1400kr vill jag minnas. Lycka till! Asken |
|
|
En ny nyckel kostar 1585:- Att spärra din nedspolade kostar 980:-(sic) Allt detta hos din vän i nöden BMW Solna. //Player |
|
|
Jag hade nog struntat i att spärra nyckeln. BMW Solna blir nog inte ens min vän efter döden.... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hur fungerar det med själva dörrlåset? Ponera att nyckeln är spärrad, kan den fortfarande låsa upp dörren så man kommer in i bilen? Mvh/ Niclas |
|
|
har gjort samma tabbe, fick köpa en ny nyckel. johan |
|
|
Sorry fnissar högt, men har aldrig förr varit med om att någon haft nycklar i handen när man gör behov. Nyckeln i den ena handen och ..... i den andra då? |
|
|
Den här tråden passar ju bättre under tråden "Hur BMW-sjuka är ni?" Mvh, Steaman ------------- BMW 745 -02 L-R Discovery V8 -01 Audi A4 1,8t -01 BMW 650 CS -04 |
|
|
Spider: Han kanske verkligen ÄLSKAR sin BMW. De gör jag iallafall. Men lite kul va de. ///Micke |
|
|
Ja jag måste ha fått ett rejält hjärnsläpp, typiskt när man är stressad, tänkte inte ens på att jag hade nyckeln i handen, det enda jag tänkte på var att jag var sen. Det slutade med att jag fick hoppa över mötet iallafall :) Kan tillägga att mina medarbetare låg dubbelvikta av skratt när jag kom ut ur muggen fortfarande shockad o berättade vad som just hade utspelat sig där inne. Och jag är benägen att hålla med dem man kan ju bara skratta åt det. Tack för era tips, ska åka till m-bilar o beställa en ny nyckel. Spärra den gamla känns inte nödvändigt knappast att nån skulle komma över den. |
|
|
Jag skulle spärra den gamla nyckeln samtidigt som de kodar in den nya, kostar troligen inget extra. Du vet ju att nyckeln är borta men du slipper tjaffs mot försäkringsbolag om du skulle hamna i den sitsen. Att du kan visa upp alla kodade nycklar till bilen... Tråkiga 1500:-, men rätt kul tabbe. :-) /chni |
|
| Kolla dina försäkringsvillkor. Hade de samma hänt mig hade jag fått på f-n av bolaget om jag inte kan visa upp samtliga nycklar den dagen olyckan är framme. | |
| Min Volvo nyckel har jag tvättat i 60 grader i en timma har hänt 2 gånger inga problem allt funkar som det ska =) | |
|
Tror jag måste vara månadens trådlyft :-) Crille |
|
|
Haha =) |
|
|
Uraks: du har en Amazon eller hur :) |
|
|
Jag har tvättat min E39-nyckel tre gånger i tvättmaskinen utan att ha slaktat den. Spolar man ner nyckeln kommer den troligen till en pumpbrunn. Om den där tas upp av en Flygtpump eller liknande är det troligt att den slås sönder. Kommer den till reningsverket hel så skrapas den upp vid ett intagsgaller och hamnar i en container för olösliga detaljer. Att någon skulle få fatt på den och använda den i brottsligt syfte kan nog helt uteslutas. |
|
| Haha nej ingen amazon =) xc70 | |
|
BMW Original (if) har ju drulle som täcker just det där.. Om du nu fortfarande är intresserad 10 år senare :+) __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.