AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
890

Problem med motoroljan.

Hejsan.
Gjorde ett oljebyte för ca 2-3månader sedan och förra veckan när jag kontrollerade olje nivån så var det på tok för mycket. Pratade med verkstan som utförde oljebytet och han sa att han bara slängt i ca: 6½liter vilken den bör ta. Nåväl han tömde motorn på lite olja till Max strecket och nu så har motorn börjat ticka, tickande kommer och försvinner lite då och då. Och vad jag hör så tickar den inte över ca: 1500varv. Den tickade lite innan oljebytet men det försvann efter oljebytet. Kan det va så att stickan visar fel och att det är för lite olja? Motorn gick utan problem när det var för mycket olja och den tickade inte. Vill gärna bli av med tickandet
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag gissar på att stickan visar fel.

Igentligen enda sättet är väl att tömma på olja och sedan fylla i så passa mycket det skall vara enligt instruktionsboken och se vad det hamnar...

__
/Chrille
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
verkstad????
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
M50in rymmer väl bara 6 liter? Jag brukar aldrig få i mer än 5,5l, enda gången det gått i 6 liter var efter jag gjort Bilstein Engine Flush.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
6,5 liter går i. Oljefiltret suger i sig ca 0,5 liter olja, resterande ligger i tråget.
Har för mig att det ska gå i 5,8l i m50 motorn?
tackar för svaren. För att tillägga så va jag ute och körde lite i helgen och då tickade det i stortsett hela tiden, hände nångång att det försvann. Hur blir jag av med det?

Har ju fått många olika svar, vilket av dem är rätt? någon som vet till 100%
Tycker detta låter som en dålig oljepump eller ventillyftare som börjar bli igensatta.

Prova stp oljetillsats för att se om den tickar mindre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.