AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.893

E38 som entusiastbil?

Sida 2 av 2
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Som entusiast ogillar jag att se min fina E38 frätas bort av saltet.
Därför har jag valt att inte köra på vinter. Kör man sedan 750n varje dag vänjer man sig, och känslan försvinner. Att däremot ta fram den på vårkanten och åka en sväng är obetalbart, och som sagt balsam för själen=)
Men, nu är min såld, får koncentrera mig på att hitta en annan, blir givetsvis "entusiastbil" av den med

BMW CS #5139
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Det är mycket mer värt ur upplevelsesnpunkt att åka 2 månader om året i en 100% bil än att åka 12 månader om året i en 98% bil.

Det är det som innebär fanatisk entusiasm , man offrar större delen av årets åkande för några få månader. skulle inte ta ut min E31 på vintern om jag så fick betalt per meter. helt otänkbart.

Faktum är att detta kan innebära praktiska problem om man tex. vill lackera om hela sin bil och måste ha lastbil/täckt trailer för att kunna transportera bilen till lackeringsfirman , att köra den flera mil på vintern kommer inte på fråga.

De absolut finaste bilarna brukar ägas av de mest fanatiska ägarna , det är iaf. min erfarenhet.

Någon som läste den där artikeln om VM i puts i förra Automobil tror jag det var , helskön snubbe med en porsche som med råge passerat fanatism och inte ens kunde starta bilen pga. risk för missfärgningar på avgassystemet (värmen) , att få köpa ett sådant fordon är drömmen.

Själv siktar jag på att hålla korrosion borta men gasar som en idiot och sliter rejält på all mekanik de få milen det blir om sommaren , men jag bangar heller inte för att lätta på lädret och byta ALLT som går för att upprätthålla 100% skick.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Avdragare!
Det låter som om du vore min själsfrände, ang ditt resonemang! =)
Man kastar ut tiotusentals pengar under vinterhalvåren, för att allt ska vara tipp topp till våren,bara för ett par hundra mils körning!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag skall visa detta för min fru !

Finns det flera som mig kan jag inte vara i behov av stor sinnesundersökning som ofta har hävdats vid middagsbordet.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Gott o se ju - trodde bara att vi var en 3-4st på sin höjd med detta fenomen.

Själv tvingas jag köra E38an 3 veckor till tyvärr och då står den ute, men efter det åker den in bredvid min E32, som nu är i riktigt fint skick(kan alltid bli bättre) och får stå tills våren.
E38an har rullat 9600mil och E32an har rullat 15500mil.

Blir ont om plats i garaget nu bara då bilarna får slåss med 4 motorcyklar med, varav 3 är samlarhojar.
Leksaker är kul =)
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
ni är mina idoler

-
Snart i högersitsen på Airbus A320!
Är man entusiast och vill behålla sin bil i fint skick går det utmärkt även vid vinteranvändning. Dock måste en del pengar läggas på rostskyddsbehandling och frekventa tvättar, vaxningar etc, men det är ju nåt entusiasten gillar, att pyssla om sin ögonsten och ge den erforderlig kärlek.
Om man inbillar sig att det enbart är vinteranvändande som gör att bilar rostar. Besök ett land där minusgrader aldrig förekommer! Det finns garanterat inga problem att hitta rosthögar även i sådana länder.Likväl finns det riktiga lik i områden där solen alltid skiner./ Kör och njut!
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Det e ju inte vintern som gör att bilen rostar det e ju saltet. Kolla i norrland där dom inte saltar där har dom inte alls samma rostproblem som vi har i södra sverige. Jag hatar verkligen vägsalt! SLUTA SALTA NU
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.