AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.894

E38 som entusiastbil?

Sida 1 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag är lite nyfiken på hur många (om ens några) som har börjat använda E38:an som entusiastbil, dvs. ställer av den på vintern osv?
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
J.L är den enda som jag kommer på, vad jag vet iaf.

-
Riktigt Många bilder Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Min E38 vinterkörs inte, avställd sedan 20/11 nu
I samma garage finns även 750iAL E38 som inte heller komma rulla under vintern.
Vad jag vet finns de faktiskt flera stycken på detta forum som har ställt av sina E38or de senaste vintrarna, finns trådar om de.

Nu kommer de väl säkert ett helt gäng inlägg som tycker de är onödigt och meningslöst och dumt att ställa av en sådan vagn som är en sådan bra vinterbil, men i mitt fall håller jag mig med en ny E87 som klarar uppgiften mkt bättre och är mkt mer ekonomisk, plus att de är en ren fröjd att se i vilket skick min sommar-E38 är, jämfört med alla rostiga "bruksbuskar" som rullar på vägarna

BMW CS #5139
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Min 750 -96:a har rullat 1400 mil på fem år. Därav inte en meter i regn!!
Totalt 9600 fulldokumentarade mil sedan ny.
Åker tjänstepassat -06:a eller 320 cabrio till vardags.
Min e38:a säljer jag aldrig till det priset de betingar och den kommer att bibehållas i nyskick.
För mig är den inte ett transportmedel utan ett sätt att vårda själen.
När jag en vacker sommardag öppnar garaget, drar av dammskyddet, sänker ned den på tjugotummarna och rullar ut i solen då lever jag!!

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Detta var ju onekligen balsam för själen att höra att det finns tvättäkta entusiaster! Själv så tycker jag absolut inte att det är onödigt, tvärtom.
Or
45
Orion
740iA -97
Själklart så får E38:an stå över vintern! Italieninport, och vad jag vet så har den aldrig gått på snö. Har haft den 1,5 år och jag har tänkt att aldrig heller vinteråka med den. Står mellan september och slutet på aprill!

Det är aldrig försent??
JS
304
JSR
BMW 2002 -73
BMW 750iA -92
BMW M5 -92

Självklart är e38an entusiast Min körs sparsamt under sommaren och står och myser med J.Ls i garaget under vinterhalvåret!

Jesper H
BMW CS #05876A
BMW SC #392
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Samma här. Sedan 2003 när jag hämtade min E38 så har den endast gått delar av den fösta vintern, därefter alltid avställd november-april. Fjolligt, ja kan tänkas, men bara tanken att lasta den full med slaskiga ungar vintertid får en att inse att man utan problem kan leva enklare under en kortare tid.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Cenny
Har dessvärre ingen lämplig garageplats till den i nuläget men så snart det problemet är löst så kommer den stå inne resten av vintern och vänta på vårvärmen.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
PJ: Kikade på din bil som var sagolikt vacker! Helt rätt fälgar också.

Inspirerande med svaren som faktiskt har varit över förväntan. Kul att det finns några "galningar" där ute ;-)
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Även Jag är galen nog att låta BMW'n stå inne & vänta på våren. Tills dess får man lida sig igenom vintern i en sur-saab.

/Stefan
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag delar garage/verkstad med en E38 som sovit där sedan slutet på oktober och just blivit grundligt rostskyddad.

Det finns fortfarande folk som vårdar bilarna som små barn , får man köpläge på ett sådant fordon tvekar iaf. inte jag att betala dubbla listpriset utan diskussion , ty det har man hundrafallt igen om man själv vill ha nybilskänsla under hela sitt ägande och endå planerar att hålla bilen i 100% skick oavsett vad det kostar.

Letar själv E38 men det är mycket svårt att hitta riktigt fina exemplar. tyvärr.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Finns väl som helst inga regler om vilken modell eller hur gammal en bil måste vara för att bli entesuiastföremål!
Så länge man har ett vardagsfordon eller färdas kommunalt, om "vanliga" dagar och vinterhalvår.
Så kan ju faktiskt även en Lada vara ett entusiastfordon om man vårdar den med sin själ, och känner sig levande när man färdas i den om sommrarna!
Inte för att skulle känna mig särskilt levande i en sån efter ha åkt BMW men......!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Min 540 har gått i ide och min A4 Quattro sladdar runt.

Det beror på vem som äger fordonet, det var någon som visade en bild på en e38 som såg ut o ha kommit hem från bagdad nyligen i ett självmords attentat.

Klart jag kan hålla med om att ett fint ex av 750/740 kan bli en entusiastbil.
Det finns en riktigt fin 750 på Bilsalongen i Sundbyberg som verkligen är i " entusiastskick". Den är inte billig, men det är svårt att hitta en lika fin billigare i Tyskland. Det är en 00:a som gått 5900 mil.
Joholm,

Trevligt med en bil med så låga mil :)

Personligen kör jag vintertid och bilen har idag gått 8900 mil.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
E38B12,

Jodå och de blir sakta men säkert fler.
Din har ju inte heller rullat mycket direkt....

Vad finns det för samband, entusiastbil- avställd vintertid? Är man entusiast kör man väl året om. Ickeentusiaster nedlåter sig till att framföra fordon av andra fabrikat än BMW./ Entusiasten- året runt åkaren.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Toomas

Jag håller till viss del med i resonemanget. Hade jag inte varit tjänstebilsförare hade jag säkerligen åkt BMW året runt. Sannolikt hade min 750 dock fått vila sig i garaget vintertid. Min ambition är att behålla den i det utmärkta skick den är och därmed kan jag inte tillåta mig att halka runt i saltslasket.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Toomas: Självklart så väger var och en in vad som är att anse som "entusiastbil". För egen del så är en entusiastbil något som jag njuter av vid väl valda tillfällen, något som jag vårdar ömt och som jag ogärna kör i snö och slask. Jag skulle gärna köra 750 året runt men pengarna räcker inte till.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ska man följa försäkringsbolagens regler för vad en entusiastbil är!
Då finns det ju lite regler!
Men tycker som Mixtus!
Det är olika enl. alla, självklart ska man kunna åka året om med den.
Men i mitt fall, då jag vill bevara mina gamla klassiker i gott skick så länge som möjligt, och försöka hålla miltalet nere, så blir det bara sommarhalvåret under bra väderförhållanden.
Har ju en hel del med att de gamla BMW är utsatta för rostrisk med!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.