AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.518

Automat i 335i

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Nån som testaat nya lådan i 335?, den ska ju vara mycket kvickare än den gamla. Det hörs ju också tydligt på den testfilm ams lagt upp på sin sida. Vore som sagt intressant att höra lite kommentarer om denna. Jämför gärna med motsvarande låda i A3 3,2, tror den heter DSG2?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DSG heter lådan, och den är fortsatt kvickare, men den nya automatlådan som låser momentomvandlaren är snabb. Tillräckligt snabb för att man bör välja den om man köper en 335i/d!

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
till 335d finns ju bara automat vad jag vet...
hur som helst är lådan inte snabbare än dsg:n är jag tveksam, i testet på ams har jag för mig att de säger "blixtsnabb", men allt är ju relativt...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bubbla: Det räcker med att kolla accelerationssiffrorna. Automatlådan är 0,6 sekund långsammare än en manuell dito. I testerna är DSG snabbare än en manuell. Automatlådan är, trots allt, en automatlåda med momentomvandlare. DSG-lådan är egentligen två växellådor med dubbelkoppling där nästa växel alltid är förvald och läggs i utan något som helst avbrott i kraft. Läs gärna senaste numret av automobil för att se hur accelerationskurvan med en DSG-bil ser ut vs en manuell (Audi TT vs Z4 coupé).

DSG bör jämföras med SMG III i snabbhet, inte en vanlig automatlåda.

Men automatlådan är snabb för att vara en vanlig automat.

Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Tack för svaret,

frågan är då vad jag körde? kan det ha varit en dsg? (A3 och TT, 3,2, med paddlar på ratten). Finns den med olika alternativ eller? Är det samma sorts låda i båda dessa bilar?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
A3 3,2 och TT 3,2 så var det säkert DSG. Det är samma DSG-låda i alla bilar. På Audispråk heter du numer S-tronic.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Ok,

klartext: med dsg:n går det snabbt upp, men segt vid nedväxlingar, tyckte iaf jag. Frågan är ju då, blir man besviken på automatlådan i 335?

Jämför man å andra sidan med det man har idag lär det väl bli en klar förbättring...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.