AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.417

vilken kylarvätska på en e39

bm
44
bmwdave
540iA -97
Upptäckte att jag har för lite kylarvätska, vilken kylarvätska skall jag fylla på? Har försökt leta i instruktionsboken om den skall vara av en viss kvalitet eller så, men hittade inget. Jag har hört att man inte skall blanda olika kylvätskor, varför det egentligen ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall ha en fosfat- och nitritfri monoetylenglykol. Vill du vara helt på den säkra sidan köper du glykolen hos BMW, de är inte dyrare än på macken...

Etylen- och propylenglykol går att blanda, men man skall aldrig blanda longlife-glykol med vanlig, för då förstör du den feta hinna som longlifeglykolen har skapat i kylsystemet.

Rent köldhärdighetsmässigt är etylenglykol att föredra framför propylenglykol, som tjocknar när det blir riktigt kallt (typ-25 grader eller kallare). Dock är tyvärr etylenglykol starkt giftigt så slabba inte med den i onödan och skölj bort ev. spill på betong/asfalt så inte djur slickar i sig den söta vätskan....
Propylenglykol är "ogiftigt", även om man kanske ska undvika att dricka för mycket av den! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
har haft en liter valvoline coolant af extreme ståendes i nåt år så jag googlade på den nu, verkar helt ok Länk The product is silicate-, nitrite-, amine-, phosphate-, and borate free
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska inte annat än i undantagsfall blanda den med vanlig glykol/andra glykoler efter som det är en longlifeglykol, står i specen om du läser.
Använder du den enbart så är det inga problem

///MVH Hasso
Länk
jo, fast tror inte mer händer än att longlife-effekten försämras, om jag skulle blanda den med nuvarande. fast det lär ju vara "longlife" i systemet nu, det kör väl BMW med?
bm
44
bmwdave
540iA -97
Jag var inne på BMW och köpte "riktiga" grejor :) var inte dyrt kostade 69kr för 1,5L koncentrerad kylarvätska. Så jag fyllde på idag ca 4dl så nu skall väl bilen klara vintern...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur byter man snabbast och enklast kylarvätskan på sin E39?

Vet ej när detta är gjort sist och vad den har för fryspunkt så jag tänkte köpa rätt glykol hos BMW och fylla upp med friska grejer.
Ska man använda vanligt vatten eller är destilerat att föredra?

Hur mycket glykol och vatten behövs för att fylla upp systemet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW har ju en bytesintervall för kylarvätska på 3-4 år så det är väl knappast longlifebaserad utan ren standard glykol som även Biltema har.
Är väl 12-13.5 liter i systemet på en 540 beroende om man har lataentvärmare (13,5) eller ej så minst 6 liter glykol lär det gå åt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bör man alltid köra minst 50/50?
Vad ger det för fryspunkt?

Vad säger du om vanligt eller destilerat vatten?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
ravve= Det borde stå i din service bok när kylarvätskan är bytt. Man brukar blanda 50/50 ca och då håller det till minst -30 grader.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vanligt kranvatten.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Det står på flaskan du köper, hur olika blandningar tål olika temperaturer...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, ja -30 grader räcker iaf i skåne :-)

Står inget i serviceboken om nån kylarvätska. Är det standard att man byter det vid vissa servicar är det väl inget de skriver ut specifikt.

Handlar ju inte om några större pengar att byta vätskan, iaf om man gör de själv. Så vet man att det är friska grejer i maskinen, känns alltid skönt.

Tömmer man enklast genom att lossa den under slangen till kylaren?
kollade kylarvätskan idag på två mackar. -50grader enligt preems digitala mätare och runt -40 enligt shells manick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.