AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.387

Skoda Octavia spöar M3 E46 på bana!

Sida 1 av 2
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Hej,

Jag känner en som påstår sig ha läst i Bilsport att en Skoda Octavia RS spöar en BMW M3 E46 på bana. Är det någon som kan bekräfta detta? Låter i mina öron ganska osannolikt när man läser tekniska data (Skoda 180 hk, BMW 342 hk) och har i åtanke att Skodans bottenplatta är samma som på VW Golf. Till och med min mormor skulle köra ifrån en Octavia med en M3:a. Skulle vilja se den artikeln...

Micke
Deliq
Kommer ihåg annonserna för Octavia RS
"0 - 180 hk på 7 sekunder"
Maken till turbofördröjning ?!? :-)
he he känns knappt värt att ens grubbla över. BMWn kanske inte var tankad å fick soppatorsk...
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Då snackar han om en Octavia WRC isåfall, den som Kenneth Ericsson kör rally WM med.

Mr C
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Mr C,

Han säger att det är en RS så just därför skulle jag vilja se artikeln.

hellrot,

Jag funderar på om det satt någon som övningskör i M3:an. Octavian skulle ändå få det svårt...

Micke
Dino
Körde M-3 an framåt eller hade han backen i ? var det nån som såg det :)

M-MotorSport
antingen övningskörning eller så kanske de bara rullat ut den i banan....
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Det är inte på bana utan i Bilsports Superstage (slalombana). Dessutom är det inte E46 som får spö utan E36!

BMW M3 -01: 1.30,5
Skoda Octavia RS: 1.34,1
BMW M3 3,2 -96: 1.34,7
BMW M3 GT -95: 1.35,3
BMW M3 3,0 -94: 1.36,1

Testet var i Bilsport 22/2001 och det är alltid Gullabo som kör alla bilar.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Jag tror att den artikeln handlar om Bilsports "superstage", och det är inte alls otroligt att Skodan "spöade" M3:an. Spelar inte så stor roll tycker jag, väljer ändå BMW 8 dar i veckan.

Jag har sett otrimmade fast lättade 02:or stressa M5or på Knutstorp, som antagligen inte skulle ha en chans på Anderstorp. Det gäller att matcha rättbil med rätt bana.

/Anders C
Även om det bara är e36:an den spöar så är det ju ett väldigt bra resultat. Nån som vet vad Imprezan och andra hyffsat potenta bilar har för resultat på Stuperstagen

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Imponerande! Vissa bilar passar bra i Superstage, jag vet att Golf har imponerat förr och det är ju samma chassi. Tror att rekordet ligger på 1.26,5 med en Lanver VII som var trimmad.

Mr C
Steffe
Vi hoppas på att kunna bättra på oddsen för bmw ordentligt när vi framöver skall testa M-Coupen i superstage-spojlernytt. Målsättningen är HÖG, hoppas resultatet blir så oxå.

Xerius Racing & Bilförädling
MH-GTR
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
I den nyaste tidningen som jag hittade (12/2001) är rekordet: 1.23,6 (Peugeot 106 Maxi)
Det rör sig dock om en ren tävlingsbil.
Rekordet för otrimmade bilar är: 1.28,8 (Porsche 911 GT3 -00).
Richie L
*asg* Killen som påstår det vet nog inte vad en
m3:a är.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!

BMWCS #04797
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Skoda är inget att leka med längre!
Det är ju klart det. Höll på att få spö mellan uppsala och stockholm förra året, av en sketen octavia. Fast han la sig på 220 för sen var det nog inget roligt att tävla mot ett autobahn lok. : /

MM
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Bilen som har rekordet tror jag är Gullabos tävlingsbil om jag inte minns fel.
Kanske inte hör till forumet men det är kanske nån som undrar.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
AL
289
AL
318is CSN-90

När M3:orna testades i "Spoilermags. SS" åkte alla på ett däck som tillhandahölls av nämnda tidning. Däcket hade enligt de inblandade ett uselt grepp och medförde att bilarna inte kom till rättvisa.

Octavia RS verkar dock vara en kul modell tycker jag. Skoj "bruksknallpulver" för den med familj, begränsad £$ men som ändå vill ha ngt nyare.

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Väghållningen på Skoda Octavia RS är bra så att den är snabbare än de flesta vanliga bilar i Bilsport Superstage ser jag inte som något konstigt. Det är ingen start från noll i körningen så man lider inte så mycket av att det driver på styrhjulen.
Hur pass väl den sitter ihop jämfört med en M3 behöver vi knappast diskutera. Materialval i inredningen är inte riktigt i samma klass om man säger så. Jag har själv haft planer på att köpa en, men skrinlagt dem. Mycket "bang for the buck" är det utan tvekan.
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Glöm inte bort att
1:
På den tiden körde de med ett högst mediokert däck till alla bilar.
2:
Gullabo blir nog med stor sanolikhet snabbare och snabbare själv på superstage. M3:orna testades när superstagen var ett ganska nytt påfund och sen dess har han ju lärt sig att optimera tiderna bättre och bättre.
Jag kan erkänna när en BMW är besegrad men det ska ju i alla fall vara rättvist när man jämför. Dessutom är ju M3 E46:an den näst snabbaste standardbilen i superstage!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag kan faktiskt kunna tänka mig att köpa en oktavia RS för att man får ganska mycket prestanda för pengarna fast det är ju ändå en SKODA. Hmmm jag håller mig nog till BMW ändå. Jag rejsade mot en Oktavia RS för nån vecka sedan och jag lyckades hålla mig jämsides med den ända upp till ca 130-140, då började den åka ifrån mig. Jag vart jätteglad att jag hängde med så länge!

Haha, nu fick jag det sagt också =)

MVH Johan (som kommer till brostugan på onsdag.)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Varför kan inte en del acceptera att Gullabo körde snabbare med Octavian än M3an ?
Dom hade väl samma "dåliga" fabrikat på däck och Gullabos skicklighet är väl inte något som kan förbättras på bara ett år eller två ?
Han har väl kört bil sedan dom flesta här på forumet låg i eran pappas pung och bara väntade på att få simma till eran moders livmoder !
Hur många är det som egentligen åkt med i en Octavia eller kört en så att ni kan jämföra ?
Men ni kanske tycker att Skoda är gammalt och billigt som inte kan vara bättre än en BMW M3 ?!

Funktion före styling!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.