|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| är de nån som har glesare linjer på spoilern? som är nyare än 96? | |
|
325:an är dyrare i försäkring än vad 328:an är Så där offrar du inte mkt alls. Så länge du hittar en fräsch bil som du är nöjd me så kommer det gå bra |
|
|
Dorian1: Gör som jag gjorde, dvs köp en 323i/328i och låt skick, historisk och utrustning avgör om det blir en 323i/328i. Satsa på m52 motorn som sitter i dem. Jag väntade länge för att hitta en fin 3:a lackad i daytona violett metallic, med m-pkt, klima som fungerar, sv-såld och med bra dokumentation! Jag fick skaffa ett par 17" m3 fälgar i efterhand och ordna vissa smådetaljer efter min smak. Men i det stora hela så hittade jag bilen jag ville ha. Jag var först ute efter en coupé, hittade en, men det vart inget av den och sen dök denna sedan upp! Vad gäller problemet med skiftgaffeln så vill jag inte påstå att det är vanligt alls, snarare rätt ovanligt men det finns ett par som är drabbade av det. Tydligen beror det på att man har suttit med handen och haft ett visst tryck på växelspaken som den inte gillar som i sin tur gett upphov till denna förslitning. Något i den stilen tror jag det sades. 323i är för övrigt en mkt bra i mina ögon. Bilen drar under litern blandad och vid långresor på motorväg utan höghastighetskörningar och massa omkörningar går den ner mot 0,77-0,79. Sen finns det saker som gärna slits på denna bil vilka är termostat, vattenpump, främre länkarmsbussningar bak, en kondning i klimadislayen behöver lödas om ibland. Har själv bytt en del saker, oftast i förebyggande syfte och för att förhöja väghållningen/driftssäkerheten så att säga. Innan du slår till så ring runt till olika förs.bolag och kolla upp vad 323i respektiva 328i kostar dig i försäkring. Så du inte får en otrevlig överraskning. |
|
|
MD: Som vanligt ger du mig utförliga bra svar och bra tips, tack så mkt mannen! =) Joo jag har förstått att termostat och vattenpump ofta pajjar på dem...vilket gör att de känsliga topparna kokar sönder....kanske är bra då att som du säger i förebyggande syfte byta lite grejjer om de inte redan är bytta. Som just termostat, vattenpump och eventuellt bussningar och spindelleder också kanske? Finns inte så jäkla många 323:or ute att välja på nu tycker jag. Folk kanske väntar till våren med att sälja? Vill helst ha en med M-paket. Sportkupé. |
|
|
Dorian1: No probs :) Utbudet är väl inte det bästa direkt. Topparna är inte känsliga om dem inte utsätts för sånt dem inte är konstruerade för, dvs övertemp. Om kylning till toppen fungerar och man kör med lite förnuft och fin olja så ska det inte vara "känsliga" men jag förstår hur du menar. På min bil har bytta jag batteri förra året, gav dåligt med ström. En spindelled var dålig på en sida och en kulled på den andra sidan, så jag bytte bägge länkarmarna och bussningen till den. Länkarm á 1050 kr/st och powerflex bussning á 350 kr/st. Då fick jag nya spindelleder och kulleder. Sen vart displayen i kliman svart, den sluta fungera och jävlades, fick löda om den berömda kondningen. Mina bakvagnsbussningar, länkarmsbussningar, så torra och slitna ut, bytte dem till powerflex á 350 kr/st. Under förra vintern hängde sig min termostat i öppet läge och tillät inte motorntempen att komma upp, bytte då pump (590 kr), termostat (250 kr) och glykol, 200 kr. Sen lite generatorrem i samband med det. Byter oljan 2 ggr per år. Körde en "engine flush" precis då jag köpte bilen. Oljebytet brukar infalla innan vintern och innan sommaren. Inför varje säsong. Stiften går i 4000 mil, sånna "bra" stift. Annars så har jag inte gjort så mkt mer. Bakfjädrarna var av och det gav anledning till att byta till en väghållningssats från Bilstein, nya fjäderbenslagringar, nya stötdämparfästen och nya gummimellanlägg. Nya dämpare givetvis också, ingick i satsen :) Köpte en uppsättning fälgar i somras, m3 gt fälgar med fina dunlop däck för en överkomlig summa. Tjaa, det är väl det mesta som jag kommer på nu. Har bytt en del lampor i "cockpit". Kupéfilter. Ny givare till ute-tempgivaren. Finns ju småsaker att göra. Hade tänkt och åka in på bes. snart. Ska gå igenom bromsarna i vinter, byta allt och renovera oken. Åker kanske på att byta reflektorer också. Men men! Detta kanske låter mkt men det känns absolut inte som det, har ju varit på över 1,5 allt detta. Inget har varit direkt akut eller så, termostaten och batteriet i så fall. Just det ja, hade lite elproblem som låg i att en kabel hade ärjat sönder under interiör mattorna, den gick till centrallåset och jag fick ge upp å lämna in.. Gick på 5200 pga BMW solnas inkompentens. Här har du några dyra, men fina 323i coupé! Länk Länk <--Varför inte byta slutburken? Länk <-- Vaddå 2,3 liter?! Länk <-- Skruvad? Länk <-- Tänkte jag köpa i juli-05 dock ville säljaren inte ta mitt bud, han hade kvar den 8 månader efter att jag hade bjudit på den. Han ville ha 74" tror jag. Tror jag bjöd 70" eller 68" hur som helst låg den ut på typ 64" för inte så länge sen... Dumsnål. Ja, klart du ska ha en med m-paket! Tycker nästan e36 HELT orginal är ful. Men med m-pkt, fina m fälgar, fin lack så ser den mycket bra ut! |
|
|
Är det dessa bussningar som brukar bli kass på en E36:a Länk eller vilka är vanligast? M. Pedersen Alpina Club Schweden Länk |
|
|
MD: Ojj...jo det lät ändå som väldigt mkt byten hehe. Hoppas att man klarar sig ett tag när man köpt bil iaf utan att byta något direkt. Eller iaf bara mindre inte så dyra grejjer iaf. Men det är klart...det ger ju också...för då har du väl bytt det mesta som vanligtvis kanske kärvar. Då är du säkrad ett bra tag =) Tack igen för det fina svaret hehe, skitkul verkligen att läsa! Är tacksam! Låter iaf som att du vårdar den väl. Jag längtar verkligen tills man hittat ett fint exemplar...förhoppningsvis inom några månader iaf. Måste få upp ekonomin lite samt att det inte är någon idé att köpa nu till vintern. Till våren iaf förhoppningsvis. Men det är bra att man kan fixa allt sånt själv. Har ingen erfarenhet av mekande själv direkt så vet inte hur jag skulle byta sånt. Lämna in blir ju schwein-dyrt. Man får väl kolla med kontakter å sånt. Har faktiskt sett alla de du länkade hehe. Men bra att få en liten åsikt. Ja det var ju jävligt dumt av killen alltså. Den ligger ju nere på 60 nu. Ser dock att den är såld nu. Men den där blåa som du skrev om slutburken gillar jag skarpt. Bort med ögonlocken bara. Lite väl långt bort också. Som sagt...tycker också att orginal ser den jävligt tråkig ut. Får en helt annan look med M-paket. Förresten varför trodde du att den svarta var skruvad? Den är ju från -98 och miltalen ligger väl inte så mkt högre på de andra. Runt 14 osv. Den låg på 11. |
|
| Jag har airbag och abs i min e36 325 -91? | |
|
Lånar tråden till en fråga på samma topic. Hmm, jag har hört att det ska vara några detaljer i avgassystemet som skiljer på tidiga e36:or (innan -92) och senare modeller. Dvs att det kan vara lite svårt att få tag i sportavgassystem som passar rakt av. Visserligen så ska nån typ av distans klara biffen, men vad är det egentligen som skilljer? Är detta något som det ligger sanning i, eller är det bara internet-rykten? /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.