|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte höra efter lite om både maskinella, funktionella och kosmetiska skillnader mellan e36 från -92 ungefär och de från -97 och -98. Då tänkte jag mest på coupén. Det var väl då faceliften kom också? Vilka yttre specifika skillnader är det? Det jag vet själv är att airbag finns på de nyare, nackstöd i baksätena, lite allmänt mer modern look på inredningen och stolarna och M52 motorn. Vad mer? Funderar nämligen på att skaffa en 323. de nyare borde väl hålla bättre i spindelleder, bussningar och sånt som är typiska slitage-delar på de bilarna? Hur är det med toppen? Är den känslig? Ni som vet berätta gärna lite skillnader mellan dem! Undrar också hur prestandan ligger till om man jämför en 325 från -92 och en 323 från -98 som också har VANOS. Hur pass bra går de mot varann? | |
|
Den enorma faceliften berstår av annan frontplåt med njurar (lite mer E46 style) och andra sidoblinkers (Ja, de är allt) Inredningen skiljer inget alls, förutom att de är airbag ovanför handsfacket, så den är inte "in buktad" som före -96. Sen ser den mer modern ut med digital AC. Det är 100% noll skillnad på spindelleder etc, så vilken årsmodell du köper spelar INGEN som helst roll. En -93 med ganska nybytta spindelleder håller ju längre än en -98'a som inte är bytt.. t.ex. Hurvida bilarna går kan du se i modellguiden här på Autopower. Sen undrar du så mycket (som är så enkelt att läsa sig till) så jag orkar inte skriva mer, tyvärr, jag får nog skriva 2-3 A4 sidor om man ska täcka dina funderingar. Men det är så lätt att läsa sig till allt, sitt o läs en hel kväll så har du mycket mer kött på benen sen. Bra links för övrigt Länk Länk Länk Det är i huvudsak där jag hänger ;) Litet ps, ALLA bilar efter 92 har ju VANOS.. Slitage delar på precis alla bilar är ju samma. ALLTING som rör sig kommer slitas ut -Bussningar -Spindelleder -Styrled -Packboxar -Stödlager -Hardyskiva etc etc etc.. Det är SÅ himla löjligt att prata om vanliga slitage delar på E36, wtf, det beror på hur man kör bilen. Sen så äre samma visa på alla bilar.. men vanliga fel finns, t.ex så är pinnarna som håller i handbromsbackarna riktigt dumt konstruerad. Löses med repstats från E30. Nåja, läs på .. ju fler som svarar här ju mer frågor får du ;) Så läs ist. |
|
|
Tack för svaret! Jovisst har du rätt...fast jag har läst på ganska mkt om e36...dock inte hittat nåt om specifika skillnader mellan årsmodellerna. Det jag tänkte mest med att köpa en -98 istället för en -93 eller nåt är att eftersom de nyare borde det ju vara mindre rost på, inte körts lika många mil samt...trots allt...nyare är ju nyare....förutsatt att man hittar ett bra exemplar som inte körts långt och förhoppningsvis inte så hårt hehe. Dessutom bör väl krocksäkerheten vara bättre på de nyare eller? Aja ska läsa och kolla vidare! |
|
|
Har för mig att man förbättrade ljudisoleringen och rostskyddet i samband med "faceliften". Vad gäller fronten så finns det små skillnader mellan en -93 och en -97. Någonting som verkar ha drabbat de senare e36:orna är lite problem med 1:ans växel. Även på e39:orna av samma årsmodeller. Att 1:an hoppar ur led pga sliten skiftgaffel. Vet inte om det är ett konstruktionsfel eller handhavandefel men det förekommer och jag har inte hört talas om det på tidigare e36:or. Nåväl, du gör helt klart rätt i att köpa en nyare e36:a. Småsaker ändringar som handsfackets öppnings "knapp" och digital klima osv finns på de senare som alltjämt är en bättre bil än de tidigare tycker jag. 1995 fick e36 de nyare motorerna, undantag 4 cyl. alternativen som fick sina nyare motorer 1994. Skillnader mellan m52 och den äldre m50in finns det enormt mkt skrivet om här på forumet. Själv tycker jag m52an är MYCKET bättre än m50in men det är lite av en smaksak. Har för övrigt ägt 2 äldre e36:or och äger nu en "nyare". |
|
|
Skillnader på M50 / M52: M52 har: -10% lättare vevstakar o annan form på dessa -Enkel ventilfjäder som är konisk, istället för 2 som på M50 -Andra förbränningsrum -Högre kompa -Balansvikter på kamaxel o vevaxel (för mjukare gång) -Större koppling (240mm) -Alu block, tidiga med Nikasil foder, senare har Alusil. Det är väl dom viktigaste skillnaderna. OBS: 325 och 328 har samma borr, 328 har 10% längre slagläng = ~2.8 liter |
|
|
MD ----> Ok, men det här med skiftgaffeln..är det något som är lätt/billigt att fixa ifall man skulle råka ut för det? Jo precis...jag tror också att det nog blir bättre att köpa en nyare om man nu har lite mer budget för det...känns bättre. magican ---> Det du skrev om motererna...t.ex enkel ventilfjäder, att blocket är byggt i aluminium, högre kompa osv....är det alltså positiva skillnader från föregångaren? Vet inte riktigt vad vissa av sakerna du skrev innebär. |
|
|
Som jag skrivit tidigare gällande mina erfarenheter av 323/325/328 motorerna så skulle jag aldrig välja något annat än 325an. Just pga effektkurvan som är 10ggr roligare jämfört med dom andra mer slätstrukna. Måhända att den anses omodernare och kanske är lite törstigare, en e iaf råast av dom tre. Sen är prestandaskillnaden mellan 325-328 väldigt liten i verkligheten, iaf var det så då jag ställdes mot en 328 med min 325 coupe. |
|
| `när kom digital klima? | |
| 96 kom den digitala AC-panelen. | |
| men de finns väl analog ac? efter 96? | |
| när kom fronten med "tätare" linjer på orginalspoilern? där under nummerplåten typ | |
|
Jag har det på min 94:a men hade inte det på min tidigare 93:a om det är detta du menar "tätare" Länk Andra modellen Länk M. Pedersen |
|
| så de kom till 94? ja har de på min 97:a kan de stämma? | |
| Dorian1: Det där med sliten skiftgaffel till 1:ans växel är ett problem som jag vet ett par haft, många fler än bara dem säkert. 1:an hoppar ut. Det kostar ca 2400 att fixa tror jag, länge sen jag frågade. Men då ska föetaget ha lådan demonterad och skickad. Själva bytet i sig tror jag inte man inte ska göra utan att ha rätt verktyg/kunskaper. Sen kan du ju lägga till priset av en ny koppling, då det är bra att byta då lådan är nere, arbete för att byta den.. Så ska vi säga 10 kkr för allt? | |
|
Cruser, from årsmodell -94, dvs tillverkade from 09/1993. Så vitt jag kan se på RealOEM ersattes den analoga panelen på samtliga blar from årsmodell -96, dvs 09/1995. Här står allt du behöver veta: Länk Förresten så ändrades visst inredningen under åren, bl.a. klädslar, rattar och en massa småsaker. |
|
|
Jag vet att det vart uppe förut, men jag tittar lit epå skilnaden på fronten från en -94 och en från -97. Är den "enda" skilnaden att den kromade kanten på njurarna är bredare? Viserligen ser det ju trevligare ut, men undrar om det är fler skilnader på fronten? |
|
|
ExHonda, vad jag vet är skillnaderna i fronten är frontplåten, njurarna och strålkastarna. RealOEM funkar bra annars ;) Länk |
|
|
MD: Ok...fan dyr historia alltså. För en sån jäkla grej, inte hört talats om det faktiskt. Kan väl ändå inte vara så vanligt? Men vad beror det på? Eller brukar det uppstå om bilen just körts hårt eller bara vi normal körning också? Vilka årsmodeller hade det? Är det just från -97? Vad tycker du personligen man bör satsa på? Köpa en från -96 som är precis innan "uppdateringen" eller satsa på de från -97 eller -98? |
|
Helga |
Jag skulle satsa på en 323/328, 96-97 och låta skicket avgöra. E36 -98 finns bara Touring. Hittar du en fin obeoende motor, 323 2.5, 328 2.8 så kommer du att bli mer än nöjd. Klart att 328 är riktigt snabb med bra bottendrag och 323 lite klenare från botten. Men 323 är också snål. Men som ovan. Prova båda åch låt skicket avgöra. Den lilla faceliften som kom -97 är försumbar. //Helga |
|
Personligen så valde jag en 328 (dvs. -95 och framåt) då prisskillnaden mot en 323 ofta är försumbar mot det bättre bottendraget och ofta mer utrustade bilarna. Vilken av årsmodellerna 95-99 du väljer spelar ingen större roll, titta mer på bilen i sig. Att E36 årsmodell -98 bara finns som Touring stämmer inte. Coupén och Touringen tillverkades tom åm. -99, Sedanen -98 och Compacten -00. För Caben är jag osäker om det var -99 eller -00. |
|
| tack för svaren och tipsen! Fast även om 328 inte är så mkt dyrare i pris så kommer bensinkostnaden samt försäkringen bli dyrare. Tror jag offrar bottendraget för det hehe. Har inte sådär jättegod ekonomi. Jag tror 323:an blir väldigt bra för mig, är riktigt sugen på den. Den har ju bra prestanda i förhållande till förbrukningen. Men vad bra...då ska jag inte begränsa mig så mkt iaf utan kolla på bilar från -95/-96 och uppåt och försöka hitta någon fin. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.