AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.536

325 TDS Racer kräver mer!

Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
har en 325 tds som går utav bar f*n... enda problemet är att den kan kräma ut så mycket mer, enda jag behöver göra e å skruva upp trimboxen... men saken e den att den laddar för mycket.
har varit uppe i närmare 1.8 bar, skruvat väldigt mycket på wg stången och ställt ned boxen, men det är svårt att komma under 1.4 bar, iaf som jag har boxen ställd nu, och det är väl ca 50-60% av max. Antar att de e större turbo och grenrör som gäller, men vad passar igentligen? rekomendationer tack.
sen ska det ju på en gigantisk intercooler å.
e ju tråkigt att bara köra på halv effekt.
1.8bar är ju ingenting i dieselsammanhang men det är som du säger för högt för din motor då du har originalturbon och grenröret kvar vilket bara ger hög värme och ingen effekt
skaffa en lastbilsintercooler och bygg ett extraktor och kasta den lilla skitturbon all väg eftersom den är värdelös.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Vad har du för avgassystem?
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
jo, nog vet jag att grenrör å turbo e för klent... men hade tänkt mig en genväg, om de fanns nått större som passade, eller nästan passar iaf..
ja, antar att de e org. avgas, 2,5" hela vägen, men hade tänkt bygga ett 3"
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
jo, nog vet jag att grenrör å turbo e för klent... men hade tänkt mig en genväg, om de fanns nått större som passade, eller nästan passar iaf..
ja, antar att de e org. avgas, 2,5" hela vägen, men hade tänkt bygga ett 3".
Men vad är lämplig storlek på turbon då?
tror inte att den inbyggda wg n i org turbon orkar att släppa igenom det stora flödet, de e nog därför jag inte kommer under 1.4 bar än hur mycke jag justerar el?
Är större spridare nått att satsa på el?
Hur mycket kan man ta ur den här motorn å ändå behålla en skapligt hållbarhet?
om du har nog med kylning(IC) och en hyfsat vettig körsätt så håller dom länge med trim
9000mil har jag kört med min sen modifieringen och motorn är hur fräsch som helst invändigt fortfarande trots 43000mil på nacken.
och då har jag ändå kört med upp till 3bar i laddtryck korta stunder

just dieslarna är djävligt känsliga för hög värme( topparna spricker) så där gäller det att man tar sig tid att låta motorn kyla ned sig efter hårdkörning
och det ställs högre krav på att du har en riktig IC

turbon beror ju på hur långt du tänkt gå 200hk, 250hk, 300hk?
men man kan säga att en större desto bättre då det blir mindre värmeutveckling vid samma laddtryck

spridare måste du byta om du ska passera 200hk eftersom bmw:s är för små
men det är ju inte så konstigt då motorn "bara" ska ha 143hk original
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
A men de låter ju bra!
jag hade nog tänkt mig ca 190-220 hk, tror det är lämpligt iaf.

men kan jag få ett tips på en turbo som stoppar för 250hk?

ok, men vad ska jag ha för spridare då? köper dem vart? dyra ska jag tro
iaf!?
Kollar på en stor ic, 600*300*76 (780*330*76 yttermått) är den lämplig, sägs visserligen vara lämpad för 300-700hk, kanske lite stor?
spridare kan du köpa hos en vanlig dieselåterförsäljare om dom kan något vill säga.
annars är hedquist dieselservice i luleå att rekommendera

lämpligt turbo agg?:Länk

den IC som du har blir bra om du ska spotta ut isbitar,hehe
jag har ungefär en likvärdigt IC 84cm bred 44cm hög och 8cm djup
nackdelen är att för mig tar det flera mil för motorn att bli riktigt varm vilket inte är så skoj om det kommer nån sketen 325:a som vill busa direkt när man startat bilen.
men kyla kan den bara du får plats eller är villig att förstöra fronten

om du bara ska ha ca 200hk så blir det verkligen överkurs tycker jag
då finns det mindre alternativ som lättare får plats och du slipper förstöra karossen om du nu tänkt sälja bilen i framtiden.

Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
ok, jag ska kika.

men säg en garret t28r ska kunna räcka för mig då?

angående icn tro jag att jag satsar på en medium storlek var lite mindre en den nämda, tror den räcker gott och väl.

men har lite annat att kolla närmaste tiden, har upplevt några ggr då jag dragit ur lite på varvet, att ett metalliskt slamrande ljud hörts, tror jag kört på trean alla de gånger jag hört detta, men idag va de betydligt högre ljud, men på ett liknande sätt, hade en liten tanke på att turbon kanske e påväg att ge upp?? den e ju visserligen glapp..
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
appropå plats, icn får ledigt med plats, det har jag kollat, ha m3 front å.
men sen turbo å grenrör kan bli lite mer besvärligt som du säger..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.