AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.799

ESS Tuning TS2 kompressor installerad på Z4 3.0i

Sida 1 av 3
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Då har jag varit i Norge hos ESS Tuning och fått min kompressor installerad på min Z4 3.0i. :) Ett reportage hos ESS gjort av Asken för några år sedan finns här:

Länk

Jag är fantastiskt nöjd med kraften, det är som en helt ny bil. :) Kompressorn jag har är en TS2 (Twin-screw) som är helt nysläppt av ESS, den har dock varit i utveckling sedan 2002. Jag har nu 357 hk (303 på bakhjulen) och 441 NM (375). Dyno för min bil:

Länk

Videos på min bil finns på www.esstuning.com (klicka på movies, det är de översta två).

För de som är intresserade finns lite bilder och mer info här:

Länk

Synd att bilen ska in i garaget nu. :(

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Läckert!
grymt bygge... hur kommer det säg att så mycket effekt försvinner??.. ja menar du har ju 357hk men enligt dynon blir det 303hk
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Tack :)

Man räknar alltid med att ca 15% försvinner ifrån motorn till hjulen, dvs den faktiska kraften i motorn vs. den faktiska kraften ifrån däcken på marken.

Biltillverkarnas specs är hästkrafterna i motorn, inte på hjulen, därav i mitt fall 303/0.85=357. Det går ju inte att jämföra äpplen med apelsiner. ;)

Som du ser hade jag endast 200.66 hk på bakhjulen innan kompressorn, medan BMW säger 231.

Gemini__
Fasiken vad grymt! Härlig vagn du har i din ägo.

Mvh:
Thomas
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Den bör alltså vara aningen snabbare än en Z4M ?

Innan du ställer in den, du kan inte ta och filma lite inifrån på hastighetsmätaren när du kör en repa? Syntes lite dåligt på ess-filmen.

Fantastiskt bygge hursomhelst, och vilken clean installation! Ser SBP-vänligt ut ;-) Man blir ju faktiskt lite sugen...

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Looking good! Ja gärna ngt mer videoklipp inifrån =)

Ca
63
Carteen
BMW F31 330i M Performance - 2016
Är också i kast med att ev till våren anlita ESS och montera just TS2 kompressorn i min bil. Får man fråga vad kalaset gick på?

Vänligen
Carteen

Z4 - 2004
den lär ju piska m3 e46 nu och en del del rs och amg modeller :D
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Jag ska försöka ta en film i helgen. :)

Kompressorn kostade 7500 USD plus resa och hotell (och mat o dryck blev rätt dyrt :P), blev väl knappt 60000 SEK totalt. Installationen, tester och dynoruns tog 2 dagar. Jag tror priset kommer att höjas till 7895 USD senare, det är endast introduktionserbjudande till E46fanatics medlemmar som får det lägre priset, jag är osäker på om det gäller fortfarande.

Den är ca 2 sek snabbare 0-200 km/h än M3, lite fler hk och betydligt bättre vrid igenom hela registret. Jag hade en dyno med original M3 E46 mot TS2 och TS2+ innan, vet inte var den tog vägen. :). 0-100 km/h uppskattningsvis ca 4.5 sek.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Precis som Carteen är man själv jäkligt sugen på en kompressor. Fan va nice asså! Vad gick det på? ingår montaget i priset?
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Fantastiska Z4:an: Tror du höll på och svara under tiden som jag skrev. :) Det kostade alltså knappt 60000 totalt inkl allt. Gratis installation, tester och dynos för de första 30 kunderna, vet som sagt inte om det gäller fortfarande.
Här är en dyno mellan TS2 och M3 E46 original:

Länk

Notera att vridmomentet är i ft-lbs i stället för NM. Jag kan verkligen rekommendera en ESS Twin Screw kompressor, det var över alla mina förväntningar. Kraften finns alltid där, och även på låga varv jämfört med tidigare centrifugalkompressorer som har haft en nackdel på den punkten.

Här är lite mer kött på benen:

Länk

Och lite fler bilder och info:

Länk

Om någon i närheten av Malmö/Lund är intresserade så kan vi ta en provtur till våren, men som sagt kommer jag ställa bilen i garage strax.

Visa användare
639
Passive: Ja precis jag hade inte sett ditt än :D... 60000 spänn är faktiskt inte så farligt med tanke på vad man får. Lägga till 200.000 för en Z4M eller 60.000 för en kompressor och då tar den M modellen, hmmm inget svårt val för min del! :D...

Hade inte ESS centrufigal kompressorer förr? har för mig det, så den här TS2 måste vara relativt nytt? En vanlig svensson ser ju inte att det är en kompressor under motorhuven, så har man flyt går man igenom besiktningen också =D.

Fan jag som hade lagt detta på hyllan eller snarare glömt bort! Gaaah passive du har väckt begäret igen! typiskt... Man får väl ta ett lån nu då :(
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
det e bäst o hänga av remmen när man kör in för besiktning om man inte vill ha jätteproblem
Visa användare
639
mr irwing: Jo visst funkar det bättre. Är det några problem att få av sånna här remmar?

En annan fråga som har kommit upp miljoner gånger förut. Håller verkligen alla delar drivlinan, kopplingen ja allt? Visst man ska ju inte mosa ur den totalt för att man har en kompressor men nån gång måste man ju kunna mosa ur den och veta att det är lugnt, för ESS ståår väl bara för kompressor haveri och inget annat antar jag. Det är väl mest det jag är orolig över.
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Jag fick rådet av ESS att hänga av remmen vid besiktning. De sa att det enda besiktningen förmodligen kommer att se är esstuning.com som står på kompressorn, får ta och maskera den inför besiktningen eller bara chansa, alt. ha en låda öl redo som "gåva". ;)

ESS hade endast centrifugalkompressorer förr, det stämmer. Twin Screw har utvecklats av ESS sedan 2002 och den har alltså släppts först nu. Den är väldigt mycket mer komplicerad och dyrare att tillverka än centrifugal, det har tagit 4 år att utveckla en produkt som de anser perfekt, de skulle aldrig få för sig att sälja något som inte håller eller är undermålig, jag har snackat med Asbjörn på ESS rätt mycket och han är otroligt duktig, jag litar på vad han säger.

Jag vet att ESS lägger väldigt mycket pengar och tid på R&D, vilket är en trygghet för mig som kund, jag får en produkt som jag vet håller och levererar. Hursomhelst, fördelarna är bla fullt laddtryck (8 psi) redan vid ca 2200 varv, då en centrifugalkompressor knappt har kommit upp i 1 psi, och den ger dessutom fler hk och högre vrid än centrifugal. En annan kul grej är att vi körde upp till Norge på 1.03 l/mil och hem på 0.84 l/mil, låg i ca 140 km/h på motorvägen upp och ner. Plus att man så klart testade trycket lite extra på vägen hem. ;)

Det finns en kille i Norge som har fått sin installerad och Asbjörn på ESS skulle också just installera TS2 på sin Z4 3.0, sedan finns det åtminstone en amerikan som har installerat en i sin 330. Jag är först i Sverige. :P.

Jag håller helt med, 60000 är inte speciellt mycket pengar för en sådan rejäl prestandaökning, och om man installerar själv kommer man undan ännu billigare. Om man sedan skulle vilja sälja bilen är det bara att montera ur kompressorn och i med originaldelarna. Hållbarheten i TS-kompressorerna är så bra att den inte slits märkbart även under flera års körning, den klarar mer än 32 psi laddtryck (4 ggr så mycket som den utsätts för), och kan därför säljas till kanske 75% nypris.

Angående hållbarhet så är kompressorn anpassad för att alla delar i motorn ska hålla för hård körning, det är därför de har begränsat laddtrycket till 8 psi i TS2. Vill man ha ännu högre laddtryck (TS2+, TS3 och TS4, de två sistnämnda släpps senare) måste även motordelar bytas ut, bland annat grenrör och kolvar. De testade TS-kompressorn på E46 M3 och fick fantastiska prestanda, ca 450 rwhp om jag inte minns fel, men motorn höll inte, och därför kommer den inte att säljas, och fortsätter med centrifugalkompressorer till M3.

De har testat och kört i över 5000 mil med flera bilar under flera års tid, och med bland annat körning i Arizona vid väldigt höga temperaturer, och bilarna är hårt testade. Det är klart att det blir slitage om man alltid kör hårt med bilen, men det blir det ju även i en standardbil. För vardagskörning blandat med lek (bankörning förstås, håll hastigheterna på vägen! ;)) är det absolut inga problem.

Asbjörn på ESS sade att det som möjligen kan behöva bytas ut efter ett tag är koppligen om man kör hårt. Man har 2 års garanti på kompressordelarna, oavsett hur många mil man kör. Jag kan inte tänka mig att de täcker kostnaderna om motorn rasar. Det fina med kompressorn är att vattenkylningen står igång och surrar ca 10 sek efter det att man stängt av bilen, så att kompressorn berättar att allt står rätt till.

Börja spara Fantastiska Z4:an, slå till i vår, jag lovar du kommer bli nöjd! Hade du bott i närheten hade vi kunnat ta en provkörning så att du får känna själv. Var ute en sväng med en kompis igår, tror jag skrämde honom rätt bra för han vågade inte prova bilen sen. ;) Ett alternativ är annars att du börjar med en TS1 med 6.5 psi laddtryck, kostar 2000 USD mindre och ger ca 320 hk. Du kan sedan uppgradera vidare till TS2 senare, du behåller samma delar plus installerar vattenkylningssystemet (finns inte i TS1). Men om man har råd är det nog bäst att köra på TS2 direkt. :)

Hoppas det hjälper något. :)

Visa användare
639
Tackar så hemskt mycket för inlägget passive!

Du lugnade ner mig rejält angående hållbarheten! Känns verkligen som att det är något att satsa på till april då det är dags att ställa på bilen igen!..Hmmm ta ett lån på 60000 på ett år / 5000 i månaden plus räntan då, Oooh det blir ju galet bra! haha. Nä på fredag ska jag in till min bank och kolla upp med lån så får vi se om jag också blir en lycklig ägare av TS2 kompressor (ja det är lika bra att köra på det bästa direkt, jag har alltid varit en sån som hellre köper det lite dyrare haha)

Känns ju även jävligt säkert att Asbjörn också installerar detta på sin bil, då kan det ju inte vara något skit direkt =D....

VILL HA FAKTOR: HÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖG
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Vad säger försäkringsbolag/polis om kompressor vid ev. kontroll eller olycka?

mvh
olof l
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
olg: Från försäkringsbolagets synpunkt så slutar maskinskadeförsäkringen gälla så fort man trimmar sin bil, såvida trimningen inte är gjord av generalagenten. Sen finns det alltid en risk att man får reducerad ersättning eller högre självrisk om man är vårdslös etc. Men det har ju kanske inget att göra med om bilen är trimmad eller inte.

Det är väl snarare så att RISKEN att man är vårdslös ökar ju snabbare bil man äger... ;-)
Visa användare
639
Passive så på z4um att du var sugen på Eisenmann dual sytemet, det sitter faktiskt på min om du vill kan jag ge dig ett film/ljud prov =D, låter helt kanon!
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Om du råkar ut för en olycka och försäkringsbolaget kollar bilen och upptäcker att den e trimmad kan dom neka/minska ersättningen från vagnskadeförsäkringen. Skulle bilen bli stulen eller uppbränd får du ju ersättning för bilen men inte för kompressor.

Men det e ju smällar man får ta. Jämför man med hur mycket dyrare det är o försäkra en Z4m så är det nog ändå värt risken. Plus att man får något ännu mer ovanligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.