|
|
|
|---|---|
|
Har titta på en E38 som har EDC men efter att ha läst några inlägg har jag förstått att dämparna är dyra att byta när det är dags. Är det enkelt att byta till vanliga dämpare? Får man larm från bilen när man tagit bort EDC-dämparna? | |
Decibel |
Nu har jag inte E38 men på min E32 är det konverterat och den plongar till lite ibland om ... "Susp. leveleling", torde ju gå att få bort, antagligen så är det liknande på E38. |
| E38:or kan ha EDC med eller utan nivåreglerimg, (De bakre stötdämparna justeras med samma hydraulsystem som servostyrningen). Det borde alltså gå att byta till nya nivårelerade stötdämpare men utan EDC, om bilen har både och. Ska väl tillägga att jag inte har koll på om det skulle bli så mycket billigare. | |
|
Jag funderade just på varför det så ofta står något om hydraulledningar i samband med EDC. Den här bilen har lilla servovätskebehållaren så jag tror inte den har nivåreglering. Om så är fallet (d v s inte nivåreglering) är det bara att koppla ur några elledningar eller innebär EDC att det ändå alltid är någon hydraulik inblandad? Om det endast är elektronik kanske man kan bygla med lämplig resistans för att undvika larm? |
|
| Bytte till vanliga dämpare fram på en 528 E39 och det var både dyrt och lite pyssligt. Det blev visserligen billigare än "EDC original" men det var mer än dämparna som behövde bytas. Har ett mycket svagt minne av att det hade landat på 12000 "original" och jag slapp undan med 8000. Skall tilläggas att jag gjorde det själv och att det var för ett par år sedan. | |
| Baserat på svaren här och andra inlägg känns det onekligen som om EDC bör undvikas när man köper begagnat... | |
| En detalj till som svar på en av dina första frågor: Inga "larm" från bilen när nu har tagit bort dämparna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.