AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.372

Det känns onödigt att ställa av M3an när det är plusgrader ute.

Sida 2 av 2
Filip_J
Lite dubbla budskap ;-) Du säger att det inte har med ekonomi att göra men det är för att slippa extra slitage och hålla låga mil. Detta är väl just för att få ut mer vid försäljning och det kallar jag ekonomi ;-)

Själv tror jag värdetappet pga av att bilen är körd året runt mot att den varit avställd är fruktansvärt marginell. Men självklart är det upp till var och en hur man gör. Alla har vi ju olika värderingar vad man har en bil till.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tjena!

Ja då har man provat på första snön då vi varit i Karlskoga i helgen. Det var riktigt halt på sina ställen vid laxsjöarna mellan Askersund och Laxå.

För min del känns det bättre att kunna använda bilen året om. Håller man bara bilarna rena och snygga
behöver man inte förlora så mycket på eventuell värdeminskning. Visst känns det i hjärtat när man får något stenskott ibland.
Sen finns det ju bra material att skydda lack och fälgar om man vill vara extra försiktig under vintern.

//Stefan
pg_ice
Filip: det är det som är problemet
för många med M3or verkar oroa sig över vad som händer när dom ska sälja bilen.
jag däremot kommer ju aldrig att sälja den så jag kan i princip göra vad jag vill med den.
det måste ju ta onödig energi att hålla koll på milen och alltid tänka på minimal värdeminskning när man kör.
sånt borde man lägga av med och bara köra istället.
bara ett tips
pg_ice
föresten: allvädersdäck åker på i morgon (225/45 17"..M3 original fälgar det med)
vet ej hur greppet i dom är men något bättre än nya sommardäck är dom eller vad tror ni?
Filip_J
PG: Du kanske har för mycket pengar? :) Jag är bara en vanlig knegare :)
Filip_J
Jag vill säga precis tvärtom. Skulle jag köpa tex en ny m3 idag så skulle jag troligen tappa ca 200 000:- på ett år. Skulle den vara avställd på sommaren så skulle jag kanske bara ha en värdeminskning på 185 000:-. Då tycker jag det är billiga mil att köra bilen åretom och slippa en tråkig vinterbil. Men somsagt alla gör som dom vill
Dessutom köper man en bil för att spara pengar så tycker jag man är väldigt illa ute
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Haj.

Jag har inte ställt av min M5:a än, men jag har heller inte kört med den så mycket nu de senaste veckorna.
Körde in till Malmö för att käka med några polare en kväll och fick en fett stenskott på motorhuven/fronten strax under BMW-propellern :S
Bilen är nylackad...

Det är plusgrader nu igen, men när man ser hur min vinterbil och alla andra bilar som kör dagligen ser ut så drar man sig för att ta ut M5:an och köra med den nu. De har ju formligen vräkt ut salt de få dagarna det kom lite snö och kyla här nere i Skauuune.

Debatten om att hålla upp värdet på bilen genom att inte vinterköra den: Nja, jag tror man förlorar mer ekonomiskt genom att tvingas ha flera bilar. Tvättar man bilen ofta minimerar man nog rostskadorna. Värdet minskar ju en aning om det läggs färre mil på en fin bil.

Däremot tycker jag tvärtom som någon nämnde i tråden: Att om man tänker behålla bilen länge/"för alltid" så har man större anledning att inte köra den i salt/stenskottsslasket.

-Det känns som om min vinterbil knappt får något stenskott alls relativ sett med tanke på alla mil jag lägger på den. M5:an får ju stenskott bara man backar ut ur garaget :D
...eller så hör jag helt enkelt inte alla "skott" och smällar i glas och plåt då min vinterbil låter så fruktansvärt mycket mer än M5:an. Vinterbilen: Citroën CX 25 GTI ABS. (Ja, "ABS" ingår i modellbeteckningen :D

Min M5:a heter Cosmoskatten

///Motorsport
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
För mig är anledningen till avställning under vintern endast att bevara bilen i skick, har inget med ekonomi att göra, varesig direkt ekonomisk förlust eller indirekt (vid ev försäljning).
Jag vill helt enkelt unna mig en bil i toppskick, som sluppit vintersaltet.
Har ni noggrant synat ett underede på en bil som gått i salt +5år?
Det märks definitvt inte de första åren på en ny bil, men tro mig - ni kan se skillnad på en vinterkörd bil efter 5-10år, jämfört med en som varit avställd uinder saltperioden.
Om man har som modell att köpa nytt och byta efter ~3år så fine, men har man som mål att behålla bilen som entusiastfordon under en längre tid är det hål i huvet att inte ställa av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.