AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
943

Har även ni noterat att DSC:n aktiveras vid starter när dubbdäcken sitter på?

Jag har tidigare inte varit med om att DSC:n går igång när jag startar i korsningar eller vid trafikljus, men sedan jag satte på dubbdäcken jobbar den rätt ofta. Framför allt när jag ska köra ut från en liten lokal väg och ut på E18 (med 90 graders svängning och en asfaltskant) där det ofta är mycket trafik och jag därför gasar på rätt hårt. Den observante har nog redan lagt märke till att vi har barmark i södra Sverige så det beror inte på snö/is. Är det fler som noterat sådant eller har jag världens starkaste 540-motor? Lärde mig häromdagen att jag minsann har sportfilter och ooooooooj så snabb den känns nu. :)

Mvh
Mikael
du
16
duccedriver
523iAT -97
dubbdäck har ju skitdåligt fäste på barmark,du får kanske gasa snällare?
Jo jag misstänker att jag blir tvungen till att ta det lugnare iom att jag inte hade detta problem med min 525:a. Det vore ändå intressant att få förmånen att ta del av andras erfarenheter i detta angelägna ämne.

Mvh
Mikael
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Är väl även de som har problem vid omkörningar i ca 100km/h för de som har nya vinterdäck. Troligen innan dubbar å de har satt sig riktigt.

Själv tycker ja det är riktigt trist att köra med vinterdäck, man måste köra mycket saktare i kurvor och det spinner alt. antispinn blinkar rätt ofta hela vintern. Bara härda ut till våren... fast det är ju lite kul att sladda i snön när/om den kommer.

/chni
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Samma här, man måste smeka gaspedalen mjukt för att DSC inte ska gå in och jobba, hur tråkigt som helst :)

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Stor skillnad mellan däcksmärkena oxå. På E60 VET jag att många haft stora problem med DSC och RPA när de bytt från RFT-däck till vanliga. Viktigt vilket fabrikat på däcken man väljer.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Ett tips för de med E60 som funderar på vinterdäck (icke RFT): Läs däckstesterna och välj ett däck med bra och stabila egenskaper på bar asfalt oxå annars blir det problem.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Min ASC blinkar också friskt med vinterdäck. Förra vintern satt det "inkörda"(läs begagnade) hacka med dubb, iår sitter det nya Bridgestone Noranza. De nya är inte lika "sliriga".
Första gången jag lade märke till det var då jag skulle göra en omkörning, ligger i bilkö på 70 sträcka, det blir 90 och samtidigt dubbla körbanor(stigningsfält), kickdown ner till 2an i ca 80, då började "disko lampan" blinka fast det var 5 plus och torr asfalt.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Jahapp. Det tycks som om V8 (och starka raka 6:or med för den delen) och dubbdäck leder till att säkerhetsdetaljen får slita mer än annars och det är bara att härda ut för oss som använder dubbade däck. Nu förstår jag åtminstone varför de i övrigt fina vinterdäcken saknade en del dubb vid bilköpet. Även den förre ägaren trampade tydligen lite för hårt på gaspedalen och fick lite släpp innan systemet stoppade det. Jag vidhåller dock med idiotens envishet att jag trivs med min V8 och ingen bil jag ägt kan jämföras med den.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.