AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.173

Äntligen BMW (316i -89)

Sida 3 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
De stift som jag tipsade om NGK BKR6EK är 2-elektrodstift (som kostar ca 80 kr/st) och är de billigaste stiften till din motor från NGK:s sortiment. Som jag ser det finns det ingen anledning att använda VL-stift såvida du inte ska köra i myclet kallt klimat och behöver så stark gnista som möjligt. Slöseri med pengar, köp vanliga NGK stift, de är tillräckligt dyra som de är. Men du får å andra sidan bra stift som håller länge!

Din motor kommer att bli något tystare i takt med att oljan tvättar rent i din motor, det är filtrets uppgift att sedan ta hand om "skiten" så att den inte hamnar i oljan igen.

Den sidan du länkade till, det ger en mycket bra beskrivning på hur en hydraulisklyftare fungerar. Jag tror inte på några mirakelmedel och kör själv inte med dessa. Ska du göra något för att tvätta rent i din motor, så testa bilstein engineflush, kostar 1000 kr + olja och filter. Men jag tror att du får samma effekt genom att köra med syntetolja och bra filter och köra ett par snabba byten.

___
Bilen: Länk
pe
40
peff
316i -89
Okej. Tack Mugge. Får inhandla sånna stift framöver då. Tar det till nästa oljebyte. Det är bara o skruva ur de gamla stiften o skruva in de nya eller? Var hittar jag ett bättre oljefilter föressten? Bmw eller mekonomen eller nått?

//mvh Per
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja det är bara att skruva i och ur. Egentligen ska stift dras med momentnyckel men det är det ingen som gör. Ta det bara lugnt när du ska dra åt stiften, de går lätt sönder eller spricker om man är lite för hårdhänt. Men det ska inte vara några problem, det tror jag att du fixar lätt.

Filter köper du på BMW eller Mekonomen. Personligen föredrar jag filter från Mahle eller MANN.

___
Bilen: Länk
pe
40
peff
316i -89
tack för dina snabba och bra svar Mugge. Skönt med ett sånt här forum. Både för oss "noobs" men även för de kunniga o disskutera sina erfarenheter... så jävla nice!

//mvh Per
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Listade ut en annan halvnyttig sak:

Min E30 står i isolerad kallgarage, har satt fast en kupévärmare (budgetmotorvärmare) på väggen och låter den blåsa in på kylet nån timme varje morgon. OK, det blir förvisso fel krets som värms, men man kan känna 30-35°C på slangen till termorsaten. + att spillvärmen efter kylet går ju ner mot motor och tråg, uppåt är det ju stängt, något i.a.f.

Men till saken hör att:

Utan värmaren, tickar motorn vid kallstart 1-2 sek, några varv på vevaxeln. Med värmaren igång, NADA TICK. Helsyntet snackar vi nu.

Men återigen, gäller det inte peff, bara lite svammel av mig...

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.