|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok, tack igen Mugge. Du säger vad jag tänker. Kommer bara köra på och byta olja samt filter så ska det nog gå bra. Men det finns så många som skall skrämma upp mig (läs: mekaniker på verkstäder som tjänar pengar på de som inte vågar annat.), så skönt o "vädra" i ett sånt här forum där folk är ärliga och vet. Kör med Biltemas 5w-50 helsyntet imorgon, den skall väl duga va? Oljefilter blir biltemas denna gång, inte hunnit fixa något annat, kanske kan få tag i bättre (vilket?) till nästa gång. |
|
| Lite bilder på pärlan föressten: Länk | |
Helga |
Ser jättefin ut! Lycka till!! //Helga |
|
Din bil ser jättefin ut! Speciellt när man kikar på lacken, det där med rostskydd är ingen höjdare på E30 nämligen. Men din bil ser ju väldigt fin ut, vilket faktiskt inte är så himla vanligt. Min kusin hade en 316i-90 i samma vita färg som din och vi körde faktiskt hela vägen från Malmö till Uppsala med den på en tank, vilket är väldigt imponerande. 5W50 oljan fungerar jättebra till din bil, 5W40 oljan har något bättre klassning men det spelar ingen större roll för den motorn, tror till och med att 5W50 oljan är något lämpligare att använda i ditt fall efetersom en högre varmviskocietet ger högre oljetryck. Däremot så skulle jag vilja avråda från användandet av ett biltema oljefilter. Satsa hellre på ett filter av godkvalitet, MANN eller MAHLE, prisskillnaden kommer att ligga ca 20 - 30 kr men det är väl investerade pengar, det är stor skillnad på bra och dåligt oljefilter. ___ Bilen: Länk |
|
|
Orkar inte läsa riktigt allt men. Som mugge säger, man måste verkligen slarva med oljebyten för att den ska "slammra" vid de milen. Jag ska spela in min M40 imorgon och lägga upp ljud/bild som börjar närma sig 18000mil. (Min drar hur fint som helst till rött på varvräknaren och är rätt tickfri.) Själv tror jag att just den toppen mår bäst av 10W-40 delsyntet och 500mil max mellan oljebytena. Provar just nu helsystet men märker att den tickar lite vid kallstart, några sekunder, sen går den "tyst". Tror att helsyntet är för tunt för de. Slänger i Mobil 10W-40 nästa gång. Den kommer nog att ticka ännu mer om du häller i rengöringsklägg. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Kan också tillägga att 10W40 är en tunnare olja än 5W50 under driftstemperatur. Det är bara under tiden motorn är kall som 10W40 är tjockare, och då är det mest en nackdel. ___ Bilen: Länk |
|
| varför inte lyfta på ventilkåpan o kolla kammen! då får du ju svart på vitt! | |
| Rekommenderar QS 4x4, har räddat mången tick genom åren för mig. | |
|
Mugge, jag vill inte bråka med dina pålästa kunskaper om olja. JAG tycker inte att varmviskositetsområdet är problem i MITT fall. Det går hur fint som helst när den är varm, tvärtom, kan se det från andra hållet, nämnligen att 5W-50 oljan smörjer sämre (pga. att den är trögare) vid varm motor. Men alla har sina tolkningar. 10W-xx är mitt recept vid kallstart, då den ligger kvar bättre på nockar mm. efter motorn svalnat. Men det är mina synpunkter, du är säkert mer påläst... jag har 10000 viktigare saker att läsa om än olja. Men i peffs fall, så kanske det kan tysta motorn, men inte lösa slitageproblemet. Oljemolekyler har lite svårt att förena sig med metallmolekylerna och därmed återuppbygga slitytan. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
FD-ormen, Varför bråka?, det mesta går att diskutera :) Givetvis, högre varmviskocitet innebär mer trögflytandeolja som är svårare att pumpa runt i motorn men som också ger ett högre oljetryck. Samma sak gäller för kallviskociteten, tjockare olja är mer trögflytande och smörjer sämre eftersom den är trögare att pumpa runt. Oljetrycket vid låga temperaturer är inte så intressant här. Styrkan på den oljefilm som lämnas kvar på motorns ytor är inte viskocitetsrelaterad, utan har med basoljans egenskaper att göra. Rent generellt lämnar en syntetiskbasolja en starkare oljefilm än en minralbaserad basolja. I bästa fall kan en bra olja minimera slitaget, olja kan aldrig återuppbygga en sliten motor. Det har jag heller aldrig sagt. Johan B skriver i en annan tråd: "Grundregeln är att högre varmviskositet = tjockare oljefilm = starkare oljefilm. Men det gäller bara om man jämför två oljor av samma typ. Syntetolja har naturligt en starkare oljefilm än mineralolja. En 0W30-olja av syntetisk typ kan ha starkare oljefilm än en mineralisk 15W40 eller till och med en 20W50-olja, trots att syntetoljans film är tunnare i detta fall." Här står en hel del om oljors egenskaper (läs inlägg från Johan B): Länk ___ Bilen: Länk |
|
|
Ja ja, whatever... förklara då för mig varför min tickar i 30 sec med helsystet men INTE med delsyntet. (Delsysntet är mineralbas) Olja av samma märke! Jo, delsyntet ligger kvar bättre. Det är vad JAG tror, oavsett vad bullshit Chalmers, KTH osv. kurslitteratur, skrivet av nån som aldrig sett en kamaxel i verkligheten påstår. Det fanns många doktorer mm. på chalmers som jag tycker hade INGEN praktisk erfarenhet av nåt... Det finns två världar, 1. Högskolevärlden -då man plötligt tror sig vara Einstein (gällde även mig själv) och 2. Provningsvärlden, där man plötsligt vaknar upp, aha? Men men? Osv. Prova allt minst en gång! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Förresten vill man ha ett högre tryck? Smörjer högre tryck bättre? Det bidrar bara till sämre genomströmning i de tunna kanalerna och därmed sämre flöde. I personbilar idag har man ett mycket högt oljetryck, minns inte exakt men kan det vara 4 bar ( 3 bars övertryck). Nåt i den storleksordningen har jag för mig. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
FD-ormen, jag vet att du har varit STCC-mek och jag brukar aldrig avfärda saker du säger eftersom jag vet att du vet vad du pratar om. Men jag har svårt att förstå hur du menar i det här fallet. Du frågar, "förklara då för mig varför min tickar i 30 sec med helsystet men INTE med delsyntet" Antar du syftar på sin M40 maskin, det spelar i och för sig ingen roll. Du vet väl att du har hydrauliska ventilspelsutjämnare i din motor (sk. lyftare) och du vet ju att dessa reglerar ventilspelet med hjälp av oljetrycket. Eller hur? Du kan inte blanda ihop oljetryck och oljefilm, det är två helt olika saker! Oljefilmen kan aldrig påverka oljetrycket vid start, utan det är viskositeten som bestämmer där. En syntetolja är tunnare när den är kall och därför kan den pumpas runt snabbare när motorn och oljan är kall, därför skyddar den bättre, det betyder också att den inte bygger upp ett högt oljetryck lika snabbt som en tjockare olja. Men det du förlorar i oljetryck i låga temperaturer, vinner du i minskad slitage p.g.a. att du får bättre oljecirkulation. Efter 30 sekunder har oljan blivit tillräckligt varm för att ett tillräckligt högt oljetryck ska byggas upp för att ventilspelet ska regleras till fullo. 30 sekunder är lång tid, förmodligen har kanalerna i lyftarna börjat sättas igen på din bil. Dessutom så är detta när vi pratar om ny och ren olja, en mineralbaserad olja har fler viskositetsförändrande additiv som bryts ner i takt med att oljan slits och därför får du oförutsedda förändringar i oljans egenskaper snabbare än hos en syntetisk olja. (Läs Johan B:s inlägg) Oljetrycket ligger normalt över 3 bar hela tiden på de bilar jag har kört där jag har haft tillgång till oljetrycksmätare. Högt oljetryck kan vara önskvärt i slitna motorer, det gör att de tickar mindre precis som du säger. ___ Bilen: Länk |
|
|
Oj, här har det börjat disskuteras flitigt. De va ju roligt :=) Hehe... Jo, visst är det ett fint litet vrak jag skaffat mig. Fin o titta på i alla fall... Bytte olja och grejer i helgen. Det blev "tyvärr" en biltema inhandling av allt i brist på tid. Så 5w-50 olja, luftfilter och oljefilter från BT. Får slänga i ett bättre oljefilter vid nästa byte, förstått att det spelar stor roll, precis som du säger Mugge. Kan bara säga så här att det måste slarvats ordentligt med denna bil av senaste ägaren. Oljan som låg i nu var KOLsvart och massa skit i den. Luftfiltret kan inte vara bytt på MÅNGA mil/år och oljefiltret såg helt paj ut. Tråkigt som 1000an, men det finns ju idioter överallt tydligen. Hade sista ägaren skött bilen som de tidigare ägarna gjort (som följt serviceplanen enl bok) hade den kanske inte tickat i motorn så som den gör idag. Jag märkte hur som helst ingen större skillnad efter bytet, mer än att den kanske blev NÅGOT piggare och svarade bättre på gasen (om man nu kan tacka servicen för det), den lät ju även "gladare", men det är säkert bara inbillning. Bara kört en 10-15mil iofs. Så, nu får det vara så här ett 3-500 mil, så byter jag rubbet igen sen framåt våren (kör inte många mil i veckan) och den gången ska man kanske investera i lite dyrare filter osv. Ville bara få det gjort nu eftersom jag inte hade någon anning om när det var gjort sist. Hittade föressten denna Länk grej. Sökte i forumet här och många säger att det är bluff o båg, men fanns även några som det funkat bra för. Snackade med ÅF i Solna och han hade många nöjda kunder, flera med just M40 tickande motor. Jag varken litar eller gillar sånna där tillsattser egentligen, men nu har jag ju en "trasig" motor och tänker inte lägga pengar på någon större renovering. Man blir man ju intresserad asså, "tänk om" ... fast iofs... Det är så de får kunder och tjänar pengar, på sånna som mig, som "tänker OM"...men ändå.... tänk OM :) //mvh Per |
|
|
Du tipsa om något tändstift föressten Mugge, enligt Länk är det de jag skall ha, MEN det finns ju även nått som heter "VL-20" och det står "Motorkod=M40 B16, Förstahandsval" efter det.... humma mumma om det kan brumma lika bra om inte bättre? //mvh Per |
|
|
En grej till.... fasen vad jag skriver. Skulle byta bränslefilter. Blev inte klok på det. Fatta inte riktigt var det sitter någonstans? Eller jag TROR jag hittade det, men såg ut att sitta så dumt till samt fastsatt MYCKET. Ska det inte vara lätt att byta bränslefilter eller? Har det alltid vart på alla bilar jag har bytt på innan (volvo och mazdan) :) Denna är någon annan STOR variant av filter jag inte sett innan. Och nej, jag är verkligen ingen bilmek, riktig noob om inte det framgått redan? ;) //mvh Per |
|
| Hm på min 318M40-88 sitter filtret i motorn, du kommer lätt åt det stående från vänster sida. Jag tycker inte att mitt filter ser speciellt extraordinärt stort ut? Kontrollera bränsleslangarna där, mina är relativt spruckna och bör bytas ut. Det sitter väl fastspänt upprätt med en slangklämma i vardera änden. | |
| Okej, då var det nog det jag trodde det var. Men tyckte de satt fast med så mycket saker och så långt ner så jag inte orkade börja skruva. Men man kanske skall göra det. Eftersom övriga filter var dåligt bytta senaste åren bör man väl kanske byta detta också då. | |
|
Ok, Mugge. Hänger med nu, du har rätt. 30 sec var att ta i, klockade idag. 2-4sek är det. Glömde faktiskt "tryckprincipen" med hydrauliska lyftarna. Det var ett tag sen jag plockade med de. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
oj, markant skillnad efter oljebytet. Bilen låter mycket mindre och är mycket gladare i motorn, glöm det jag skrev förut, nu har jag vart ute en längre stund. Ticket finns ju självklart kvar men inte ALLS lika ljudligt som förut. Intressant och väldigt kul! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.