|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Men ändå... TROR att jag hittat mig en pärla.... I alla fall. Har kört Volvo, Audi & Mazda sedan jag fick körkort, bara äldre modeller, 79-91 och nu har jag ÄNTLIGEN införskaffat mig en BMW. Iofs kanske inte den "hetaste" på marknaden, men ändå, det är en BMW och jag är NÖJD med det än så länge. Denna är tänkt som bruksbil typ; åka ärenden, lite längre resor, hälsa på folk och sånt så det ska den nog klara. Hur som helst... Det är en BMW 316i -89, 13.750 mil, full servicebok (senaste 2003 vid 12.731 mil). Kamrem bytt 2.180, 6.250 & 10.370 (börjar alltså bli dags snart va?), 98% rostfri (finns lite runt tanklocket), bes i sept ua (i stort sett blanka besiktningspapper ända från -90, lite strålkastarinställningar o liknande), all el fungerar felfritt, tom org verktygen sitter fint på sin plats i bagageluckan, orörda. Fin i koppling, motor och lack. Så, jag får väl vara nöjd med mitt köp tror och hoppas jag. Det är som sagt min första BMW, man måste ju börja nånstans :=) Och sen är det klart, det är en gammal bil, det vet jag, den kan lika gärna rasa ihop imorgon här på gatan. Innan jag köpte den läste jag massor här på forumet och jag förstod att 316 med den motorn inte var den vassaste och bästa BMW spottat ur sig, men jag kände ändå att bilen va i så bra skick så den säkert skulle duga till det jag har den till (som sagt, inte speciellt mycket) Efter att ha kört ett par dagar har jag börjat störa mig på det som många skriver om: Tickande motor. Något störande, speciellt vid stadskörning, det tickar på rätt högt till och från, ibland är det nästintill knäpptyst. Men detta skall gå att "förbättra" har jag förstått? Men hur? Kamremsbytet kommer framåt våren tänkte jag, har ju ändå närmare 500 mil att köra innan 4000 gränsen är nådd. Men man kanske kunde byta olja, tändstift osv osv för att minska tickandet något? ALLA tipps och tankar om hur ni, med bmw-erfarenhet, skulle fortsatt serva bilen och försökt lösa det här med tickande motorn uppskattas mycket. Sen EN grej till. Den här "inspection" lampan lyser när jag kör, men det har jag sett att den gör på MÅNGA bmw jag åkt med i. När jag har endast tändning lyser 3 gröna lampor, när motorn går igång lysser bara inspection med orange LED. Går detta att ordna när man gör "inspection"/servar" bilen själv. Så denna försvinner och man slipper bli "varnad"? Ursäkta det långa inlägget, blev bara så, var ju tvungen att presentera bilen i samma tråd ;) //mvh Per | |
|
Japp, nu har jag SUPER-LUS-LÄST hela forumet och kommer idag att inhandla Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment o slänga i motoroljan. Oljan är förövrigt bytt enl servicebok och enl kvitton har en Castrol Helsyntet (rel dyr) använts så jag litar på att damerna som haft pärlan skött sig (läs: låtit bmw-verkstad sköta om). Nu skall det bara bytas kamrem också. Har ni några tipps på var i Sundbyberg/Solna/Bromma området? Skall man hålla sig till en bmw-auktoriserad verkstad eftersom tidigare ägare gjort det eller kan man gå till en "billigare" för kamremsbytet? //mvh Per |
|
| Wynn's Hydraulic Valve Lifter Treatment verkar inte fungera (än) på min 318 iaf. Har kört 75mil sedan jag hällde det i nybytt olja. Beror nog lite på hur du upplever ljudet själv med. Jag kan iaf inte märka någon skillnad mot förut. | |
|
Kamremsbyte kommer inte att påverka tickandet från motorn alls, kamremmen syftar enbart till att synkronisera vev och kamaxel. Tickandet beror antingen på sliten kamaxel eller igensatta hydrauliska ventilspelsutjämnare (ventillyftare) eller en kombination av dessa. Mirakelmedel hjälper i regel inte. Har själv provat Hydraulic Valve treatment och rekommenderar ingen annan att göra det, det gjorde bara saken värre! Du kan antingen prova att byta till en helsyntetisk olja och ett fräscht filter och byta olja oftare än vanligt ett par gånger för tvätta rent motorn eller uppsöka en Bilstein engineflush station och göra en inv. motortvätt. Annars finns det inte mycket annat att göra utom att riva motorn och byta de delar som är slitna. Dessvärre något som inte lönar sig. Det verkar som om SI-enheten på din bil har gått sönder, vilket är ett vanligt fel på modellen, vilket förklarar varför den visar lite olika. Problemet kan också bero på slitna batterier i instrumenthuset. Tänk på att kamremmen behöver bytas var 4000:de mil på den modellen. ___ Bilen: Länk |
|
|
Det blir nog en Service 4 här tror jag, då går de ju igenom hele maskinen samt byter kamrem, speciellt dyrt är det ju inte heller: Länk //mvh Per |
|
|
Det låter bra utom för en punkt. Oljan de använder, köp hellre en dunk helsyntetisk olja från t.ex. biltema (5W40) och ta med. Biltemas syntetolja är överlägsen vilken mineralolja som helst. ___ Bilen: Länk |
|
| Okej. Jo, den har ju bara rullat på castrol helsyntet så det är klart den skall få fortsätta med "bättre" olja. | |
|
Vem som tillverkar oljan är inte så viktigt eftersom olja är strikt standardiserad produkt med snäva klassificeringar. Det går alltså väldigt enkelt att jämföra olika oljor med varandra genom att kolla på deras klassificeringar. 2 oljor med samma API / ACEA klassificeringar har väldigt lika egenskaper och skillnaderna mellan dem är betydligt mindre än vad tillverkarna och reklamen vill få konsumenterna att tro. Det är däremot stor skillnad mellan en syntetisk-(Polyalfaolefin, PAO)-olja och en mineralolja. En PAO-olja tillverkar man genom att kolväteföreningar crackas/raffineras ner till korta HC-molekyker som man sedan sätter ihop till HC-kedjor av den längd man önskar. Detta gör att så gott som alla HC-kedjor i basoljan blir lika långa, till skillnad mot en mineralbaserad basolja där kedjornas längd kan variera kraftigt. PAO oljan behåller mycket sina egenskaper mycket längre eftersom den slits mycket jämnare än en mineralolja. PAO-oljor har till skillnad från mineraloljor också egenskaper som minskar behovet av additivpaket, som kan brytas ner med tiden och orsaka viskositetsförändringar i oljan. Jag hade krävt en syntetolja, men jag hade inte fäst så stor tyngd kring vilken tillverkare oljan kommer från. Även de sämsta syntetoljorna idag är betydligt bättre än de bästa som fanns när din bil var ny. Vill du veta mer om oljor, så har vi en mycket sakkunnig forummedlem vid namn Johan B, sök bland hans tidigare inlägg och du har att läsa i timmar. ___ Bilen: Länk |
|
|
Massa tack Mugge, toppen! //mvh Per |
|
|
Tänkte på en grej. "Knottror" i lacken. Alltså inte bubblor, som det kan bli innan rost, utan riktiga knottror, typ som på kondomen ni vet, Näcken är det va. Har lite sånt på taket samt lite långt ner på båda sidorna. Vad är detta för nått? Är det från någon lackbehandling eller ÄR det början på rost? //mvh Per |
|
|
vanligtvis är det fukt bakom och så småning om kommer nog rostbublor dyka upp i lacken. tryck med nageln på den så bör du nog se att vatten sipprar ut Mvh Martin |
|
|
Hej igen! Nu har jag haft bilen inne för kamremsbyte (inkl spännrullar). Detta gjordes på Bromma Bil o Motor. Jag gjorde bytet för tidigare kamremmen närmade sig 4000 mil och bilen stått avställd ca 2 månader innan jag köpte den, man vet ju aldrig, bättre att ta det säkra före det osäkra, så nu är den bytt! I alla fall... De påpekade att motorn inte lät så "kul". -Nähä, att den tickar sa ja? " -Tickar, den slammrar la snarare", sa han då. Och då började jag rabbla upp allt jag läst mig till här i forumet, om felkonstruerad topp, att M40 motorn är som den är, att det kan väl inte vara första BMW'n med M40 motor ni får in som tickar/knackar osv osv osv. Men han tyckte att jag framöver skulle byta kamaxel, vippor osv, en operation för ca 8000:- enligt honom. De hade inte kikat närmare på kamaxeln utan sa bara att den var: "mjuk på din bilmodell". Klart han ville jag skulle byta det, han tjänar ju pengar på det. Men allvarligt, efter allt läsande här i forumet tickar/slammrar ju 9av10 m40 motorer. Bilen har gått snart 14000 mil och service är gjord enl servicebok sedan 89 på BMW verkstad och de har alltid använts en helsyntetisk "bra" olja vid bytena (har kvitton kvar) och bilen är i "perfekt" skick förutom detta tickande/slammrande. Jag har hällt i Wynns satts, kört närmare 50 mil utan hörbart resultat och skall i helgen byta olja, provar med Biltemas 5w-50 och hoppas att kanske detta kan minska tickandet LITE i alla fall. Sen är inte tickandet något JAG stör mig på... Det är bara att andra hela tiden undrar om "det verkligen ska låta sådär". Det är ett tickande på gränsen att låta som en dieselmotor, utan att HELT göra det. Ska det vara så farligt att fortsätta köra med det? //mvh Per |
|
|
Alltså, det tickar ju inte ÖVERDRIVET. Har man på stereon lite lågt hör man INGET tickande. Då hör man endast "normalt" motorljud. //mvh Per |
|
|
Just det, ska man köra i någon "ventilrengöring"? Asså, insprutsventilsrengöring? Såg att det fanns lite olika på Macken..., sånt man har i bensinen. STP, röd eller blå flaska... Några andra tips så här till mig med ny (sämsta-motorn)bmwn. Vet ju inte hur den är sköt sedan 2004-5, när serviceboken plötsligt tar slut. Men är som sagt bes ua i september, sedan avställd. Så jag gör väl en "grundfixning". - Har bytt kamrem och spännrullar. - Byter olja och oljefilter till helgen, biltema helsynt. 5w-50. - Byter luftfilter. - Tändstift, vilka rekomenderar ni? - Ska man passa på och byta tändkablar, rotor och fördelarlock samtidigt som tändstift? (ser annars bra ut tycker jag). - Något mer "enkelt" man kan byta/kolla utan att vara "mekar-proffs". En helt annan grej. Vet ni om det är draget kablar till bakhögtalare i min bil original? Om jag inte minns helt fel var det de i min gamla Mazda 323F, det var bara att hitta dem bakom all plast. Vore ju toppen, kan man slänga i ett par speakers i hatthyllan, så hör man tickandet/knackandet ännu mindre ;) Får väl återigen ursäkta mina många o långa inlägg, men va fasen, har man ny bil så har man. //mvh Per |
|
|
Synd att inte biltema säljer kamaxlar längre, när de gjorde det var det bland de bästa på marknaden. Mellan 400kr och 1000kr kostade de. Man byter lätt själv på en m40 utan en massa specialverktyg och specialkunskaper. Du hittar kanske billiga kammar någon annanstans? |
|
|
h4mi, ja det lät verkligen bra, max 1000kr för en kamaxel, ojojoj Biltema skulle få besök av hela E30 ligan :-) Konstigt det där med tickandet, jag har min bestämda åsikt att sköter man sin bil dvs byter olja+filter var 500-1000mil samt aldrig varvar över 3000rpm när motorn är kall så ska varje motor kunna låta ganska tyst och fint. Min 318E30 har en tidigare brukare innan mig, den har idag gått 21650mil, tickar i 1sekund vid start då den stått en vecka samt kan ibland ticka lite lätt i kallt tillstånd i några minuter efter att man startat den och hunnit köra iväg. Vid varm motor tickar den aldrig och går helt totalt tyst sånär som ett väldigt lågmält ljud från avgasystemet. |
|
|
Ja, nu vet ju inte jag direkt hur bilen är skött, bortsett från serviceboken, som går fram till 12700 mil (2003). Sen har den varit avställd osv och idag har den gått närmare 14000 mil. Enligt serviceboken är oljan osv bytt "som den skall" och ja, tickar, det gör den, men inte så man inte står ut. Söndag blir lite "byta-saker-dag" i alla fall. Olja, filter, luftfilter, bensinfilter, osv osv. Så får man väl se framöver när jul o nyår och annat "pengakrävande" är över om man ska försöka ta tag i bilen lite mer "seriöst". Se om det är någon kärra att lägga pengar på liksom... |
|
|
Peff: Antingen stämmer inte mätarställningen på din bil eller så har de tidigare ägarna verkligen inte följt serviceplanen. En M40 har visserligen känslig topp, men den börjar inte slamra på 14 000 mil. Men M40 är känslig och slarvar man så tar den stryk. Problemet är inte själva kamaxeln, samma kamaxel hade klarat sig hur bra som helst i en annan motor, utan det är själva toppen som det är fel på. Konstruktionen är sådan att den belastar kamaxel och rem betydligt mer än vad som hade varit nödvändig med rätt konstruktion. Ett tips, ta lite ventilrengöring på mellan fingrarna och gnugga fingrarna mellan varandra och känn efter hur det känns. Tänk då vad det gör med din redan slitna kamaxel(som redan utsätts för hög belastning), när du slår i det i motorn. Kör istället med syntetisk olja och ett bra oljefilter och kör med täta byten (700 - 800 mil) så kommer du i alla fall att minimera slitaget. Jag hade inte lagt ut pengar på att renovera en M40, den är helt enkelt inte värd det. Enklare att köpa en begagnad M43. ___ Bilen: Länk |
|
|
Tändstiften som du ska ha till din bil heter, NGK BKR6EK, det är 2-elektrodstift som kostar ca 80 kr/st. Det finns billigare stift från champion och bosch, men det är inget jag har erfarenhet av. Det finns verkligen ingen anledning att byta tändkablar och fördelare med mera om motorn går som den ska och inget annat tyder på att de behöver bytas. ___ Bilen: Länk |
|
|
OK, toppensvar Mugge, tack. Vore ju jobbigt om mätarn är skruvad, men känns inte som jag orkar ge mig in i det kapitlet nu. Enligt serviceboken hade den gått ca 12??? mil 2003, och nu är den uppe i 13700, så ja, får väl lita på det, vet ju i alla fall att den vart avställd ett bra tag. Nej, hade väl inte tänkt göra några större reparationer heller. Utan köra på tills ja, motorn dör eller jag gör mig av med bilen (har ju en lillebror som fyller 18 inom ett år). Den används ju mest som bruksbil, men kan ju ändå vara skönt att ha en bil som funkar liksom... Som sagt, byter olja och grejer i helgen, sen får det fortsätta så med jämna mellanrum. Skiter i tändstift o allt nu, det funkar ju som det ska. Sen har jag lite svårt att avgöra om min verkligen låter så mycket egentligen. Tror det finns M40's som låter mycket mer om jag fått rätt uppfattning här i forumet. JAG tycker nog min tickar mer än slammrar. Lite som en diesel men ändå inte så pass mycket, svårt att förklara asså. Men men, jag kör på, nu är ju kammen bytt och ja, bilen startar och går TOPPEN, den svarar direkt på gas och ligger perfekt genom hela registret, alla växlar, det är ju bara att den låter lite, de ska ju rallybilar göra ;) Sen kostade den ju faktiskt inte så mycket pengar heller.... skulle ju bara ha en bil, och det fick jag ju. |
|
|
Min 318iS-88 (M40) Länk fick rulla 1600 mycket hårda mil under min ägo. Där kunde man tydligt tala om knackningar från toppen. Så länge man kör med syntet olja och ett bra oljefilter och kör täta byten så är det ingen större fara med kammen. Jag körde sträckan Malmö - Jönköping tur och retur 2 gånger per månad med med den bilen och vägarna där (innan E4an byggdes ut till motorväg) var sådana att man ofta blev tvungen att klämma ur allt bilen hade att ge vid omkörningarna. Bilen höll utan problem, det enda jag behövde byta var vattenpumpen. Det jag menar är att du behöver inte ge dig på en renovering av motorn och du behöver inte ge upp allt hopp om bilen heller... utan sköt olje-biten så kan du säkerligen plocka ut 10 000 mil till. Det gäller bara att stå ut med tickandet. ___ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.