|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i E36 - 97 som ingen verkar hitta följande fel på: Den går dåligt kall. Står jag på tomgång så är den OK. Gasar jag till så tappar den en cylinder och bilen börja skaka... Efter en kort stund går den sen OK igen. När jag kör går den väldigt illa på låga varvtal och i låga hastigheter (tappar en cylinder även där). När den väl är varm (så fort den kommer upp i rätt arbetstemp) så försvinner problemet och den går på alla cylindrar. Jag har haft den inne för en "kortare" felsökning. De körde en diagnos, som inte visade ett skit. De har även rökfyllt alla slangar och där finns inga läckor. Någon där ute som har något tips eller varit med om liknande?? /Jesper | |
jimmy/bmw |
Tändstiften eller en spridare som geggat igen kanske ? |
| Har inte bytt tändstiften, men den är servad enligt konstens alla regler... Har också hört att det är väldigt ovanligt att ett stift går sönder. Tändkabel som är kass?? | |
|
Ett tillägg till det jag skrivit tidigare: Vad är det som INTE visas i en diagnos?? Den ska väl fånga det mesta eller? |
|
| Kollat alla tändspolar? | |
| Kamaxelgivare? | |
| Tändspolar och kamaxelgivare, visas inte det på en diagnos? | |
|
eljfr: det känns som att du behöver ta reda på vad verkstadens diagnos verkligen kollade. Nu sågar du alla förslag med samma motfråga gång på gång. Antingen kanske någon här på forumet kan tala om vad som ingår i en diagnos - om du kan beskriva den lite närmare - eller så får du fråga verkstaden vad som är kollat. /ElakaKatten |
|
|
Jag sågar def inga förslag, utan tar till mig allt som sagts och ska kolla det. Min tro, vilket kanske inte är rätt, var att diagnosen fångade allt som var elektroniskt. Känns därför som att leta efter en nål i en höstack. Verkstader jag var på sysslar endast med BMW, vilket gör att man tror att de är duktiga... Så behöver ju inte vara fallet. Det känns som om felet har lite med vädret att göra, hur korkat det än låter. Känns som det blir värre när det är fuktigt. Därför skulle det kunna vara stift eller något sånt, att det blir dålig kontakt när det är kallt. När det sen blir varmt och torrt så vidgar sig (den) delen som orsakar problemet. |
|
|
Jag skulle börja med att kolla tändspolarna över varje stift. Ett sätt att kolla dem grovt, är att lossa skyddskåpan över stiften så att alla spolarna är blottlagda visuellt. Starta sedan motorn och låt den gå på tomgång i mörker. Kolla på/runt spolarna och leta efter blå blixtar - om någon/några av spolarna uppvisar blå blixtar, är den/de spolarna slut. Dåliga tändspolar syns inte alltid i diagnosdatorerna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska kolla spolarna i första hand. Sen går jag nog på tändkablarna och sist får det bli stiften. Tack för tipsen!! | |
|
Hojta till när du bytt tändkablarna ;) Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Tändkablar på en 320? Leta på du. =) | |
| tror med på en kass spole, kan visa sig ganska olika ibland, gick bilen dåligt när dom gjorde en diagnos på den? du kan ju prova att mäta alla spolarna med en ohmmeter och se om du får samma värde. | |
| dd, den gick riktigt kasst när de gjorde diagnosen. Hela bilen skakade... :) | |
| är du säker på att den verkligen tappar en cylinder? den kan gå konstigt ändå utav nån anledning. | |
| Jag är inte säker, men verkstaden sa det... Han som har verkstaden har enbart repererat BMW i 10 år, så man tycker han borde kunna sin sak... Tycker i och för sig han borde kunnat säga vad som var fel också! :) | |
| Det kan vara toppen som har gett sig. Var så på min och inte billigt att byta heller. | |
|
Du säger att den går rassligt direkt efter start,gör då så här direkt efter start lägger du handen på grenrör för resp cyl.Du känner omgående vilket som inte blir varm.Då har du i alla fall ringat in problemet,nästa steg är att kolla ansiktet på stiftet på falerande cyl.En ansiktsbild säger mer än alla uppkopplingar i världen. Mvh/Micke |
|
|
Jag hade exakt samma fel på min 525:a. Din problembeskrivning är identisk och i det fallet så var det en hydraullyftare som gett upp. När oljan blev varm och fin så klarade den av att hålla trycket men inte kall. Under felsökningens gång så skiftades både spridare och tändspolar utan resultat. Lamdasond byttes m.m. Verkstaden föreslog en Bilstein Enginge flush men det fanns inga garantier för att det skulle fungera så de fick byta lyftarna på den cylindern det gällde. efter det så har den fungerat klockrent. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.