AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.030

Ditec eller MrCap?

Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
Denna fråga har säkerligen ställts ett antal gånger.
Funderar över vilken av de två konkurentern som verkligen är bäst?

Kikade in på Ditecs hemsida, verkade lite amatörmässigt.
kan bero på att jag sjävl valt mrcap.

någon som har konkreta svar, för och nackdelar för de olika?

jon
Hawar
Det viktigaste är personen bakom behandlingen faktiskt.

Hawar
h4
14
h4mi
328i sedan e46 '99
330d touring e46 '02
Min MrCap-behandling av min gamla e36 var inte mycket att hänga i julgranen. Jag tyckte att bilen blev väldigt repkänslig efter behandlingen och det hade jag rätt i, deras försegling hade "försvunnit" efter ett par månader och eftersom man inte fick vaxa bilen blev den repig hur försiktigt man än tvättade den. Jag lämnade min nästa bil, en Audi A4 till ditec istället och fick en behandiling som faktiskt fungerade. Den såg nyvaxad ut ett år efteråt tills jag sålde den och hade inte en tvättrepa.
h4
14
h4mi
328i sedan e46 '99
330d touring e46 '02
komplettering:
MrCap-behandlingen gjordes i Malmö på en brokadröd e36, Ditec gjordes i Lund på en grönmet a4.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För ett antal år sedan när jag för första gången skulle lämna in bilen för lackkonservering så lyssnade jag runt hos bekanta och här på forumet och Ditec var utan tvekan den behandling som flest rekomenderade. Har sedan dess kört Ditec på 4 bilar och har varit allt från nöjd till mycket nöjd. 3 av bilarna har varit begagnade (7000-14000 mil) när dom fått behandling så det har ju en viss inverkan. Den fjärde bilen köpte jag begagnad men den var Ditec-behandlad sedan den var ny och när jag sålde den så var den 3 år/7500mil och lacken var som ny.

Självklart så är grunden till resultatet hur duktig rekondaren är på förarbetet och i det fallet så spelar nog inte MrCap eller Ditec någon roll. Däremot så är jag ganska övertygad om att hållbarheten är bättre på Ditec.

___
//Ulf
Håller med föregående talare; det hänger mycket på kompetensen på personen som gör behandlingen.

Jag har kört Mr.Cap på 3 bilar och inte blivit besviken hittils. Snart skall nya 325:an in och då blir det Ditec... måste vidga vyerna lite. :-)

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Björnbårg: www.j-sandell.se är det Ditec-center i Stockholm som rekommenderas mest här på Autopower. Har behandlat min bil där i somras och det blev riktigt riktigt bra.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
STi
Vad kostar det att lämna in sin bil för lackbehandling?
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
STi; Mr.Cap kostade runt 5000 om jag inte missminner mig, för komplett lackförsegling.
Ditec vet ja dock ej, någon som vet?

Jon

Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Min kostade 4600 hos Ditec, inklusive Glastecbehandling.

//Joakim

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Priset verkar sättas med hänsyn till bilens storlek, lackens färg (mörka lacker kan behöva ett poleringsvarv extra) och skick. Betalade ca. 5000kr för lackkonservering + skinnbehandling på en E39T för några år sedan. Nu senast så betalade jag 3400kr resp 3600kr för mina bilar och då ingick Ditec, Glatech, städning, skinnbehandling på ena samt skinnbehandling/klädseltvätt på den andra. Dessa priser var dock rabatterade pga att vi gjorde ett gruppköp.

___
//Ulf
STi
Vad tror ni att det kan kosta på respektive att göra en lackbehandling av min -89:a?
Co
133
Corona
540im -99
Jag har oxå provat båda, i mitt fall blev ditec behandlingen bäst, den höll längst. Men det är som många säger, att det är oerhört mycket beroende på vem som gör det. Det är ju trots allt ett hantverk som dom själva skriver på sina hemsidor. Alla är inte bäst oavsett vad det gäller.
Mitt råd är att inte stira sig blind på märket utan höra runt vilken av dom som är bäst just där du bor.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Gösta Ekman undrade alltid om det var Aftonbladet eller Expressen som han skulle köpa, kanske funderingen är det samma i denna spalt!?

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Gösta Ekman undrade alltid om det var Aftonbladet eller Expressen som han skulle köpa, kanske funderingen är det samma i denna spalt!?

Visserligen har jag ingen "Beemer" (USA-slang för BMW, om det är någon som undrar) utan bara en Chrysler 300 C Touring. Hur som helst så är bilen rätt så ny och jag vill gärna göra en lackkonservering på den. Det finns ju flera tomtar som håller på med sådant, t.ex. Ditec, Waxdepån, Tefcar, Mr Cap och Wellcept. Man vill ju inte gärna lämna in sin ögonsten till någon "bängbula" som inte bryr sig om resultat. Vem skall man välja och vem har bästa prudukten som ger längst skydd? Hur ofta och hur viktigt är det med efterbehandlingar av lackskyddet?
Vad som är helt klart är att förbehandlingen spelar en avgörande roll. Därför så undrar jag ifall någon kan rekommendera en bra verkstad som utför lackkonservering i 08-området?

Everything you expire is knowledge, everything else is just information!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag funderar på att välja Ditec när jag får min nya E61, och det som för mig väger tungt är deras 3-åriga och 7-åriga test vid Statens Provningsanstalt. Ser helt klart seriöst ut.

Därmed inte sagt att de är bättre - bara testade!

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Supernice: Om du läser mitt svar ovan så står det klart och tydligt vart du ska vända dig i 08-området :-)

//Joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.