|
|
|
|---|---|
|
En liten fråga. Kanske dum men jag måste ställa den :). Om man nu funderar på att göra en rostskyddsbehandling på sin bil, i det här fallet med Dinitrol. Finns det någon anledning att vänta till sommaren, istället för att göra behandlingen nu innan vintern? Om det av någon anledning är allmänt bättre om det är varmt och torrt ute än som nu, kyligt och väldigt blött? Bättre om bilen är "genomtorr" innan kanske? Tänker jag galet? Kan jag lämna in bilen nu utan att oroa mig? | |
Paap Reeder |
Gör du det själv eller på en firma? Lämna på firma torsdag för tvätt. Tjata att dom får ha bilen över helgen på tork och sprutar tidigast måndag. Viktigt att det är ca + >15 i a f ... helst 20 så ML rinner ner ordentligt i fogarna. Gör du det själv måste du upp i minst 100 Bar i trycket i munstycket så vätskan "pullveriseras och slås in ordentligt". Att köra med GDS-spruta är bättre än att hälla i vatten så så illa är det om vi skall tala om hållbarhet. Sedan skall ML "låsas" med vax ... annars rinner den ut när vatten kommer på. MVH /// Paap R |
|
Precis som Paap skriver är det viktigaste att TJATA så att din bil står där över helgen och torkar så de sprutar genomtorr bil på måndagen. Vissa får bilen , tvättar lite snabbt (tar i vissa fall inte ens ner innerskärmar eller avgassystem eller all plast som finns under nyare bilar) torkar ännu snabbare och sprutar ibland samma dag eller i bästa fall dagen efter. På så sätt har jag fått bilar behandlade , samtliga har rostat , så lurad jag vart men jag förstod inte bättre , man var dum och litade på rostskyddsfirmorna. De kommer där med all sin dyra utrustning och titthålskameror och man sväljer hela betet , sen är det bara stress och raffsjobb över fuskeriet iaf. Numera sprutar jag själv , tvättar 2 ggr innunder med högtryckstvätt och skurborste/stålborstar. torkar 1 vecka med 3kW värmefläkt inunder i uppvärmt garage , undertiden monterar jag bort ALL plast och lösa delar inunder samt dörrsidor och plast över tröskelådor. Sen är det bara att köra , det kostar lite med sprutmunstycken och slangar MEN man kan köpa rostskyddsmedlet i 10 litersdunkar och då blir det endå billigt jämfört med sprayburkar (går åt typ 25 st , har provat) , framförallt blir det riktigt gjort jämfört med fuskbehandlingarna som kostar ca. 6000:-. Sista gången jag fattade att jag vart lurad frågade jag vad de höll på med och fick till svar "att du förstår väll att vi inte kan ha bilar här ståendes och torka i 4 dar och sedan lägga ner sin själ i en gammal bil!!?" Och visst , ekonomiskt förstår jag det men så jävla kul är det inte som konsument att byta ut uppruttna delar som man betalat för att få rostskyddsbehandlade. |
|
|
Tack för svaren! Jag hade tänkt lämna bort det. När jag läser vad ni skrivit så känns det lite osäkert att lämna in bilen nu innan vintern. Vänta till varma sommaren låter bra mycket vettigare. Om man nu ska våga rostskyddsbehandla bilen överhuvudtaget.. |
|
|
Och så en sak till! Om bilen har några år på nacken så kan du vara rätt säker på att det är sand, skit och annat i botten på dom flesta balkar! Jag brukar spola rent i alla balkar med vatten först. Då måste jag först se till att det finns hål o botten av balkarna så att vatten och skit rinner ut. Sedan borrar jag nya hål (brukar bli drygt 100 nya hål) dels för att kunna spola rent ordentligt och dels för att komma åt och spruta "dinitrol" överallt i balkarna. Min bil får torka 2-4 veckor inomhus vid varmt väderlek innan jag börjar rostskyddsbehandlingen. Skall man vara riktigt noga så skrotar man en gammal bil och tittar hur balkarna ser ut inuti. Man blir ofta förvånad över hur mycket "hinder" det finns i balkar som gör att man inte kommer åt överallt där man tänkt sig. Per L |
|
|
Skall man vara 100% seriös skall man absolut göra som Per L skriver , jag borrar själv inga nya hål i balkar för att jag normalt inte kör bilar värda att bevara under vinterhalvåret och ej om det regnar ihållande. Därför tycker jag min metod är tillräcklig. Självklart kan du lämna bort bilen , men försök få den stå och torka över helgen samt hitta någon som verkar hyfsat seriös. inte lätt förvisso. Rostskyddsfirmorna ger ofta skenet av att göra lika seriösa behandlingar som Per L föreslår , i realiteten är nivån mycket lägre. Särskilt nya bilar är extremt utsatta då det under exempelvis en ny Volvo eller en BMW-E38 finns massor plast överallt , plasten skall monteras ner för att komma åt , men det görs aldrig , tyvärr. Jag var med förra helgen och hjälpte en kompis att skydda hans E38 , och det tog en dag att bara ta ner all plast , borra lite extra hål och ta ner avgasystemet , sen skall allt upp igen.... Då hade vi endå 4-pelarlyft och låg inte på latsidan. ungefär 80 skruvar som håller plastdetaljer samt innerskärmar bytte vi ut till nya då de flesta var ganska ruttna och inte kändes seriöst att sätta tillbaka för att spara två hundralappar... imorgon kväll skall den sprutas , har då torkat 7 dagar över en 3Kw byggfläkt samt en luftavfuktare står bredvid , en enklare 1-fas men den har hitils spottat ur sig ett antal liter och luften känns nu jobbigt torr i garaget. |
|
| Gör det så fort som möjligt . Varje dag du väntar kan rosten äta sig vidare.Förstår ej heller problemet med att hitta ett seriöst företag, Storstadsproblem kanske? Här i Västerås kunde jag finna minst två som jag fann helt seriösa. Fråga dem gärna hur snabbt du kan få tillbaks bilen. Om de måste ha bilen minst en vecka och förklarar för dig varför, tvätt , torktider demontering, montering etc. kan du vara rätt säker på att du hittat rätt. Lämnar de dessutom ett gratisbevis för efterkontroll hos Motormännens testanläggning känns det ännu bättre. Glöm det där med vädret en rejäl rostskyddsanläggning har givetvis en torkanläggning och är helt oberoende av vädret. Möjligen kan en lukt av rostskyddsmedel dröja sig kvar i bilen vintertid.Men det är en lukt du njuter av eftersom den bekräftar din helrätta satsning på bevarande av bilen.LyCKA TILL! / Rustfighter. | |
Paap Reeder |
Ca 1980 blev det förbjudet ur miljösynpunkt att "spruta på mackar". Jag köpte då min special fatpump från en Esso-mack i Linköping som var tvungen att "lägga av". Det är en Ljungmanspump och man matar in 10 BAR tryckluft och får ut 165 BAR i munstycket. Kör man med smalstrålen kan man "tectyla en talgoxe på 30 m håll" och skulle man träffa ögat med strålen vore det som att skjuta sig i ögat med ett salongsgevär. ... farliga grejor således. MVH /// Paap R |
| 30m.... Och då ska man komma håg att talgoxar inte är speciellt stora :-) | |
| Vad har talgoxar gjort dig för ont , Paap? Skitit på lacken?/ Djurvän. | |
|
Jag besökte Rostskyddsmetoder i Vällingby och fick ett test gjort på några av bilarna och de gav ett seriöst intryck. Därför blir det till att rostskydda delar av Ask-flottan under Vintern/våren. Mvh Asken |
|
Paap Reeder |
... samma Asken! Har också talat med dom. Verkar mycket seriösa. Toomas: bara ett dåligt exempel. Tar tillbaka det. En gång flådde min katt Morris en stackars koltrast in på bara skinnet. "Kolisen" fick sedan trycka med V12:an längs E18 i dryga 130 knutar - med hustru som intensivvårdspersonal i baksätet - till fågelskyddscentret och han mådde prima när han kikade ut genom kattburens galler och susade förbi måsar, skator, kråkor och sparvar som såg ut att nästan stå still i luften. Sedermera repade han sig och släpptes åter ut i trädgården här hemma men justerade då upp sin höjdmätare till min 3 m. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.