|
|
|
|---|---|
MGL |
Hej , jag funderar att ev. köpa 530D E39, vad finns det för fallgropar, vanliga fel, hur är kvaliten på motor / drivlina etc, jag har aldrig kört en BMW diesel men haft många bensinare hälsn Morgan MGL |
| Länk | |
|
Jag har världens bästa bil!!! Grymt drag, drar lite diesel och går helt underbart. Kan bara rekommenderas! Lycvka till med köpet |
|
| Har aldrig hört att det skulle vara något fel på 530dA.s automatlådor. Jag har kört 23000 mil av 24000 i en 99a utan det minsta mackel. | |
|
Instämmer med gunnarh, min har snart gått 20000 mil och växlar som en dröm. Undvik trimning det håller inte automatlådorna för. anderslindstrom2003@yahoo.com |
|
|
Jag är oxå otroligt nöjd med min. Har kört c:a 1500 mil sedan maj och har inte hittat något som inte är bra. gorth |
|
|
Det är nog inte något större bekymmer med automatlådan på en 530d men som domaren alltid sa i Lets Dance när det var något mer. När man köper en diesel så är det så att det finns någa grundläggande regler varför GM lådan inte håller..för det första bilen har ofta gått betydligt längre än vad mätaren anger för det andra kanske dragit mycket släp om den har dragkrok för det tredje har den fått oljebyten för BMW säger ju att det är lifetimeolja...och inte nog så viktigt har bilen vart chippad Om det nu skiter sig så är det inte så kul därför att BMW har låtit spärra lådan så det finns inga delar att köpa det är bara till att låta montera dit en byteslåda pris ca 45 lapp...skitkul |
|
|
Hej! En av dom tåligaste BMW bilar som finns om dom får normal skötsel bara vanliga slitdetaljer som bromsar o hjulupphängningar + skötsel av oljor o filter, min har gått över 20 tusen mil inget har hänt drar en 620 Polar inga problem. En jag känner har kört över 45 tusen mil och går fortfarande bra.Så lycka till, alla bilar går att få sönder om man vill, eller inte vill. Bra oljor och filter ett måste och inte så mycket dåliga piratdelar. Mvh// Linkan Många mil. |
|
|
Jag är jätte nöjd med min. jag brukar inte spara bilar, men den här verkar tåla allt. Min 530d -99 har gått 25000 mil, jag hade bara två ovanliga fel på de 3 år jag har bilen, luftmassmätare och en spridare. lycka till med sökande.. |
|
|
Inom garantitiden var jag en riktig gnällspik - så jag fick dem att byta spridare pga dålig tomgång mm, turbo pga att den började bli ljudlig, Webaston lade av så dom bytte den, navigatorn fungerade dåligt - och den byttes ett par gånger tror jag, första generationens ABS-givare gick en efter en men byttes på goodwill. Den enda sura grejen var byte av centralinstrumentet pga tappade pixelrader - man kan ju inte sitta med ett sånt fel dag efter dag - då kan man ju tro att man har en dålig bil helt och hållet - och det är den ju inte. Ovanstående utom instrumentet byttes under första tiden men nu är allt lugnt. Lugn landsvägskörning och väldigt lite släpvagn är nog receptet, och en fylld servicebok med allt vad det kan innebära... |
|
|
Gunnarh... När du säger ljudlig, vad menar du då? Min knackar en del på låga varv, men låter som en riktig sportbil när man drar på. -------------- Jag har också bytt en del, köpte den begagnad. Massor av stag och stötdämpare, LMM, Vevhusventilation, bromsar, genomgånga av spridare, turbo och kat. Den slutade accelerera vid 170 när jag körde med kick-down, men detta försvann efter att jag kört med en bränsletillsats. Ska få en ny mototrhuv och bagagelucka pga rost. Men sådär är det ju när man köper begagnat och är kräsen, jag är glad att jag köpte den hos en märkeshandlare, de rättar till felen utan för mycket argumentation. Min slår över på 20 000 mil nästa vecka. |
|
|
Det var enbart turbon som började låta sliten lite för tidigt. Motorn är lite knackig på låga varv som du säger men smidig som en katt upp till toppvarv. |
|
|
har en 530d touring -00 21000mil, haft den i 4 år kört 8000mil, går mkt bra, drar lite diesel (mkt bra pris/prestanda) bytt dieselpump vid 13000mil (troligtvis vatten i diesel enl. verkstad) skatten är lite dyr (ca 7000:-/år) men kör du mer än 1500mil/år i övr inget annat än standard felen (abs givare, rost baklucka/framdörrar (garanti), fläktmotstånd, hjullager fram) /mvh ptr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.