|
|
|
|---|---|
|
om jag skulle chippa min 320 (från 150Hk-ca165Hk, vilket de flesta chippen ger)...hur blir det då med bränsleförbrukningen, minska eller ökar den? ...och är det 95 eller 98 oktan som gäller? Jag kör på 95-okt nu, och då drar bilen 0,8-0,9 liter/mil blandad, 0,7 liter/mil motorväg...har testat 98-okt några gånger och då drar bilen 1,2 liter/mil blandad körning (vilket jag tycker är lite konstigt men så är det...) | |
|
Chippning brukar ge något lägre förbrukning. Oftast är det 98oktan som gäller. Hör med Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Om din bil drar 0,3-0,4l/mil mer med 98 oktan så kan jag lova att det är ditt körsätt som skiljer vid dom olika tillfällena. Finns inte en chans i helvet att 98oktan skulle öka förbrukningen | |
| 98-oktan sänker i normla fall bränsleförbrukningen något jämfört med 95-oktan. Min 525 går märkbart snålare med 98-oktan. Ut och testa igen! | |
| gäller det att 98 oktan även sänker bränsleförbrukningen på bilen om det står att den är avsed för 95 oktan...? | |
|
Endast bilar med adaptiv motorstyrning kan anpassa tändkurvan "on the fly" för olika oktantal. Jag är tveksam till att en e36 har adaptiv motorstyrning. Ett chipp anpassas normalt för 98 oktan och kan därför även sänka förbrukningen och öka på hk. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| J.Dredd: OK, tack för svaret | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.