AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
934

Överbetelar jag fordonsskatt?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena har en 318is E36 Coupé... Betalar årligen 1635kr... Men kollade lite på tabellen och det är för bilar som väger över 1300kg...

Enligt både tyska och svenska manualen så är fulltankade tomvikten på 1240kg, enligt Teknikens Värld från -95 väger den 1390kg... Och enligt Vägverket väger den 1370kg....

Hur är det då? Har vägverket fel?... Eller tar de med en överviktig tyskälskande gubbe med i kalkylen?

// MVH Jocke
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
skatten ska väl beräknas på tjänstevikten och när man räknar ut den så är väl inte bilen fulltankad osv?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jaha, enligt BMW ligger den på 1240 "körklar, fulltankad utan automat"
Klimatanläggningen kan väl inte väga in på 150kg heller!

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vad betalar ni andra med 318is Coupe?

// MVH Jocke
Länk

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Varför fick jag den länken? Min bil är ju en 93a, därav ingår den ej i nya skatteberäkningen, betalar ju skatt efter vikt.

Jag vet ju vad jag får för skatt, den är 1635. Även där stod det, "Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis." När jag kollade ;)

Frågan kvarstår...

// MVH Jocke
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Tjänstevikten innefattar ju förare (70kg) bagage (tror det är 10 kg) reservhjul ,domkraft ,verktyg.... vet inte om BMW räknar med det i sin tomvikt....

JJ
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo kanske för att få en mer realistisk situation, men det är ju dumt i sådant fall. Ska ringa VV imorgon och få reda på det exakt.

// MVH Jocke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skattevikten är densamma som tjänstevikten. Tjänstevikten står i registreringsbeviset, och det är den man baserar skatten på.
Är det en svensksåld bil använder man den tjänstevikt man fått fram vid typbesiktningen av modellen, är det en importerad bil är den vägd i samband med registreringsbesiktningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jo men på på vilken basis de får fram tjänstevikten är intressant?

// MVH Jocke
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Det baseras väl inte enbart på tjänstevikt?

Jag skattar drygt 1500 kr/år på min E30 320.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Njae, konstigt mellantal.. ska ju inte finnas så väl?

// MVH Jocke
En importerad bil är ofta välutrustad och denna utrustning väger extra. Vid inregistreringen vägs bilen med reservdäck och full tank. Besiktningsmännen lägger till det tanken rymmer om den inte är full och lägger dessutom till för reservdäck om detta saknas. Därför kan vikt/skatt avvika från det som gäller för svensksålda bilar eftersom denna baseras på en standardbil. Detsamma gäller troligen i Tyskland, men jag har aldrig registrerat in en bil där så det är en gissning.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, tack mikaelodoris o alla andra! Blev klarare nu, speciellt när jag ser nu att de väger in bilen.. Den vikten BMW anger är ju utan utrustning... Och jo, den är rätt så utrustad!

MVH// Jocke

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.