AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.719

Vässa 525 TDS motor

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Tjenare. Vad kan man göra för att höja effekten på en 525 TDS motor förutom att montera en KCR box? Vill trimma en sådan lite å få ut relativt mycket effekt.. Har hört att de ska gå å montera 524TD pump på den, är det mycket arbete med att göra det? För då kan man ju ställa på den utan å hålla på me KCR box å elskit.. Större intercooler är ju ett måste å ett större agg kanske?
320-325
jag har bytt till maekanisk på min . har inte fått igång den ännu.

det är lite små modds som man får göra.

1 . gaswiwern

2. ta bort lite på blocket. (lätt fixat med vinkelkap.)

3. ta bort aningens på pumpens fläns. oxå jätte lätt .

4. göra en packning som tätar pumpen mot block. den mekaniska pumpen är lite mindre diameter på den delaen som man trycker in i blocket. så man får förlita sej på bultarna istället. o en rejäl packning. ett lätt jobb.

5.på den mekaniska pumpen sitter det ett drev som är till kamrem. och på tds är det kamkedja. så man får byta drev. det är visseliegen bolt on men .. man får ta bort allt på motorn frams sida kamkedje kåpa,tråg,genertor,ac,servo, rem, kyl, m.m m.m

6 en givare på under sidan på insuget får bort. en värme givare som mäter insugsluften. den får pluggas

skillnaden är inte så värst stor. på en chippad elektrisk pump o en max uppställd mekanisk.

en chippad elektrisk = 175hk

en mekanisk uppställd= 180- 200hk ca har hört lite olika. vissa har sagt 220hk .. men men -mekansika pumpen gåt att ställa in mer bränsle vid ladd.

största problemet är väl intecooler o turbo. och GRENRÖR. jag slänger bort ac kyl och slänger in ett 350hk ic från kl racing. då håller toppen hyffsat iaf om man maxar turbon . annars spricker det vid ca 200hk.

sen om man byter turbo grenrör så kanske 220hk är ingen omöjlighet på mekanisk.

sen får den nog uppgraderas. finns olika steg.

men man byter till större pumphuvud.. iaf men då kan det bli upp till det dubbla mot den klarar max annars.

men vridet får man ämna en o annan tanke .. vid 220 diesel hk har man nog 400nm.. och det är mkt för drivlinan att ta hand om.

har du atomat som jag så pallar den max 350nm sen slirar den o pajar.

mvh Johannes

V12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.