AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.015

e39,96:a. byta stereo för att få lågnivå (sub out)

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Tjena! dagen börja med att jag fått ett rockfordfosgate 500a2 steg! och tankarna börja skena iväg, kanske en 10" rockford power bas, punch kanske räcker iofs! :), desto närmare tankarna vandrar verkligheten så dyker det upp lite problem! mektipset med att skaffa lågnivå genom att löda i sin befintliga stereo verkar långsökt då den ska återställas (om så behövs) Har insett att jag behöver en plast ram för att montera den nya stereon (alpine) i. Vart köper man en sådan? i en annan tråd så kosta den tydligen 125:- men vart? iso kabeln borde finnas på ex brl lr? finns det några hinder efter detta!? läste nått om nån kod som stereon kräver, men det borde väll inte gälla delningsfiltrerna i orginal front/hatthylle system? kan den behövas om jag vill montera tillbaka orginal stereon? (tappar den minnet?) nästa "hinder" som jag börjat fundera på är cd-växlaren! finns det nån iso kabel till den med så den matchar den nya cd:n? iofs inte så viktigt men kan vara kul att ha den fungerande!
puhh! hoppas jag fått med det mesta utav mina funderingar! resterande borde vara simpelt, lr har jag glömt nått? tacksam för så mkt svar som möjligt! :D

mvh//Daniel
Plastramen finns på BRL, och mds mm.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bara för att du löder in lågnivå på original HU betyder det inte att de vanliga högt utgångarna försvinner utan det ända du behöver göra vid återställande är att koppla ur lågnivå kablarna ur steget och isolera dom.Men har du endast tänkt dig att addera en bas så funkar ju hög/lågnivå omvandlare utmärkt. Det finns ingen omvandlare som gör att du kan styra original växlaren med en eftermarknads HU såvitt jag vet. Det där med kod gäller bara HU:n och inte övriga systemet och hur det blir vid inkoppling av HU efter den varit urkopplad vet jag inte men det borde väl bli likadant som om batteriet varit urkopplat på bilen?
Visa användare
282
Fatii
mjo omvandlare i all ära! men hur många volt tittar fram ur en sådan? iofs så lyckas jag nog inte få några störningar om den skulle lyckas leverera 0,5-1v men dock inte så mkt ljud heller! dessutom så kommer det behövas att ha en separat eq till subben! batteriet har varit urkopplat o allt har funkat fint efter de så! :)... men vet inte om jag har nått "slutsteg" orginal till ljudsystemet, enligt realoem så ska där finnas ett, vart är det monterat? lyckas man komma igenom det med ex alpine a alla icke orginal hu? iofs så skulle det vara kul om det inte gick för då skulle jag behöva dra nya kablar dvs det kommer bli bra mkt bättre med ex ett bra framsystem från kicker! fast då kommer inte subben in i dom närmaste månaderna iomed jul o shit som stjäl både tid o deg!

mvh//Danne

Ge han olja Bara!!
En AudioControl LC6 kan väl spotta ur sig ca 9V har jag för mig. Inte så farligt dyr heller.

Länk
Vill du dessutom ha en EQ så kan du ju leta upp en begagnad audiocontrol EQX eller EQL istället. Dessa har både högkvalitetś hög-till-låg konverterare samt equalizer
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hur många volt som kommer ut omvandlaren beror på modell av omvandlare , de flesta har justerbar utsignal så det är inga problem att få det att funka ihop med ett slutsteg. Varför skulle du behöva en separat eq? Du kan inte se på Realoem vad din bil är utrustad med för ljudsystem utan det blir till att fixa fram bilens utrustningslista isåfall. Om du har original steg så sitter den innanför cd-växlaren i bagaget och ser ut som en svart låda med 2st kontaktstycken på.
Som Mr328 säger så funkar Audiocontrol bra ihop med bmw:s originalsystem men det blir en lite dyrare lösning.
Visa användare
282
Fatii
Så då vart det gjort! vart inte direkt så att man kunde ställa upp i sasca men är grymmt nöjd iaf! jo har man ett sperat filter till basen så slipper man gå miste om det som inte fram och bak högtalarna klarar... btw rockfordfosgate power for life!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! //citat// Farbror barbro nile city ;)

Ge han olja Bara!!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jaha det var delningsfilter du menade och inte Eq. Kul att det vart bra , körde du med Hög/låg nivå omvandlare eller?
Visa användare
282
Fatii
ja just d så kanske det hette :)! ne hitta en fin panasonic stereo, ramen till stereon blev helt utmärkt, ser helt ok ut! va lite jobbigt att få ut orginalet dock! de/mo hela I brädan! :(, så nästa grejj blir att tona rutorna på bilen så det inte lyser allt för mkt med portad hatthylla! satan va tät 528 sedan är! spelar sinnes i bagaget men "knappt" en vibbration i backspegeln! bra grejj va att banka ur dom 2 st runda plåt bitarna under hatthyllan!

Ge han olja Bara!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.