|
|
|
|---|---|
|
Hej Hej! Reggade mig på forumet här för att ställa lite frågor och vem vet, kanske komemr jag bli en flitig användare om jag byter märke. JAg har varit riktigt sugen 1-serien sedan den kom, men hittills har det bara varit 116i som varit i någorlunda rimlig prisklass för min del, även om jag tycker den är på tok för dyr. Men nu börjar ju 120:n krypa neråt och den tycker jag är mer värd pengarna på nåt vis. JAg åker Honda Civic Type R idag och har väl börjat tröttna lite på bristen av komfort och jag uttnyttjar motoregenskaperna alldeles för sällan, så jag har fått för mig att jag klarar mig med 150hk igen, även om en starkare motor är att föredra...MEN MEN. Har tidigare haft Golf GTI turbo med 150hk och det funkar ju hyffsat. Vore ju kul att höra lite om era erfarenheter om bilen och om man ska passa sig för nåt osv osv...Är de dyra och äga? skatt? service? förs? Ska åka och provköra en till helgen tänkte jag...Men som sagt..vore ju kul att höra era åsikter. mvh/Janne | |
| Provkörde 130 för ett tag sedan, absolut roligaste BMW jag kört. Men lite väl dyr kanske... | |
|
ja den är lite dyr för mig. Sen är jag väl lite "trött" på att åka sportigt. Kostar för mycket pengar med skatt och förs. och framför allt bensinkostnaderna blir för höga. JAg delar bil med sambon nu och det nästa bil ska vara nåt som är hyffsat praktiskt, inte fööööööör slö (alltså inte 116) och vara någorlunda rolig och köra. Kvalité är ju viktigt också. Jag kör nånstans mellan 2500-3000mil om året och komfortbegäret stiger i takt med åldern verkar det som...=) Ne men jag är sugen på att kika närmare på den iaf, och BMW har lockat ett tag. |
|
| Då är det en 320-330 e46 som gäller tycker jag. | |
|
2.0D är en kanonmotor!! Prestanda och snålhet, här äter du upp kakan och har fortfarande kvar den!! |
|
BadaBing |
Du borde verkligen provköra till att börja med. En 116 med sportchassi är trevlig att köra, rolig blir den i lite fart eller om du pressar den, dock är den trött upp till 4' varv ungefär.. Hade själv en 130 tills för några dagar sedan :( och det är en extremt trevlig bil, även om du inte sitter och drar ur den på alla växlarna.. Den kostar däremot ganska mycket mer än de 4-cylindriga bilarna. Hur som helst se till att du får åka med sportchassi, Lycka Till ! |
|
Håller med Monclair. Du bör absolut kolla in 120d. Snål, snabb och stark. Har en pg som bör stå och jäsa i Halmstads hamn nu. Glöm inte fällbara nackstöd vilken ett du än väljer. Badabing: Varför har du sålt din 130? |
|
|
Jo 120D har jag kikat på med, den är väl ngt "dyrare" än bara. Har hittat några under 200´sträcket (120) och det är väl där jag har tänkt att lägga mig... KOllade lite ägandekostnader på den idag (skatt och förs) och det var ju överkomligt! |
|
|
Jag kan bara instämma i det Monclair och Sahlback skriver - 120d är den klart vettigaste 'ettan', om man vill ha ekonomi i bilägandet och samtidigt lite kul. Jag körde 120d tills för en månad sedan, hade den i nästan två år och körde 12.500 mil. Var helnöjd med bilen, den gick som ett skållat troll trots väldigt god bränsleekonomi (dock är min nya 320d ännu snålare!). Den enda synpunkten jag egentligen har, är att de originalmonterade 'punkteringsfria' RFT-däcken är skräp. 1-serien har ju inte plats för något reservhjul, så BMW envisas med att det 'ska' vara RFT. Tyvärr är dessa däck tunga, stötiga, bullriga, spårkänsliga, har högt rullmotstånd och dåligt våtgrepp och är svindyra. RFT-vinterdäck är dessutom otäckt instabila och är snudd på farliga när det är plusgrader. Länk Enda lösningen är att montera 'vanliga' däck, och skaffa punkteringsspray eller, ännu hellre, ett "BMW M Mobility System" med 12V-kompressor och punkteringsvätska. Det behövs vettiga däck för att 1-seriens underbara chassi ska komma till sin rätt ordentligt! /// Gunnar E. |
|
BadaBing |
Sahlback: Ja du..det tog verkligen emot att göra det, vemod t.o.m när jag träffade köparen ! Jag fick lov att inse att vi måste ha en kombi igen, visserligen fick vi plats med barn och vagn osv. men i längden blir det för trångt. Det var dock den roligaste bil jag ägt.. Här är några bilder på den.. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.