AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.176

Mer slitage med CHIP på Diesel bilar?

Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Blir det mer slitage på motorn med chiptrim? Någon som vet några direkta nackdelar(förutom garantier som försvinner), något som tar stryk. Lite mycket guld o gröna skogar kring chipen kan man tycka....

Vill helst inte förändra den bilden såklart, chipet kanske bara utnyttjar motorns fulla potential...

Någon som vet? Man hör ju olika varje gång man pratar med folk om chip!

Tack på förhand!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Givetvis så sliter ju mer effekt i motorn mer på bilen om effekten används. Dock så är det ju inga enorma effektökningar man pratar om så slitaget blir marginellt om ens mätbart. Största fördelen med chippning av dieselbilar är ju den minskade bränsleförbrukningen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Jo självklart, men det jag hade hört var att man fick byta olika delar oftare pga slitage, men så är inte fallet då antar jag. KANON! :)
320-325
beror ju såklart helt o hållet på hur du kör. kör du skiten ur bilen när den är orginal o sen efter chippning så kör du skiten ur den så slits den nog lite mer efter chppning.

men kör man sm vanligt med lite extra krut vi om körningar o o några rödljus rejs .. så är det ingen mätbar skillnad. skillnaden på slitage beror nästan helt o hållet på service. olje byten hur ofta samt för att inte glömma OLJE KVALITE.

om du nu kör bra mkt hårdare med bilen efter chippning så korta ner service intervallen då. byt olja oftare.

så gör jag .

mvh Johannes

V12
320-325
sen kan det vara mkt bra att låta motorn tagga ner om du kört hårt. så turbon kyler ner sej lite.

V12
JE
28
JE1
530DA -05 E60
"320-325"

Correctamundo.

Ditt svar hade 10 rätt av 10 möjliga. : )
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Va glad jag blir. prima olja ska bli!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.