|
|
|
|---|---|
|
Har sökt som en idiot på forumet men bara hittat trådar med liknande fenom men endå inga direkta svar! Men till frågan då. Har alltså en 316i compact som beter sej konstigt när man startar på 1:an och släpper koppling sakta (som när man smyger med kopplingen i backe osv ) så känns det som om hela bakvagnen gungar/hoppar fram och tillbaka! Det som är konstigt är att det bara händer när man har kört bilen några mil så att den är genomvarm så att säga. Hade även samma fenomen på min förra bmw. Har testat att slira lite på kopplingen för att få bort ev beläggning och har även kollat hardyskivan den ser inte sliten ut. Så snälla någon kom med en lösning innan jag blir galen... mvh // Jimpa | |
|
har du kollat främre bustningen i den undre länkarmen, där den sitter fast i karrossen. e inte ovanligt att dom gårsönder.' Robban |
|
| Nix har inte kollat något speciellt på sådana grejjer är inte så jätte kunnig inom sådana grejjer. Men iaf så känns det inte som att det skulle vara någon bussning eftersom det bara uppstår när bilen blir varm, skulle det vara någon bussning borde väl det kännas även när bilen är kall eller har jag fel? | |
|
Bakaxel? // MVH Jocke |
|
| Joo det känns ju som om det skulle kunna vara något sådant, men tror du inte att det skulle kunna ha nåt med diffen att göra typ lite eller dålig olja? Eller är ja helt fel ute? | |
|
En troligtvis rätt så säker gissning på att du har en tryckplatta/koppling som inte är så frisk. Resultatet blir, när tryckplattan blir varm blir den skev, kopplingen börjar ta ojämt och kraften eller slagen som blir upplegs som slag i bakvagnen. Har även hört diskutioner om läckande packpox från lådans ingående axel men aldrig något jag upplevt själv, tycker den borde ta konstigt hela tiden isåfall! Åtgärd: Byte av koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Ca 3000:- plus arbetskostnad. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| kopplingsproblem. | |
| Joo det har jag oxå haft i tankarna men kan en koppling vara slut även fast den är mjuk och känns som den ska? | |
| Om det skulle vara så att kopplingen är slut. Vad är det då jag behöver? får man med allt om man köper ett "kopplingskitt" som finns hos dom flesta reservdelsbutiker? | |
|
Det som inte brukar vara med i ett kopplingskitt är packboxar utgående på vevaxeln samt ingående axel växellåda och även stödlagret i vevaxeln bör man byta när lådan är nere.... om man nu inte tycker det är kul att plocka ner lådan.... kostar ett par hundra att byta men det tycker jag det är värt... Annars så brukar det vara lamell , tryckplatta samt urtrampningslager i ett kitt. JJ |
|
| Okey satt och kollade lite och såg att autoexperten hade ett kitt för ca 1500:- vad tror ni att det kan kosta att lämna in på en icke auktoriserad verkstad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.