AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.789

Är det svårt att sälja 540im ?

Sida 2 av 2
programmer: det tycker ja också. Det känns lite gran som att priserna i snitt ligger
högre där på 540im än i Sverige. Jag har nu sett över 5 stycken på blocket på sistone
och alla låg under 200 tusen + att i princip alla svenska bilhandlare kan tänka sig o gå ner men, vad jag förstått bmw i tyskland är inte alls benägna att gå ner i pris.
DSP-n är en av de få besvikelser en BMW bjuder på. I stort sett den enda förtjänst som Volvo i mina öron har är ljudet, men det är inte katastrofalt dåligt i en E39 med DSP.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kanske lite fel att jämföra BMW-handlare i Tyskland med Blocket. Letar men på mobile.de så hittar man också billigare bilar men inte alltid hos de handlare man skulle vilja spendera 200' hos...Även på Blocket så brukar man få sålla bort en hel del bilar pga av tveksam historik och dom få som blir kvar och kvalificerar som intressanta ligger då ofta i den högre prisklassen för respektive modell. Samtidigt så tenderar ju importen av diverse tveksamma bilar som säljes billigt att även dra ner prisnivån på de ärliga bilarna så att köpa BMW i Tyskland är ofta inte billigare utan det som lockar är utbudet och ett generellt högt skick på de bilar som står hos tyska BMW-handlare.

Då man de senaste åren spenderat åtskilliga timmar på www.bmw.de så konstaterar man att prissättningen mellan olika handlare skiljer enormt och då det dyker upp en intressant bil som är lågt prissatt så försvinner den ofta väldigt fort medan andra likvärdiga (men dyrare) kan ligga kvar länge. När jag letade 530iAT med M-paket så hade jag bra koll på samtliga bilar som var till salu och när "min" dök upp till ett bra pris så var jag snabb. Den låg 3-5'€ under övriga motsvarande bilar hos andra handlare och alla dessa hade legat till salu ett bra tag. Ofta sätter ju en handlare ett pris när dom fått in bilen och många är ganska sega med att justera ner priset om bilen inte blir såld även marknadspriset skjunker hela tiden.

Prutmånen hos tyska BMW-handlare varierar givetivis och det beror ju på olika faktor som hur attraktiv modellen är, hur länge den stått i hallen, etc. På de två bilar jag har köpt där nere så har jag lyckats pruta ca. 4 resp 8%. Som alltid är det lättare att få med extra utrustning än att få ner priset.

___
//Ulf
Programmer. Jo det är sant förstås med att det inte är korrekt att jämföra
bmw.de med blocket.
Köpte du din 530it i Tyskland själv?

/Alex

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Båda mina bilar har jag köpt hos BMW-handlare i Tyskland och själv tagit hem och det är inte osannolikt att det blir på samma sätt när det är dags för bilbyte nästa gång.

___
//Ulf
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Måste slå ett slag för Alpina B10 3.3, i och med att jag äger en själv. Samma prestanda som 540im, men med mindre föbrukning. Alpinan drar ungefär som min gamla 528iT, båda med manuell låda. Du får dessutom den bättre styrningen med 6-cylindriga maskinen. Vad gäller försäkring borde väl Alpinan gå att entusiastförsäkra i Sverige? Andrahandsvärdet borde vara märkbart bättre på Alpinan dessutom. Det går att hitta en 3.3 med mycket utrustning dessutom, jag lyckades i alla fall!

Micke
mikren-6: Det är intressant det du säger om styrningen. För på pappret
är det typ 150kg skillnaden i vikten mot 528 men hur pass stor påverkarn har det på styrningen.

jag lutar dock ändå mot 540im pga att jag känner att det blir dyrare med Alpinan
( har inte plats eller råd med en extra bil därför entusiastförsärking är inte aktuell)
+ att jag tycker att M utseende är frän.
hehe... som vanligt kan vilken tråd som helst glida över i tekniska specifikationer. Underbart.

Jag kan bara säga att jag inte tror att 540 är svårsålt sålänge inte bensinpriserna skjuter i höjden rejält. Bilen du har länkat till i trådens inledning kan nog däremot få stå länge tror jag. Den saknar navi, telefon och en hel del annat samt har manuell låda (vilket iofs vissa föredrar men jag tror att det är vanligare att man söker efter en steptroniclåda).

personligen anser jag att kombinationen ädelträ/silvermetallic och den klädseln är synnerligen misslyckad och dessutom kan det ju som Hasso säger vara så att man vid närmare granskning får intrycket att den har "rustats upp" lite.

Jag rekomenderar 540 men skulle inte vara intresserad av den bilen. Jag förutsätter att den är importerad och då motsvarar den ganska exakt min 540 vad gäller miltal och pris och är samma årsmodell. Men min ser betydligt fräschare ut och har navi/cd växl, steptronic pdc bak och fram, el-rollo mm men inte dragkrok.

/Fredrik
Mina erfarenheter är samma som Ulfs inlägg från 0:18. (sover du aldrig? ;))
Jag hade under lång tid hållit ett öga på BMW.de och när det dök upp en mycket lågt prissatt 525:a slog jag till samma dag och vi gjorde bara en marginell justering av priset och lade istället till tjänster och lite utrustning. Jag tror att priset blev bra ur mitt perspektiv iom att min totala kostnad under 14 månader inklusive omkostnader/service/reparationer/lackbehandling och 8* nya däck blev knappt 2000:-/månad (exklusive bensin skatt och försäkring). Många bilar tycks stå kvar osålda väldigt länge (en 540iaT var till salu under ett års tid innan jag slutade hålla ett öga på den) pga högt pris och försäljarnas ovilja att sänka priset, så det kan löna sig att vara uppmärksam på bilar med bra pris och då vara snabb och naturligtvis gäller detta BMW.de och inte handlare med fanborgar. Dessutom är det min erfarenhet efter två importer att bilarnas skick är bättre hos tyska BMW än svenska och naturligtvis har de generellt högre utrustningsnivå.
(Nu blir det lite spekulativt) Vidare tycks det vara så att det finns psykologiska spärrar vid köp som går vid 10000, 20000 och kanske i mindre utsträckning 15000 euro. Vilket kan användas vid köpfunderingar. Har man tex råd att gå upp till 12000, 17000 eller 22000 euro?
Själv gick jag från en 525 med ungefär samma prestanda som en 528 till 540 och det var en mycket trevlig upplevelse trots att det blev en mindre fin, enklare och äldre bil med fler mil på mätaren. Något som jag därmed bara kan rekommendera. Ulf gick från 540 till 530 och tycks enligt en del inlägg sakna sin förra bil. :)

Mvh
Mikael
Jag håller med dig Fredrick. Just den där 540 känns lite småskum och priset är inte speciellt attraktivt så jag ska bara fortsätta o spana efter nya. Jag har förresten hittat en på mobile som jag skulle kunna tänka mig slå till redan nu på om inte det var steptronic som jag itne vill ha. (manuell forever :-) )

Länk

Mikael: Det var en bra affär du har gjort om det har kostat så lite sen.
En sak förstår jag dock inte riktigt. Alla säger att det är svårt att pruta om priset
men lätt att få något extra till bilen. Men jag har svårt att tänka mig vad det skulle
kunna röra sig om förutom typ nya däck och pappers formalia med skyltar från Tyskland?
alex452. Skönt att höra att det finns någon som tycker så. Jag har emellanåt blivit osäker på om jag klarade mig billigt undan eller inte. (sparsam omgivning som anser att billigt är bra), än mer som innehavet av min tidigare E46 kostade mig 1500/månad (exkl. skatt, försäkring o bensin).
Avseende prutning/delar så noterade jag vid mitt första köp att de hellre lät mig åka vidare än att gå med på annat än prissänkningar på någon enstaka procent. Det som jag snikade till mig var istället: myndighetsarbetet, försäkringskostnaden, gummimattor (tyskar använder velour), balja till bagagerummet, förtidig oljeservice, fälgar, Europlus. Dvs sådant som de har stora marginaler på och som därför kostar dem lite, men som jag ändå skulle ha tvingats köpa.

Mvh
Mikael
Att DSP är någon besvikelse kan jag verkligen inte hålla med om. Jämfört med stora ljudsystemet utan DSP upplever jag ett enormt lyft. Det är inget för audiofilen men klart dugligt. Är man kräsnare än så får man väl börja byta ut komponenterna, inte fundera på om man skulle köpt en Volvo eller Saab. För mig duger det helt klart vilket systemet utan DSP inte hade gjort.

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikren-6: visst finns det välutrustade 3,3:or och jag vet att din är det. Provsatte den när den stod på Påarp första gången men kollar man det totala utbudet så är det många som har tygklädsel, ej navi, manuella stolar, etc.

När jag kollade upp försäkringen så låg den 50% högre än en 540 och klassningen var identiskt med B10 V8. Går kanske att entusiastförsäkra men det fungerar ju inte praktiskt på en bil man använder dagligen.

För egen del så hade jag då (våren 2005) en mycket välutrustad 3,3 Touring med switchtronic på gång men handlaren tog väldigt lång tid på sig att få bilen till Sverige så jag tappade sugen. Var tydligen ett kreditåtertag i Tyskland och en del byråkrati som skulle avverkas. Annonsen försvann efter några månader och jag vet inte om bilen någonsin kom till Sverige.

Blev en 530 istället och Mikael säger så finns en viss saknad efter min fd 540.

alex: bilen du länkar till ser fin ut och ligger väl prismässigt bra till. Alltid en viss risk att köpa från mindre icke auktoriserade handlare. Denna handlare verkar ju i alla fall hålla sig med bilar över 10'€ vilket skiljer honom från de värsta vimpelgrabbarna.

Det jag har dealat in i priset har varit skyltar/försäkring, nya däck, original gummimattot, bagagerumsmatta (Touring). Annat man kan tänka sig är ju vinterdäck, trambilar/cyklar till barnen, mm
Det är ju lättare om man köper från BMW-handlare då dom har tillgång till alla reservdelar/extra utrustning.

___
//Ulf
Ok, Jag får tacka alla så mycket. Jag tror jag har nu fått all info jag har
velat. Nu gäller det bara o spara pengar o spana efter 540im med hifi :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.